Propunerea a fost făcută marți de către ministru, în cursul întâlnirii avute cu sindicatele din transporturile feroviare. Alături de colegii săi din Executiv, ministrul încearcă să aducă deficitului bugetar pe acest an într-o limită de 7% din PIB, după o explozie a deficitului anul trecut (9%-10% din PIB).
doru.cireasa@clubferoviar.ro
Potrivit acestora, ministrul Transporturilor, Cătălin Drulă, a vrut să proroge – cum se spune în limbaj juridic – intrarea in vigoare a legii până anul viitor, cu promisiunea că spre finele anului va da ceva bani feroviarilor.
„Ministrul transporturilor a transmis că se doreşte introducerea pe ordinea de zi în şedinţa de Guvern, prorogarea aplicării Statutului personalului feroviar pana în lună martie 2022, în vederea susţinerii locurilor de muncă şi a pregătirii temeinice a implementării legii, fiind luată în considerare o creştere salarială ce va fi acordată până la finele anului 2021 astfel încât să diminueze efortul financiar la aplicarea coeficienţilor de ierarhizare prevăzuţi în Statut”, spun reprezentanții Federaţiei Mişcare Comercial Vagoane.
Aceștia resping categoric iniţiativa de prorogare a prevederile Statutului personalului feroviar, solicitând în acest sens identificarea de soluţii în vederea aplicării legii.
Mecanicii de locomotivă cer ministrului să nu se grăbească cu prorogarea
Prorogarea termenului de intrare in vigoare a legii este respinsă și de o altă Federație importantă, cea a mecanicilor de locomotivă. Iulian Măntescu, lider al acesteia, spune că legea ar fi intrat efectiv în vigoare în luna septembrie a acestui an, cel puțin în două aspecte de maxim interes pentru angajați, anume noua grilă de salarizare și posibilitatea pensionării anticipate cu cinci ani. Legea spune că prevederile contrare actualelor contracte colective de muncă intră în vigoare la șase luni de la intrarea legii în vigoare, adică socotite de la data de 7 martie 2021. ca urmare creșterile salariale s-ar simți abia din septembrie. „Am transmis ministrului să nu se grăbească cu prorogarea, ci să găsim soluțiile cele mai bune”, spune Iulian Măntescu, președintele Federației sindicale menționate.
O tragedie și totodată o decizie neinspirată ar fi și interzicerea cumulului salariului cu pensia în domeniu, adaugă Măntescu (mulți mecanici de locomotivă sunt pensionari și, totodată, angajați ai unor operatori feroviari).
Aplicarea Statutului personalului feroviar vine cu salarii mai mari
Care sunt reglementările care vor afecta cel mai mult viața lucrătorilor de la calea ferată și metrou. Prevederea din Statutul personalului feroviar care va avea cel mai mare impact asupra buzunarelor feroviarilor, fie că lucrează la stat, fie la privat, este cea care reintroduce coeficienții de ierarhizare.
Concret, se va lua coeficientul corespunzător fiecărei funcții și grad profesional, care se va înmulți cu salariul minim pe economie, după cum urmează:
Nr. crt. | Funcția și gradul profesional | Coeficient minim de ierarhizare |
Muncitori: | ||
1. | Necalificați | 1,00 |
2. | Calificați | 1,50 |
Personal administrativ și de specialitate încadrat în funcții pentru care condiția de pregătire este: | ||
3. | Școala profesională | 1,40 |
4. | Studiile liceale | 1,40 |
5. | Studiile liceale + curs de calificare | 1,45 |
6. | Școala postliceală | 1,50 |
7. | Școala de maiștri | 1,60 |
8. | Studiile superioare de scurtă durată | 1,80 |
Personal cu studii superioare: | ||
9. | Studiile superioare de lungă durată | 2,20 |
Pe baza acestor coeficienți, Federația Națională Sindicală Drum de Fier a realizat, la cererea Club Feroviar, o simulare din care reiese cum se vor modifica salariile angajaților pe diferite funcții:
Funcție | Salariul actual | Salariul după Statut | Diferența |
Meseriaș de cale | 2.496 lei | 3.375 lei | 879 lei |
Șef de district | 3.631 lei | 3.631 lei | 0 |
Tehnician | 3.341 lei | 3.375 lei | 34 lei |
Inginer, economist | 3.836 lei | 4.950 lei | 1.117 lei |
Prevederi speciale în cazul pensionării
O altă prevedere se referă la reducerea cu cinci ani de zile a vârstei standard de pensionare pentru cei care lucrează în domeniul siguranței circulației.
Personalul calificat astfel va putea ieși la pensie la minimum 50 de ani, dacă vechimea în activitate este de cel puțin 20 de ani. La celelalte categorii de salariați cu responsabilități în siguranța circulației, vârsta minimă de pensionare este de 52 de ani.
La personalul din unitățile de transport cu metroul, vârsta minimă de pensionare este de 50 de ani, după o vechime de 20 de ani în activitate. Pensia de serviciu se va stabili la valoare a 80% din media veniturilor totale brute din ultimele 12 luni.
De asemenea, membrii de familie ai personalului feroviar beneficiază, în cazul decesului pensionarului, de o pensie de urmaș care se stabilește în procent de 100% din pensia titularului, indiferent de numărul urmașilor.
Reamintim însă că ministrul Transporturilor nu a emis Ordinul care aprobă lista acestor meserii, fapt pentru care prevederea de mai sus nu poate fi aplicată.
Conferinţa de Infrastructură 2021 Anul European al căilor ferate valorifică potențialul transportului feroviarOrganizată de data aceasta în format online, Conferința de Infrastructură 2021 va continua tradiția evenimentelor trecute, de a aduna la același prezidiu atât administratori de infrastructură feroviară, cât și companii care execută construcția sau modernizarea infrastructurii feroviare. Aceștia vor analiza și prezenta proiectele finalizate până acum, pe cele în derulare, dar și pe cele ce urmează să fie licitate sau pentru care se vor semna noi contracte de finanțare. ÎNREGISTRARE |