Un proiect pilot pentru achiziția de trenuri cu hidrogen a fost avizat de către Consiliul Tehnic și Economic al Ministerului Transporturilor.
UPDATE. Ulterior realizării articolului conducerea ARF a venit cu unele precizări. Costul de 973 milioane euro include și realizarea de către viitorul furnizor de trenuri a instalațiilor de alimentare cu hidrogen, plus mentenanța trenurilor pe 30 de ani.
Unele detalii au fost oferite luni de către Irinel Scrioșteanu, secretar de stat în Ministerul Transporturilor, pe pagina sa de socializare.
„În ședința Comitetului Tehnico-Economic al Ministerului Transporturilor și Infrastructurii din 29 aprilie, am avizat indicatorii de investiție pentru achiziția primelor trenuri nepoluante cu hidrogen din România. Proiectul pilot, implementat prin Autoritatea pentru Reformă Feroviară, vizează achiziția a 12 automotoare de 160 de locuri, precum și servicii de întreținere și reparații a vehiculelor și alimentare cu hidrogen, pe termen lung.”
Unde vor circula cele 12 trenuri cu hidrogen
Proiectul pilot „privind utilizarea automotoarelor în tracțiune electrică pe bază de pile de combustie cu hidrogen, în cadrul obligației de serviciu public de transport feroviar de călători pe liniile CF neelectrificate” va deservi prin servicii cu frecvență ridicată rutele din nordul Municipiului București și județul Ilfov, în conexiune cu județele învecinate Argeș, Dâmbovița și Giurgiu. Datorită fiabilității noilor vehicule, trenurile vor ajunge și până în județele Olt și Dolj.
Astfel, noile trenuri pe hidrogen vor asigura:
- Trenuri la 30 de minute între Gara de Nord și Aeroportul Otopeni
- Trenuri la 30 de minute între Gara de Nord – Chitila – Săbăreni și Titu
- Trenuri la o oră între București – Găești – Pitești
- Trenuri la o oră între București și Târgoviște
- 4 trenuri pe zi între București – Slatina – Craiova prin Pitești
Trenurile vor permite îmbarcarea cu bicicleta și accesul facil pentru persoanele cu dizabilități.
Cât de scumpe vor fi trenurile
Costurile totale estimative ale proiectului sunt de 973 milioane de euro, fără TVA. În această valoare este posibil să fie inclusă și contruirea de stații de alimentare a trenurilor. Finanțarea proiectului de investiții se realizează din fonduri externe nerambursabile, prin Programul Național de Redresare și Reziliență (PNRR) și de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii.
Comparativ, în Italia, un important producător european de trenuri cu hidrogen a câștigat la finele lui 2020 un contract de livrare pentru șase trenuri la un preț total de 160 milioane de euro, deci o medie de 26 de milioane de euro pe bucată (față de 81 de milioane de euro pe bucată în România). Prețul din România este însă doar unul estimativ, maximal, cel efectiv urmând să scadă în licitația ce va fi organizată.
Prin înlocuirea tracțiunii diesel cu cea electrică bazată pe pile de combustie cu hidrogen se reduce poluarea din transporturi cu un echivalent a peste 600.000 de euro pe an și, de exemplu, 18.348 tone CO2/an și 306 tone NOx/an, contribuind la atingerea obiectivelor din strategiile europene și naționale de atingerea efectului net-zero al poluării în 2050, spune Scrioșteanu.
Unul dintre aspectele ce trebuie luate în seamă la stabilirea caracterului nepoluant este sursa gazului folosit la producerea hidrogenului, existând tehnologii total nepoluante de producere a hidrogenului și tehnologii gri, ceva mai poluante, dar mai ieftine. Încă nu e clar nici care sunt capacitățile de producere a hidrogenului necesar în România.
Mai trebuie spus că ARF a organizat o consultare a pieței privind trenurile cu hidrogen ale cărei rezultate nu sunt încă publice. După o întâlnire cu sindicatele, reprezentanții Autorității pentru Reformă Feroviară au precizat „Președintele ARF a prezentat stadiul proiectelor Autorității cu impact asupra personalului feroviar, inclusiv prin achiziția de material rulant nou. Astfel, se preconizează ca în viitorul apropiat să fie lansată procedura de achiziție de rame electrice pe hidrogen, cele 12 unități fiind bugetate prin PNRR. ARF și MTI sunt în proces de definitivare a tuturor etapelor care preced lansarea procedurii de achiziție”. Conducerea ARF nu a putut fi contactată la ora realizării articolului.