spot_img
vineri, ianuarie 21, 2022
spot_img

Mircea Coșea: Calea ferată trebuie să fie strategie într-un sistem, nu doar reparații și spălat geamuri

Calea ferată trebuie introdusă într-un pact național într-o strategie de dezvoltare națională care să cuprindă și alte ramuri, nu să rămână la capitolul reparații și spălat geamurile vagoanelor.

Fără a intra, asemenea antevorbitorilor dumnealui, în detalii ce privesc industria feroviară, profesorul de economie Mircea Coșea a avut vineri o intervenție interesantă la masa rotundă organizată de DC News dedicată acestei industrii.

Prima idee exprimată de profesorul de economie a fost aceea că România are nevoie de un pact național pe dezvoltare care să înglobeze și sectorul Transporturilor. Economia românească e blocată în ceea ce se numește capcana venitului mediu. Practic, economia unei țări mai puțin dezvoltate e ca un burete uscat care la început absoarbe ușor multă apă. Cu cât trage mai multă, cu atât cantitatea de apă absorbită e mai mică. Astfel, se ajunge la o fază de plafon în care decalajele față de țările dezvoltate sunt perpetuate și nu sunt recuperate.

Mai repari o șină mai speli un geam, nu faci un salt

„Științific, acest blocaj se numește capcana venitului mediu. Adică, după o dezvoltare foarte bună după aderarea la UE am ajuns la un venit pe cap de locuitor care, spun specialiștii, e o capcană. Am ajuns la aproape 12.000 dolari pe cap de locuitor. Dacă nu facem un salt de structură reformator, te dezvolți extensiv cu aceleași lucruri. Mai repari șina, niște vagoane noi, mai speli geamurile, dar nu faci un salt spre ceea ce România are nevoie acum”.

Ca nicio altă țară, România este caracterizată de două fenomene negative. Primul dintre acestea este decalajul istoric față de alte țări, al doilea decăderea din ultimii 30 de ani, întâlnită în toate domeniile.

„Suntem în faza în care avem niște greutăți pe care nicio țară europeană nu le are. Am studiat, avem de rezolvat două probleme. Una este o întârzierea istorică de o suta de ani, căci primele autostrăzi s-au făcut acum o sută de ani, noi nu le avem la nivelul niciunei țări din UE. Apoi, avem o decădere istorică din anii 90. Cum erau căile ferate acum 30 de ani, cum sunt acum? Nu că nu s-au dezvoltat, acestea au decăzut”.

Un nou concept de guvernare e necesar

Decăderea se întâlnește nu doar în domeniul căilor ferate, ci și al industrie alimentare, agriculturii, industriei îngrășămintelor, irigațiilor etc. Riscul este de a rămane aici unde suntem. „Avem nevoie de o structură globală care să includă dezvoltarea tuturor sectoarelor pentru obținerea unei Valori Adăugate superioare. Acum avem o dezvoltare a unei țări cu economie manufacturieră. Noi producem bunuri automobile, dar le manufacturăm, ne-am blocat dacă nu sărim la o etapa care creează V.A. mai mare”, spune el. Riscurile sunt ca decalajele față de țările avansate să crească, să rămânem o țară care supraviețuiește, chiar dacă vom continua să avem ce mânca. Trebuie să decidem dacă rămânem la reparații și spălat geamuri de trenuri sau dacă trecem la alte etape, căci în Europa se discută de trenuri cu hidrogen, spune el.

Mircea Coșea a conchis că avem nevoie de un management la nivel guvernamental al priorităților și că transporturile au un rol esențial. Investițiile trebuie să rezolve probleme, a opinat dumnealui.

Ultimele Articole