Ministrul Șerban ar vrea unificarea companiilor feroviare de stat

Ministrul Transporturilor, Ciprian Șerban, ia în calcul o unificare a companiilor feroviare de stat, după modelul unor țări apropiate.

Reunificarea companiilor ar aduce o multitudine de beneficii, a spus ministrul invitat la o emisiune dedicată sectorului feroviar.

Costurile de funcționare ar fi reduse cu 25%, fondurile europene ar fi atrase mult mai ușor și ar dispărea acele fluxuri de bani inutile între companii, a spus Șerban.

El a mărturisit că aceasta este o idee care îl domină de când a venit la cârma ministerului. Șerban a trimis un consilier în Austria pentru a studia problema. Un astfel de mod de funcționare a căilor ferate se întâlnește în Ungaria, Austria, mai recent Polonia.

Piedici în calea unificării

Punerea în aplicare a unificării nu e ușoară. Comisia Europeană acceptă fie o separare totală a companiilor, cum are loc în prezent în România, fie integrarea lor într-un grup în interiorul căruia nu există conexiuni, companiile membre funcționând independent financiar, managerial etc.

Pe 1 octombrie 1998, atunci când Ministerul Transporturilor era condus de Traian Băsescu, Societatea Națională a Căilor Ferate Române (SNCFR) s-a desființat prin divizare și au fost înființate:

  • Compania Națională de Căi Ferate CFR SA, care administrează infrastructura feroviară;
  • Societatea Națională de Transport Feroviar de Călători CFR Călători SA, operatorul național de călători;
  • Societatea Națională de Transport Feroviar de Marfă CFR Marfă, operatorul național de marfă;
  • Societatea Națională de Administrare a Activelor Feroviare ,,SAAF” SA, care trebuia să administreze excedentul de active feroviare rezultat în urma reorganizării;
  • Societatea Feroviară de Turism ,,SFT – CFR” SA a preluat o parte din activele ,,SAAF” și trebuia să efectuează servicii turistice, administrând trenurile de epocă (acum în faliment);
  • Societatea de Management Feroviar ,,SMF” (desființată);
  • Autoritatea Feroviară Română (AFER), organismul de reglementare feroviară al României.

În urma reorganizării SNCFR de pe 1 octombrie 1998 a fost permis accesul nediscriminatoriu la infrastructura feroviară publică al tuturor operatorilor feroviari licențiați, fapt ce a dus la înființarea de operatori feroviari cu capital privat.

Reorganizările repetate prin care a trecut CFR-ul au devenit un eşec lamentabil, chiar şi reorganizarea din 1998 făcută sub presiunea Băncii Mondiale a creat mai multe companii separate, fără o coordonare eficientă şi fără o viziune integrată asupra dezvoltării infrastructurii feroviare, afirma anul trecut deputata independentă Raisa Enachi. Prin urmare, acest haos administrativ a dus la o fragmentare a responsabilităţilor şi la o gestionare ineficientă a resurselor, considera ea.

 

IN THE SPOTLIGHT

ISAF București preia linia de producție de relee CF de la Electromagnetica și își extinde astfel producția de echipamente pentru siguranța feroviară

ISAF București își consolidează poziția pe piața soluțiilor destinate infrastructurii feroviare, prin preluarea liniei de producție de relee CF de la Electromagnetica. Începând cu...

Ultimele Articole

Secret Link