spot_img
duminică, februarie 5, 2023
spot_img

Ministerul Transporturilor vinde Rofersped, Casa de Expediții a CFR Marfă

Adunarea Generală a Acționarilor CFR Marfă (Ministerul Transporturilor adică) a decis vânzarea pachetului de acțiuni deținut la Rofersped, cu alte cuvinte privatizarea integrală a societății deținută de stat. Nu este clar de ce societatea trebuie privatizată și cum se va face asta.

Vânzarea va include pachetul de 232.748 de acțiuni deținut de CFR Marfă la societatea în cauză. CFR Marfă deține peste 90% din acțiunile Rofersped.

Societatea deține licență de transport feroviar și Certificatul de siguranță valabile pentru o perioadă de cinci ani, până la data de 7 februarie 2027.

Anul trecut, cu un număr de 83 de salariați, Rofersped a realizat o cifră de afaceri de 112.796.709 lei și un protit net de 3.313.434 lei. De cealaltă parte, societatea-mamă CFR Marfă are 3.904 salariați și a consemnat în anul 2021 o cifră de afaceri de 512.507.150 lei și o pierdere de 351.753.505 lei.

Măsura vânzării a fost aprobată de către AGA CFR Marfă prin HAGA 32 din data de 9 noiembrie 2022.

Miron Mitrea, acționar în domeniu

Societatea, inclusă la un moment dat în schema de salvare a CFR Marfă, este in centrul unor afaceri oneroase ce îl implică și pe Miron Mitrea, fost ministru al Transporturilor.

După cum a  explicat aici Club Feroviar, societatea este ținta unor șicane chiar din partea CFR Marfă. Șicanele, ca să folosim un eufemism, au fost printre cele mai diverse, începând de la neacordarea de către acționarul majoritar de oferte comerciale solicitate de Rofersped pentru relații de import-export, dar și pentru trafic național, până la notificări emise de reprezentanții CFR Marfă privind retragerea unor oferte de transport valabile în relația cu Ucraina. Au mai fost și notificări emise de acționarul majoritar privind retragerea vagoanelor Zas și Uagps închiriate către Rofersped, preluarea și asigurarea acestora spre încărcare către alte case de expediții concurente, care până în acest an nu au avut niciodată contracte comerciale cu CFR Marfă. Care sunt aceste case de expediții concurente și de către cine sunt ele deținute?

Sponsorii PSD activi în domeniu

Una dintre ele este South East Expedition SRL, care a făcut deja transporturi pe relația Vicșani (frontiera cu Ucraina) – Port Constanța, cu material rulant alocat de CFR Marfă. Pe această relație au circulat până acum, din informațiile Club Feroviar, patru navete de vagoane Uagps.

Acționariatul acestei societăți este unul ”sonor”. Un procent de 45% din capitalul social este deținut de Mihai-Leonard Rotaru, patronul Rotary Construcții, o firmă binecunoscută în domeniu. Rotaru este un cunoscut sponsor al PSD și a beneficiat de contracte bănoase de la Primăria Capitalei în perioada când aceasta era condusă de Gabriela Firea, după cum a scris presa de investigații.

Dar și mai ”sonor” este numele fostului ministru PSD al Transporturilor Miron-Tudor Mitrea, care deține și el 45% din acțiunile casei de expediții menționate. Acționariatul este completat de fiul fostului demnitar, Vlad-Dan Mitrea, cu restul de 10% din capitalul social.

Ministerul Transporturilor vinde Rofersped. Planurile de lichidare, mai vechi

Planurile Ministerului Transporturilor de a scăpa de Rofersped sunt mai vechi. În aprilie, Ministerul Transporturilor a publicat un anunț de consultare a pieței în SEAP, disponibil aici.

Obiectivele generale au fost ”Servicii de specialitate constând în studiul privind respectarea principiului investitorului privat prudent (IPP), cu privire la oportunitatea operațiunii Ministerului Transporturilor și Infrastructurii de a aduce un aport în natură la capitalul social al ROFERSPED SA şi IRLU SA, după caz, luând în considerare operaţiunea de privatizare integrală/parţială ulterioară (şi eventuală) a companiilor (sublin. ns.), testul urmând a se face pentru fiecare societate în parte, în mod separat.

Analiza urmărește a se determina dacă, în acțiunile propuse, MTI se comportă asemenea unui investitor privat prudent, de dimensiuni comparabile similare, iar actele MTI nu creează un avantaj în favoarea Rofersped SA sau CFR IRLU SA, după caz, pe care nu l-ar putea obține în condiții normale de piață, avantaj care ar denatura echilibrul concurențial al pieței libere.

Obiectivele generale care urmau să fie atinse vizau în principal următoarele:

  • analiza economică şi financiară a societăţii Rofersped SA și IRLU SA, la data de referinţă a testului;
  • prezentarea pieței specifice în care operează cele două societăți;
  • elaborarea planurilor de business ale companiilor pentru perioada ulterioară operațiunii de aport de capital; analiza șanselor de privatizare integrală/parțială fără capitalizare (operaţiunea de aport de capital);
  • analiza șanselor de privatizare integrală/parțială a societăților după capitalizare; efectele privatizării celor două societăți asupra pieţei de transport feroviar;
  • analiza operațiunii de aport de capital prin prisma perspectivei de monetizare a investiției de către MTI – obținerea unui beneficiu pentru MTI, materializat în profit (ținând cont de procedura de privatizare integrală/parțială imediată a companiilor); compararea, din perspectiva beneficiilor obținute de MTI, a scenariului utilizării bunurilor ca aport în natură la capitalul social al Rofersped SA și al IRLU SA, urmată de procesul de privatizare al companiei, cu scenariul valorificării bunurilor pe piața liberă, fără ca acestea să fie raportate la capitalul social al celor două societăți.

Anunțul AGA nu menționează modalitatea de vânzare. Este de maxim interes cum se va face aceasta și pe mâna cărei firme va ajunge Rofersped. 

Ultimele Articole