Ministerul Reluărilor. Licitațiile de trenuri șterse cu buretele, luate de la capăt, după doi ani de chin

3 noiembrie 2020

Ministerul Transporturilor a publicat luni un proiect de hotărâre de Guvern care prevede achiziția a 60 de rame electrice regionale și interregionale, într-o primă fază, cu o suplimentare până la 99 de unități. Aceasta în condițiile în care există în derulare alte două licitații pentru 60 până la 120 de rame electrice.

doru.cireasa@clubferoviar.ro

Dă Gigi Gavrilă cu buretele peste doi ani pentru a o lua de la capăt?

Anunțul nu face nicio referire la actualele licitații ale Autorității pentru Reformă Feroviară, prima pentru 40-80 de rame regionale (RE-R), alta pentru 20-40 rame inter – regionale (RE-IR). Reamintim că prima dintre acestea se află în pronunțare la Curtea de Apel București pentru 9 noiembrie, la a doua ofertele se depun la finele acestei luni. De aceea este greu de identificat dacă documentul menționat, numit „Hotărâre pentru aprobarea Notei de fundamentare privind necesitatea şi oportunitatea efectuării cheltuielilor aferente proiectului de investiții „Achiziție material rulant nou, rame electrice regionale RE-R și rame electrice interregionale RE-IR” anunță două licitații noi sau pur si simplu constituie o bază legală pentru vechile licitații, cum orice achiziție a unei Autorități contractante, peste o anumită valoare (40 milioane lei), trebuie aprobată de către Guvern, inclusiv indicatorii tehnico-economici.

De ce este, cel mai probabil, vorba de o achiziție nouă

Logica noului act ar putea fi anularea vechilor licitații la un an și jumătate de la pornirea lor si reluarea acestora de la zero. Aceasta în pofida faptului că în cele 12-18 luni scurse de la demararea procedurilor, firmele participante au cheltuit sume considerabile cu ofertatea, autorizările, reprezentarea în instanțele de judecată.

Noii termeni par a fi diferiți de cei vechi. Trenurile ar urma să fie mai ieftine. Astfel, statul e dispus să plătească (în lotul I) 2,32 miliarde lei cu TVA pentru 60 de rame electrice, din care 1,4 miliarde lei cu TVA pentru cele regionale, restul pentru cele inter-regionale. Mentenanța nu este inclusă aici.

Prima licitație de rame RE-R a prevăzut o sumă de 1,7 miliarde lei, fără TVA (aproximativ 2 miliarde lei cu TVA) pentru 40 de rame RE-R, inclusiv mentenanța. Capacitățile ramelor par a fi aceleași, adică 200 de locuri pe scaune, 200 în picioare.

„În condițiile anterior menționate, valoarea totală a investiției, pentru un total de 60 rame electrice noi (40 RE-R si 20 RE-IR), este de 2.324.714 mii lei cu TVA ( 403.607.600 EURO). Calculând suma totală de 403.607.600 EURO la cursul euro BNR de 4,8402 la data de 24.08.2020, astfel:

  • valoarea estimativă pentru achiziția a 40 rame electrice regionale RE-R – 1.400.951 mii lei cu TVA;
  • valoarea estimativă pentru achiziția a 20 rame electrice interregionale RE-IR – 923.763 mii lei cu TVA.”, spune anunțul nou.

La sumele vehiculate în noul act normativ, doi dintre cei trei ofertanți s-ar putea să nu se încadreze. Unul dintre aceștia a solicitat 1,55 miliarde lei cu TVA pentru 40 de rame RE-R, fără mentenanța, deci peste noul prag de 1,4 miliarde lei. Al doilea a cerut 1,48 miliarde lei și doar altul a solicitat 1,11 miliarde lei.

99 de rame in total

Cele 60 de rame menționate vor fi cumpărate în licitații aferente unei prime faze. Ministerul Transporturilor menționează un studiu care ar recomanda 99 de rame în total. Restul de 39 de rame ar urma să vină în a doua fază, se înțelege.

Conform ”Studiului de Fezabilitate”, întocmit de Asocierea DT Global iDevice Europe SL & MC Mobility Consultants GmbH Vienna, în baza contractului nr.TA2018012 RO RP1 încheiat cu Banca Europeană de Investiții -PASSA, a rezultat că este necesară, în cadrul proiectului de investiții menționat mai sus, achiziționarea unui număr total de 99 de rame electrice noi, în sumă totală de 673.705.780 EURO, respectiv 3.880.436 mii lei, cu TVA (calculat la cursul euro BNR de 4,8402 la data de 24.08.2020), reprezentând valoarea ramelor electrice, fără mentenanță, din care:

– 62 de rame electrice pentru transportul regional RE-R în valoare de 2.171.475 mii lei, cu TVA (preț unitar pe vehicul: 6.080.690 EURO, rezultând o valoare totală de 377.002.780 EURO);

– 37 de rame electrice pentru transportul interregional RE-IR în valoare de 1.708.961 mii lei cu TVA (prețul unitar pe vehicul: 8.019.000 EURO, rezultând o valoare totală de 296.703.000 EURO)”, se arată în proiect.

Este puțin probabil ca aceste rame să se adauge celor două loturi aflate în blocaj acum, cum firmele de consultanță menționate recomandă un total de 99 de rame. Ca urmare, speranța Ministerului Transporturilor pare a se îndrepta spre anularea vechilor proceduri (în pofida unei decizii a CNSC privind continuarea procedurii la rame inter-regionale) și a faptului că există o acțiune la Curtea de Apel București împotriva anulării licitației RE-R.

Ramele noi, similare cu cele vechi

Ramele vor avea o viteză maximă de 160 de kilometri la oră capacități de 200 locuri pe scaune (RE-), 300-350 locuri (RE-IR). Consumul energetic, subiect de dispută la prima licitație, va fi verificat de către autoritatea contractantă ARF împreună cu câștigătorul procedurii, imediat după închiderea acesteia pe relațiile București – Predeal și București – Constanța.

Finanțarea se va face din fonduri nerambursabile de la UE (1,2 miliarde euro Programul Operațional Infrastructură mare, 1,2 miliarde euro Mecanismul Interconectare a Europei).

Ministerul Transporturilor evocă riscul pierderii fondurilor UE. „Autoritatea pentru Reformă Feroviară a fost înființată în baza O.U.G. nr.62/28.09.2016, modificată și aprobată prin Legea nr.53/2017, având în vedere că România trebuia să facă dovada îndeplinirii condiţionalităţilor ex-ante, inclusiv pentru sectorul feroviar, în caz contrar risca suspendarea/întreruperea fondurilor alocate în cadrul Programului Operaţional Infrastructură Mare pentru sectorul feroviar, în valoare de aproximativ 1,280 mld euro, şi a sumei de 1,200 mld euro în cadrul Mecanismului de interconectare a Europei”, spune MT.

Proiectul de HG avizat în Consiliul Tehnico – Economic al Ministerului Transporturilor se găsește aici 10 zile în observații pe situl ministerului.