Ministerul Transporturilor nu pierde bani la rectificarea bugetară. Dar putem fi liniștiți?

15 aprilie 2020

Invitat miercuri seară la un post TV, ministrul Transporturilor, Lucian Bode, a caracterizat rectificarea bugetului de stat, tocmai adoptată, ca fiind una „atipică” în care, spre deosebire de alți ani când s-au tăiat bani căci nu au fost cheltuiți, se mențin acum alocările pentru investiții. Ministrul și-a dedicat jumătate din intervenția sa televizată prezentării proiectelor de infrastructură rutieră, trecând sub tăcere proiectele feroviare, dar și situația gravă a societăților de transport feroviar.

Doru Cireașă

Lucian Bode la Guvern

Ministrul Transporturilor nu pierde niciun ban de la partea de investiții, având alocați 12 miliarde lei, din care 6,4 miliarde lei, bani proveniți din fonduri nerambursabile europene pentru investiții.

„Am avut (adoptat – n.red.) acum câteva minute proiect de OUG cu o rectificare atipicăa prin care nu se reduc alocările pentru investiții. Până acum bugetul era rectificat negativ căci nu se cheltuiau bani. Acum sunt 12 miliarde lei, din care 6,4 miliarde fonduri nerambursabile. Nu numai ca nu s-au tăiat, ci am primit fonduri suplimentare”, a spus Bode, mulțumind premierului Ludovic Orban și ministrului de Finanțe, Florin Cîțu.

135 milioane lei, în plus la buget

Rectificarea de miercuri seară prevede o suplimentare a fondurilor alocate Ministerului Transporturilor de 135 milioane lei reprezentând subvenții acordate operatorilor economici din coordonarea acestuia.

Suma alocată în plus este însă mică față de ceea ce au cerut zilele trecute sindicatele feroviare.

Ce cer sindicatele

 reducerea taxei de utilizare a infrastructurii feroviare plătită de operatorii feroviari Companiei Naționale de Căi Ferate CFR SA cu valoarea pierderilor înregistrate de aceștia pe o perioada de minimum trei luni de la decretarea stării de urgență;

 alocarea de la bugetul de stat către Compania Naționala de Căi Ferate CFR SA a sumelor reprezentând valoarea taxei de utilizare a infrastructurii feroviare neîncasata de la operatorii feroviari prin măsura de mai sus;

 reîntregirea transferului bugetar tăiat la adoptarea bugetului cu valoarea de 286 milioane de lei;

 modificarea art.48 din Legea Bugetului nr.5 astfel încât bugetul CFR SA să îndeplinească toate condițiile de aprobare;

 deblocarea sumelor reţinute în proporţie de 10%, conform prevederilor Legii finanţelor publice, către SNTFC CFR Călători S.A. și Compania Națională de Căi Ferate CFR SA;

 majorarea compensației bugetare către SNTFC CFR Călători SA cu suma de 318 milioane lei pentru acoperirea pierderilor de 349 milioane lei conform bugetului aprobat prin HG.

Se observă că cererile sindicatelor, cele mai multe comune cu cele ale patronatelor, sunt mult mai consistente decât suplimentarea de 100 și ceva de milioane dată miercuri de Guvern.

Infrastructura feroviară, trecută sub tăcere

La modul generic ministrul a afirmat că o continuarea a proiectelor de infrastructură este necesară pentru asigurarea redresării economice.

Practic însă, în jumătate din timpul alocat, Lucian Bode a prezentat proiecte de infrastructură cu stadiile aferente, toate însă din zona rutieră, niciunul din infrastructura feroviară.

Discuțiile au mai ocolit alte aspecte inportante ale transporturilor feroviare precum scăderea drastică a volumului transportat de călători, situația personalului din companiile de cale ferată.

Greul de abia va veni

Dincolo de bucuria prezentată de menținerea investițiilor în infrastructură, situația nu se prezintă roz pentru companiile feroviară.

Rectificarea de miercuri stabilește deficitul bugetar la 6,7% din PIB, valoare uriașă, în condițiile în acre Comisia Națională de Prognoză estimează pentru 2020 o contracție de -1,9% din PIB. Astfel, deficitul crește de la 40,5 miliarde de lei, la 72,5 miliarde de lei.

Deficitul bugetar uriaș semnifică împrumuturi mari viitoare ale României pe piețele externe și o creștere semnificativă a costurilor cu finanțarea deficitului. Austeritatea bugetară viitoare, necesară,  va pune presiune pe costurile salariale, pe pierderile companilor de stat (printre care CFR SA, CR Marfă și CFR Călători).

În astfel de situații negative tentația guvernanților a fost cea de a concedia personalul și de a nu majora salariile. De aceea viitorul se poate dovedi a fi dificil. Aceasta cu atât mai mult cu cât Guvernul nu dă niciun semn că ar fi auzit cererile privind măsurile de susținere a sectorului, venite din partea sindicatelore și patronatelor feroviare.