Mobilitate feroviară sau mobilitatea prețurilor? Pachetul 4 feroviar înzecește costurile operatorilor

28 februarie 2020

Tarifele publicate de AFER zilele trecute, pentru serviciile prestate operatorilor de către instituție, în conformitate cu Pachetul 4 Feroviar, duc la proteste. Multe tarife sunt de zece ori mai mari decât cele de până acum, ajungând la zeci de mii de euro. AFER este o instituție care să autofinanțează, însă noile tarife par a merge dincolo de asigurarea funcționării  zilnice și vor aduce profituri grase autorității.

Doru Cireașă

Reacțiile operatorilor feroviari la propunerile de tarife anunțate de AFER nu s-au lăsat așteptate, după ce zilele trecute Ministerul Transporturilor a publicat proiectul unei Hotărâri de Guvern menite să transpună prevederile în domeniul feroviar din UE.

Documente consultate de Club Feroviar arată că operatorilor le este teamă că aplicarea tarifelor va duce inclusiv la desființarea lor, unele tarife percepute urmând să ajungă la zeci de mii de euro, iar creșterile depășind unoeri chiar și 3.000 % (creșteri de 30 de ori ale tarifelor). Operatorii acuză neclarități în privința definirii serviciilor care urmează să le plătească și invocă prevederile europene care afirmă că scopul final trebuie să fie micșorarea costurilor, nu majorarea acestora.

Ce acuză operatorii?

RC- CF Trans SRL din Brașov, companie ce face parte din grupul de firme ce include și operatorul feroviar de transport călători Regio Călători, spune că:

  • Lipsește evaluarea impactului noilor tarife, după cum obligă Legea 24 din 2000.
  • Nivelul noilor tarife „afectează în mod grav capacitatea de plată a întreprinderilor feroviare”
  • Prevederile sunt lipsiste de claritate. Astfel, care sunt activitățile incluse in audit, frecvența de realizare a acestuia, ce presupune deplasarea auditorilor ale căror cheltuieli sunt suportate de operatori. Se include aici cazarea, masa, transportul auditorilor, intreabă compania.
  • Tariful orar este stabilit în euro nu în lei, cum e normal și este de 20 de euro pe oră față de 15 euro, ca până acum, deși o scumpire importantă a avut loc și anul trecut.
  • Unele tarife au devenit fixe, cu valoare mare, spre deosebire de vechiul sistem în care erau la oră și depindeau de volumul de muncă.
  • RC-CF consideră că impactul propunerii AFER asupra sa va fi „ruinător”.
  • RC-CF readuce aminte că scopul Regulamentului european 653 din 2007 este reducerea complexității, duratei și costurilor procedurilor de certificare, nu de majorare a acestora.
  • Unele tarife cresc de peste 10 ori. Spre exemplu, vizarea periodică a autorizației de siguranță costa până acum 750 de euro, de acum va costa 10.782 euro
  • Sunt introduse tarife noi, spre exemplu cel pentru efectuarea auditului la fața locului care va costa nu mai puțin de 11.520 de euro.
  • Actualizarea autorizației de siguranță ca urmare a modificării listei stațiilor de cale ferată va costa 7.547 euro, față de gratuitea de acum.

 

Regio Călători, companie parte a grupului ce include și RC-CF acuză alte anomalii. Tarifele pentru evaluarea vehiculelor motoare se aplică atât componentei motoare a unei rame cât și a celei nemotoare.

Există riscul preceperii tarifelor practicate de ERA (Agenția Feroviară Europeană) de 130 de euro pe oră, față de actualul tarif  de 20 de euro propus de ASFR. Simpla schimabre a auditorului duce deci la costuri de șase ori mai mari. Regio Călători subliniază că TUI plătit și compensația încasată au valori fixe, în lei, și că, în măsura în care costurile sunt decontate de stat prin compensație, vor apărea presiuni asupra bugetului.

 

Astra Trans Carpatic semnalează alte anomalii. Astfel evaluarea unei documentații costă un operator 38.880 euro, dar pentru emiterea raportului aferent operatorul mai trebuie să dea 4.320 de euro. Toți operatorii plătesc aceleași tarife deși unii au un volum de activitate mult mai mic față de alții (spre exemplu față de CFR Călători sau CFR Marfă).

Toate veniturile operatorilor sunt în lei însă tarifele AFER sunt exprimate în Euro. O bună parte a argumentelor este preluată de Organizația Patornală a Societăților Feroviare Private  din România (OPSFPR), alături de alte argumente. Organizația acuză  chiar umflarea unor tarife. Astfel pentru verificarea unui certificat unic in vederea menținerii se percepe un tarif de 11.520 de euro ceea ce ar însemna munca a patru auditori timp de 18 zile socotită la un tarif de 20 de euro pe oră, ceea ce este o exagerare, spune Vasile Șeclăman, șeful organizației patronale.

Recordul pare a fi deținut de serviciile de actualizare /modificarea  certificatului unic de siguranță care, după spusele Regio Călători, va costa 47.497 de euro față de 1.435 de euro în trecut, în creștere cu 3.209%.