Ministerul de Finanțe refuză plata retroactivă a compensațiilor de transport

3 februarie 2020

Operatori feroviari consultați de Club Feroviar sunt optimiști că își vor primi compensațiile retroactiv, odată semnate contractele de servicii publice cu Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF). Surse consultate de CF arată însă că plata nu se va putea face retroactiv căci este vorba de servicii prestate în fara unui contract valabil. Nici prevederea legală cu 1/12 din buget plată lunară nu se poate aplica căci aceasta este valabilă doar până la aprobarea bugetului de stat.  Vina pare a fi a ARF care știind că expiră contractele la finele anului trecut a așteptat 2020 să creioneze noi contracte. Care nu există nici acum.

Doru Cireașă

degajare de fum la locomotiva

Speranța încasării compensațiilor cuvenite pentru serviciile de transport publice prestate cu începere din 1 ianuarie 2020 domnește printre operatorii feroviari. Lucrurile merg înainte, au intrat pe făgașul bun, spun aceștia, bucuroși că în final contractul de servicii publice rămâne la forma care a fost aplicată și în perioada 2016-2019. Bucuria lor ar putea fi însă de scurtă durată. Plata sumelor de bani pentru servicii prestate în perioada in care ei nu aveau niciun contract cu ARF  ar putea să nu fie văzută cu ochi buni de către Ministerul de Finanțe sau de către Curtea de Conturi, în cazul unui eventual control.

„ARF a lăsat fara subvenție operatorii feroviari de călători, inclusiv pe CFR Călători. Nu putem plăti compensația atât timp cât nu există un contract și sperăm că nu se va semna nimic retroactiv că dupa aia intră în competența DNA”, spun surse neoficiale din Ministerul Finanțelor, consultate de publicația noastră.

Problema este următoarea: atât timp cât nu există buget aprobat, pentru contractele în derulare și funcționare curentă o instituție poate cheltui a 12 -a parte a bugetului avut în anul precedent. Posibilitatea este permisă de legislație dar nu se poate aplica în cazul de față din două motive: aici nu e vorba de cheltuieli de funcționare sau acoperite de un contract, iar a doua cauză e faptul că aceasta este posibil doar până la aprobarea bugetului de stat, ori acestea există legal din data de 6 ianuarie, când s-a publicat în Monitorul Oficial.

Probleme la plata TUI

În absența banilor, operatorii au probleme cu plata TUI către compania de infrastructură CFR SA. „Eu cred că se vor da retroactiv, așteptăm să se lămurească ARF, să încheiem contractul. Am înțeles că e pe varianta finală, s-a revenit la varianta 2016-2019 fără alte artificii, ne e foarte greu, nu am plătit infrastructura, ca și ceilalti operatori, și CFR SA are probleme. Din păcate suntem în februarie și noi toți știam că ne expiră contractele în decembrie. Anul trecut nu a fost problemă. Eram pe act aditional și am luat în ianuarie banii”, spune Liviu Pescărașu de la Astra Călători.

„Am avut o rezervă, vom plăti la timp la scadență (TUI – n.red.). Sperăm să primim subvenția  in 2-3 martie, se poate plăti retroactiv. Asta a fostr cauza că nu s-a făcut contractul. Ne-am adunat   joi, a fost ultima ședință, a fost bătălie mare, rămâne contractul vechi cu aditionale”, spune Mihai Nicolae, director general Softrans.

Club Feroviar a încercat să afle opinia conducerii ARF și a Ministerului Transporturilor privind aceste probleme. Oficialii chestionați fie nu au răspuns la telefon , fie, după ce au promis că vor oferi informații când se vor elibera din treburi, nu au mai răspuns la acesta.

Șase luni pierdute degeaba, ca să se rămâna la vechiul sistem

Recent ministerul de Finanțe și-a dat aviz negativ pe proiectul de act normativ conceput de ARF pentru contractele de servicii publice de transport de călători ale operatorilor feroviari, din cauza excluderii din mecanism a indicatorului călători – kilometru, un truc care în anii trecuți a permis unor operatori privați obținerea unor venituri frumoase. Noul mecanism s-a vrut a fi  în concordanță cu cerințele CE.

ARF a ajuns însă să tergiverseze noile contracte. Instituția menționată a publicat de abia în 5 decembrie, deci cu două săptămâni înainte de sărbătorile de iarnă, decizia ce stabilește modul de compensare a operatorilor. ARF a apelat la serviciile unui consultant extern, anume Banca Europeană de Reconstrucție și Dezvoltare pentru a afla cum trebuie să arate mecanismul de compensare. În sprijinul său ARF invocă primirea cu întârziere a raportului consultantului BERD (în vara acestui an acesta nu fusese încă întocmit) sau întârzieri venite din partea Consiliului Concurenței care și-ar fi dat cu întârziere acordul.