luni, aprilie 15, 2024
spot_img

Ministerul Transporturilor a dat un ordin contestat anterior, privind formarea profesională feroviară

formare profesională feroviarăÎn pofida criticilor aduse proiectului de Ordin al ministrului Transporturilor, privind formarea profesională feroviară, ministerul a decis adoptarea acestuia. Actul legislativ include și prevederile contestate anterior.

Ordinul de ministru, purtând numărul 910, a fost publicat miercuri, 19 iunie, în Monitorul Oficial nr 497. Ordinul modifică prevederile unui ordin anterior, respectiv 2.261 din 2005.

Noul ordin prevede că unitățile feroviare pot organiza cursuri de pregătire doar pentru angajații proprii și doar în situații temeinic justificate, dacă este depășită capacitatea tehnico-organizatorică a CENAFER (Centrul Național de Calificare și Instruire Feroviară).

Ordinul conține o anexă care detaliază metodologia de autorizare a centrelor proprii de formare profesională ale unităților feroviare.

Prevederile au fost puternic criticate în luna mai de către companiile din domeniu. Cu toate acestea, Ministerul Transporturilor a decis să nu facă nicio concesie privind conținutul ordinului.

Reprezentanții companiilor private din sistemul feroviar au susținut că proiectul de ordin este total diferit, și ca formă, și ca fond, față de o propunere de act normativ pe aceeași speță, realizată de un grup de lucru format din reprezentanți ai operatorilor feroviari de stat și privați, ai CFR SA, ai sindicatelor și CENAFER, coordonat de Autoritatea pentru Siguranță Feroviară din România (ASFR).

O primă observație pe fond se referea la faptul că se mărește birocrația, prin introducerea pe lanțul decizional a Direcției de Transport Feroviar din minister. Mai mult, contestatarii susțineau că proiectul de Ordin nu respectă legislația comunitară privind formarea mecanicilor de locomotivă, fiind invocate în acest sens atât o Directivă, cât și o Decizie ale Comisiei Europene.

Pe de altă parte, drepturile de verificare, avizare și de elaborare pe care CENAFER le capătă prin proiectul de act normativ, nu respectă normele deontologice, având în vedere că Centrul este el însuși furnizor de formare profesională feroviară.

S-a contestat faptul că se admite existența acestor centre de formare numai în cadrul unităților feroviare, fiind încălcate și aici normele de la Bruxelles. Un alt aspect contestat a fost condiționarea organizării cursurilor de formare de lipsa de capacitate a CENAFER, fiind vorba – considerau nemulțumiții – de un act cu caracter protecționist.

Nominalizarea AFER ca instituție menită să autorizeze centrele de formare conduce la confuzii și neclarități și chiar la încălcarea legislației europene și naționale, în ceea ce-i privește pe mecanicii de locomotivă, considerau nemulțumiții.

Un alt articol controversat se referă la stabilirea CENAFER ca instituție care are dreptul de a aviza programul cursurilor de pregătire. Reprezentanții companiilor spun că acest drept este redundant acțiunii de autorizare făcută de AFER.

Cum a justificat Ministerul Transporturilor ordinul în cauză

În expunerea de motive ce a însoțit ordinul, Ministerul Transporturilor a precizat că societățile din sectorul feroviar sunt afectate direct de modul actual în care se solicită procesul de calificare, deoarece personalul angajat pe alte funcții este dislocat din producție pentru perioade mari de timp. Totodată, se înregistrează timpi mari de așteptare între depunerea cererilor de calificare şi realizarea efectivă a acestor cursuri, deoarece strategia referitoare la resursele umane este greu de stabilit din cauza fluctuațiilor majore a cererilor de transport.

”Pentru remedierea acestei situații care conduce la afectarea siguranţei şi a calității serviciilor publice de transport feroviar și având în vedere prevederile Ordonanței de Guvern nr. 129/2000 privind formarea profesională a adulţilor, republicată, prin care se creează posibilitatea organizării de cursuri organizate de angajatori în cadrul unor centre proprii de efectuare a programelor de formare profesională pentru salariații proprii care urmează să efectueze operațiuni feroviare pentru funcții şi meserii specifice transportului feroviar, este necesară crearea cadrului normativ special în vederea organizării şi derulării acestora”, mai arăta Ministerul Transporturilor la inițierea ordinului.

IN THE SPOTLIGHT

ARIC susține de 25 de ani rolul inginerilor consultanți

  Asociație profesională nonguvernamentală, apolitică și nonprofit, Asociația Română a Inginerilor Consultanți (ARIC), grupează companii și specialiști din domeniul proiectării și consultanței inginerești. Înființată în anul...

Ultimele Articole