Într-o adresă trimisă Ministerului Transporturilor, cel de Finanțe cere refacerea proiectului de hotărâre pentru bugetul CFR Călători.
Ministerul de Finanțe cere refacerea bugetului companiei CFR Călători după ce săptămâna trecută Guvernul a retras de pe ordinea de zi o analiză privind acest buget, dar și pe cel al companiei CFR SA.
Într-un document văzut de Club Feroviar, se cere Direcției responsabile de bugetele companiilor o opinie privind respingerea bugetului și/sau refacerea acestuia. Direcția este informată că Ministerul de Finanțe a „avizat negativ” proiectul.
Bugetul CFR Călători, nediscutat de Guvern
După un anunț inițial privind proiectele care urmau să intre în ședința de Guvern, Palatul Victoria a revenit săptămâna trecută cu o altă listă, din care lipsesc cele două analize de buget, și anume cea a CFR Călători și cea a CFR SA.
După cum a arătat aici Club Feroviar, după șase luni și jumătate de când a început anul, Ministerul Transporturilor a întocmit și pus în consultare publică bugetul CFR SA pe 2023. Față de varianta din luna martie, pierderile companiei de infrastructură scad cu peste 32%, până la 955 de milioane de lei. Această reducere a pierderilor a fost obținută prin tăierea creșterilor salariale prognozate pentru anul în curs.
CFR Călători va înregistra în acest an pierderi de 795 de milioane de lei, de aproximativ 4,4 ori mai mari decât cele de 177 de milioane de lei, înregistrate la execuția bugetară pentru anul trecut. Bugetul CFR Călători pe 2023 este un dezastru ce arată falimentul sistemului feroviar.
Locomotive incendiate, pasageri leșinați de căldură în trenuri, murdărie și întârzieri cu orele, la care se adaugă pierderi uriașe – acestea sunt „talentele” manageriale ale lui Traian Preoteasa la șefia CFR Călători – director care visează la un mandat plin în fruntea companiei, după ce a băgat în concordat și CFR Marfă.
Potrivit prevederilor schiței de buget al companiei pe acest an, compania urmează să aibă pierderi brute de 795 de milioane de lei, „mai mare decât cel realizat la data de 31.12.2022 cu 350,82%, respectiv cu suma de 618.653,34 mii lei”.
Pierderea acestui an reprezintă totuși un „progres” față de o schiță realizată în martie 2023 când pierderile au fost gândite la 1.140 milioane de lei, respectiv 1,14 miliarde de lei.
Neaprobarea bugetului are consecințe negative asupra situației companiei. Fără un buget aprobat nu se pot aplica prevederile Legii Statutului Personalului Feroviar, fapt care este susceptibil de a duce la greva angajaților din domeniu, într-un moment deja tensionat al relațiilor Sindicate – Administrație.