luni, iulie 7, 2025

FOTO Linia pe care circulă Mocănița de pe Valea Vaserului, distrusă de braconierii forestieri

Linia pe care circulă Mocănița de pe Valea Vaserului a fost distrusă pe o distanță de 1,1 km de tăietorii ilegali de lemne.

Angajații Direcției Silvice Maramureș au sesizat Poliția, dar nu s-a întâmplat nimic, scrie VasileDale.ro. Practic, linia ferată din zona Comanu – Izvorul Boului (între km 44+400 și 45+500) nu mai poate fi folosită pentru că prin tragerea buștenilor cu TAF-urile a rezultat distrugerea în totalitate a terasamentului.

Curios este faptul că șeful Ocolului Silvic Vișeu, deși are în administrare linia ferată a Mocăniței de pe Valea Vaserului, nu a văzut nimic, nu a știut nimic, nu a sesizat nimic, scrie site-ul menționat.



O istorie de aproape 100 de ani

Mocănița de pe Valea Vaserului este ultima cale ferată forestieră cu abur din Europa care încă mai este folosită pentru transportul lemnului. Construită ca soluție tehnică mai facilă pentru transportul materialului lemnos decât cel pe apă, calea ferată forestieră funcționează şi astăzi, atât pentru rolul inițial, cât şi pentru transportul turiştilor.

Lucrările la linia ferată au început în anul 1932 și s-au realizat după modelul austro-ungar, cu ecartament îngust, de 760 mm, iar de atunci CFF Vişeu de Sus funcţionează aproape fără întrerupere. Valea Vaserului face parte din anul 2007 din Parcul Natural ”Munţii Maramureşului” și se află sub protecţie europeană, dar utilizarea ei forestieră este permisă.

După anul 2000, exploatarea feroviară pe Valea Vaserului este realizată de firma RG Holz care are ca obiect de activitate fabricarea de furnire şi panouri din lemn, sprijinită de asociația elvețiană Hilfefür die Wassertalbahn, care a dezvoltat componenta turistică și a readus la viață Mocănița de pe Valea Vaserului. Astfel s-au repus în funcţiune locomotive care fuseseră retrase, s-au procurat noi vagoane de persoane şi s-au restaurat depoul şi clădirea istorică a gării. În prezent, circulă din mai până în octombrie, în mod regulat, trenuri cu abur pentru turişti şi iubitori de căi ferate, până la stația Paltin, 21,6 km, punctul terminus al Mocăniței.

IN THE SPOTLIGHT

RTI Railtrans intră oficial pe piața din România prin achiziția a 50% din EP Rail

RTI Railtrans, unul dintre cei mai dinamici operatori feroviari din Europa Centrală, a făcut un pas strategic important pentru extinderea sa în Europa de...

Ultimele Articole