Ministrul Transporturilor, luat la rost privind trecerile la nivel ale căii ferate

trafic deviat în Prahova
În jur de 70% dintre trecerile la nivel nu au bariere, semnalizare acustică sau luminoasă

Un deputat îl chestionează pe ministrul Transporturilor, Răzvan Cuc, privind trecerile la calea ferată. Aceasta la câteva zile după ce în județul pe care îl reprezintă, la traversarea unei căi ferate semnalizate minimal,  un tânăr de 20 de ani și-a pierdut viața.

Accidentul produs zilele trecute la Fersig, Maramureș, când un tânăr și-a pierdut viața după ce mașina sa a fost lovită de tren la o trecere la nivel l-a determinat pe un deputat din opoziție să îi adreseze o interpelare ministrului Transpoprturilor pe acest subiect.

În interpelarea adresată ministrului Răzvan Cuc, deputatul maramureșean Vlad Duruș susține că doar montarea unui semn de circulație de tipul Crucea Sf.Andrei, fără a fi însoțit de o semnalizare luminoasă și sonoră, nu e suficientă pentru evitarea accidentelor ruteire. „În condiții de ceață densă (…) riscul de a traversa în momentul nepotrivit este foarte mare”, spune el.

La trecerea la nivel cu calea ferată de la Fersig se înregistrează zilnic câteva sute de traversări cu mașina. Pe acea porțiune circulă pe calea ferată minimum 28 de trenuri în fiecare zi. Relieful nu asigură, nici în condiții de vreme bună, o vizibilitate pe o distanță foarte mare, spune Duruș.

„Existența unor semnale luminoase și acustice ar fi putut evita tragedia în cazul de la Fersig și în multe alte zeci de cazuri. Statul are obligația să ia măsuri pentru protejarea vieții cetățenilor săi. Măsurile suplimentare de atenționare la aceste treceri la nivel cu calea ferată le consider obligatorii. Scoate statul din culpă în cazul unor accidente. Costul implementarii unui sistem de semnalizare la nivel național nu poate echivala cu viața unui om și nici nu poate justifica lipsa de măsuri”, adaugă el.

Deputatul este interesat și cere să i se răspundă care este costul montării unui astfel de sistem, care sunt criteriile pe baza cărora se decide montarea acestora și cere să se amplaseze un astfel de sistem la Fersig.

Lege pentru montajul obligatoriu de bariere

O lege adoptată în vara anului trecut obligă la montarea de bariere pe toate drumurile europene și pe cele naționale, „care prezintă un grad ridicat de risc de producere a accidentelor rutiere”. Prevederea mai spune că administratorul căii ferate este obligat să asigure vizibilitatea trecerilor la același nivel cu calea ferată prin curățarea vegetației pe o rază de 150 de metri măsurată din intersecție. Legea în  cauză urmează să intre în vigoare în 2020.

Aproape 70% din treceri, doar cu indicatoare rutiere

Pe reţeaua feroviară din România există 5.080 de treceri la nivel, dintre care 3.493 de treceri la nivel sunt dotate doar cu indicatoare rutiere. Sunt 5.080 de treceri la nivel cu calea ferată total, din care 3.493 sunt treceri la nivel doar cu indicatoare rutiere, iar 1.587 sunt treceri la nivel cu protecţie activă care includ treceri la nivel cu barieră mecanică păzită, treceri la nivel cu barieră cu semnalizare luminoasă acustică. Treceri la nivel cu sistem manual de protecţie, deci cu bariere păzite, sunt 469, treceri la nivel cu sistem de protecţie cu avertizare sonoră sau barieră automată sau mecanică, deci chiar dacă au semnalizare sonoră au şi personal, sunt 35, pentru diferite situaţii pe care le impune siguranţa circulaţiei. Sisteme de barieră automate cu avertizare şi cumpene sunt 182 şi bariere protejate cu sisteme automate de avertizare numai cu lumini şi semnalizare acustică sunt 889.

Faptul că România nu are cele mai sigure treceri la nivel cu linia ferată a fost subliniat recent și într-un raport RSSB, organism neguvernamental din Marea Britanie însărcinat cu siguranța feroviară. La capitolul „treceri de cale ferată” România are 2,1 incidente la o mie de kilometri de cale ferată, peste media UE de 1,35. Poziția de top este deținută de Slovacia cu 4,7 incidente, iar cea mai bună situație este întâlnită în Irlanda, unde sunt doar 0,1 incidente.

Potrivit Autorității pentru Siguranța Feroviară, în România s-au înregistrat în 2017 169 de accidente la treceri la nivel (din care un număr de 43 de accidente semnificative care s-au soldat cu 43 persoane rănite grav şi 16 persoane decedate). Alte 103 persoane au fost lovite de către vehicule feroviare aflate in mişcare, soldate cu rănirea gravă a 60 de persoane şi decesul a 41 de persoane.