spot_img
miercuri, iulie 6, 2022
spot_img

Minunile din PNRR: Locomotive ce nu pot trece Carpații și trenuri mai lungi decât peroanele

Fostul președinte al Autorității de Reformă Feroviară, Gigi Gavrilă, a menționat joi câteva minuni ale PNRR, și anume locomotive ce nu pot trece Carpații sau trenuri atât de lungi încât depășesc peroanele din România. La rândul lui, Ion Gârniță, acționar Softronic, a apreciat că licitațiile ARF sunt împotriva oricărui producător român de material rulant.

Conducerea AFER a avut joi o primă întâlnire cu actorii transporturilor feroviare la care a fost prezent și secretarul de stat Ionuț-Cristian Săvoiu.

Masa rotundă organizată de conducerea AFER a fost un prilej pentru Ion Gârniță, acționar Softronic, să dea glas nemulțumirilor. Locomotiva sa este pusă pe piața din Suedia, Ungaria și Bulgaria, dar cu toate acestea are probleme doar în România. „Atât timp cât autoritățile sunt sub aceeași căciulă, vor fi plimbați dintr-o parte în alta (ASFR, ONFR – n.red.)” a spus el. În cadrul AFER sunt oameni, evaluatori, care „habar nu au, nu au citit un regulament în viața lor. Ori nu îi duce mintea, ori execută ordine ale șefilor”, se plânge acționarul Softronic. Lui Gârniță îi vine greu să vină săptămânal o dată sau chiar de două ori la București, „ca să rezolv probleme absolut artifical create”.



România atipică: „dorește, dar n-are nevoie”

România ar fi o țară atipică în care „toată lumea dorește material rulant, dar nimeni n-are nevoie”. „Am făcut un tren electric, l-am certificat dupa norme naționale, cum era atunci, după care nimeni nu a mai avut nevoie de el. Am făcut o societate de transport care folosește acest tren, dar din păcate această societate nu se poate dezvolta, căci există o ordonanță care spune că subvenția de cale ferată nu se acordă dacă depășești profit de 3%. S-a organizat o licitație foarte interesantă, unde s-au pus niște condiții ce elimină orice producător român. Se cere o cifră de afaceri de 100 de milioane de euro, o fabricatie de 25 de trenuri pe an”.

Gârniță continuă: „După care am înțeles că se organizează și licitație pentru locomotive. Noi fabricăm o locomotivă certificată dupa norma europeană. În Suedia urmează să primească și certificarea ERTMS după Regulament. Aceste locomotive sunt cu șase osii, dar ei vor cu patru osii. Vă garantez că dacă are și încâlzire, și mai e și iarnă, nu circulă prin România”, spune el.



Fostul șef al ARF ironic: PNRR făcut de o „echipă de oameni de știință”

Menționarea numărului de osii pe care trebuie să îl aibă locomotiva trebuia evitată, spune Gigi Gavrilă, fostul șef al Autorității pentru Reformă Feroviară (ARF). În plus, locomotiva nu va reuși să treacă munții Carpați. „Legat însă de PNRR, pe care nu l-am făcut noi, echipa din minister, ci a fost făcut de către niște oameni de stiință, sunt câteva prevederi foarte proaste. Achiziționarea de locomotive electrice cu patru osii – aceasta caracteristică nu avea voie să o treacă, trebuia spus doar locomotiva electrică, nu cu patru, șase sau știu eu câte osii. Din punct de vedere functional, ca sa treci munții, nu ai aderenta necesară cu patru osii, orice putere ai avea. Dacă vrei să mergi cu o singură locomotivă, trebuie să fie cu șase osii. Prostia din PNRR și întregul pachetul de reparatii din PNRR ar trebui rediscutată. Pentru 16 vagoane noi (se cer trenuri atât de lungi în PNRR – n.red.) nu avem peroane”, spune el.

Gigi Gavrilă spune că tendința actuală e de trenuri scurte cu frecvență ridicată de circulație, nu de trenuri lungi, câte unul pe zi, care ”pleacă dimineața și se întorc seara”. „O prostie scrisă în PNRR de neprofesioniști”, crede el.

Anterior, șeful Autorității pentru Reformă Feroviară, Ștefan Roșeanu, a justificat cerința locomotivelor cu patru osii prin necesitatea unor trenuri de noapte pentru călători (ce nu pot fi rame din cauza absenței spațiilor de dormit). Detalii aici.

UPDATE. Unul dintre producătorii importanți europeni de material rulant a livrat Danemarcei varianta locomotivei sale cu șase osii, în loc de cea cu patru, tocmai pentru că una dintre zonele traversate, respectiv Great Belt Tunel are o pantă de 1,56%. Singura explicație logică poate fi aceea că ARF comandă locomotivele cu gândul la transportul de persoane, nu la cel de mărfuri. Dealtfel, anunțul de consultare a pieței menționează faptul că acestea vor fi destinate transportului de călători. Este însă discutabilă menționarea numărului de osii care îl va avea locomotivele.

În discuții private, specialiști din industria feroviară au criticat și lotizarea licitației de 62 de rame de scurt parcurs, afirmând că prin organizarea procedurii pe trei loturi vor trebuie semnate trei acorduri cu Uniunea Europeană, vor exista trei contracte diferite de finanțare și vor crește costurile de exploatare. În plus, ca urmare a corespondenței loturilor la câte o regiune, trenurile nu se vor putea muta între loturi, în conformitate cu cerințele și evoluțiile demografice.

UPDATE:

Ultimele Articole