spot_img
duminică, noiembrie 27, 2022
spot_img

Ministerul Transporturilor face primul pas. 180 de milioane de euro pentru 20 de trenuri inter-regionale

Ministerul Transporturilor a realizat un proiect de act normativ ce prevede un cost de 180 de milioane de euro, inclusiv TVA, pentru achiziția a 20 de trenuri inter-regionale, după ce un alt contract prevede achiziția a 20+17 trenuri de la compania Alstom. Trenurile urmează să aibă șase vagoane cu o capacitate totală de 300 de călători.

Proiectul disponibil aici arată că un studiu de fezabilitate elaborat la nivelul ARF și un raport de consultare a pieței din mai 2022, au indicat că pentru achiziționarea a 20 de rame electrice interregionale de lung parcurs, destinate transportului feroviar de călători (RE-IR-2) este necesară suma totală de 911 milioane de lei cu TVA. Valoarea unitară a unei rame RE-IR este de 45,55 de milioane de lei cu TVA.

Pe ce rute vor circula ramele

Introducerea ramelor electrice de lung parcurs RE-IR2 vizează creșterea eficienței modului de exploatare a serviciilor de transport feroviar de călători, reducerea poluării și creșterea confortului pe o serie de rute de pe rețeaua feroviară publică electrificată sau în curs de electrificare, după cum urmează:

  • Oradea – Cluj Napoca – Sighișoara – Brașov
  • Cluj Napoca – Alba Iulia – Simeria (Deva) – Târgu Jiu – Craiova – Calafat
  • Brașov – Sfântu Gheorghe – Miercurea Ciuc – Bacău – Iași
  • Brașov – Sfântu Gheorghe – Miercurea Ciuc – Bacău – Suceava
  • Galați – Mărășești (Focșani) – Bacău – Iași
  • Galați – Mărășești (Focșani) – Bacău – Suceava
  • Galați – Brăila – Constanța – Mangalia
  • Iași – Bacău – Mărășești (Focșani) – Barboși (Galați) – Brăila – Constanța – Mangalia
  • Suceava – Bacău – Mărășești (Focșani) – Barboși (Galați) – Brăila – Constanța – Mangalia
  • Giurgiu – București – Ciulnița (Slobozia) – Călărași

Proiectul are drept componente: investiții de capital – achiziția a 20 de rame electrice, costuri privind serviciul de mentenanță necesar funcționării acestora pentru o perioadă de 15 ani, cu posibilitatea de extindere la 30 de ani, durata totală este de 34 ani, fiind un proiect multianual.

Documentația de licitație trimisă la ANAP

Potențiala achiziție a fost anunțată la începutul lunii iulie de către Autoritatea pentru Reformă Feroviară. Entitatea a transmis în Sistemul Electronic de Achiziţii Publice (SEAP) documentația de licitație în vederea evaluării ex-ante de către Agenția Națională pentru Achiziții Publice (ANAP) pentru lansarea procedurii de achiziţie a unui număr de 20 de rame electrice de lung parcurs.

Proiectul este finanțat prin Planul Național de Redresare și Reziliență. Procedura de atribuire se diferențiază de cea finanțată prin Programul Operațional Infrastructură Mare, prin care a fost contractată deja o comandă inițială de 20 de rame inter-regionale. Prin urmare, pentru evitarea confuziei, acestei proceduri de achiziție i s-a dat denumirea de RE-IR2.

Contractul presupune nu doar livrarea ramelor, dar include și servicii accesorii privind: mentenanţa și reparațiile, instruirea personalului în ceea ce priveşte exploatarea, operarea trenurilor și a aplicațiilor software, transportul, asigurarea, punerea în funcţiune şi asistenţa tehnică în perioada de garanţie.

Perioada de mentenanţă și servicii de reparații este de 15 ani, necesară funcționării respectivelor trenuri. Astfel, contractul de achiziţii are prevăzută o clauză de revizuire, respectiv posibilitatea suplimentării perioadei de mentenanţă cu încă 15 ani, fără organizarea unei proceduri competitive, prin încheierea unui act adiţional.

Ramele achiziţionate vor fi distribuite tuturor operatorilor feroviari de călători pe baza contractelor de servicii publice care urmează a fi elaborate. (foto trenurile Alstom Coradia)

Ultimele Articole