Prima conferință de presă a șefului CFR Călători, Traian Preoteasa, ținută săptămâna trecută, a conținut o imprecizie majoră, ca să nu o numim minciună livrată ziariștilor, menită să arate performanțele sale la conducerea companiei.
În goană de realizări, cu trenuri murdare, supraaglomerate, întârziate, locomotive ce se aprind din senin sau lovesc garniturile ce urmează a fi tractate, șeful CFR Călători Traian Preoteasa, considerându-se manager de succes, a ținut săptămâna trecută să prezinte ziariștilor adunați la Ministerul Tranporturilor succesele sale pe anul trecut.
Și dacă este greu să convingi opinia publică de calitatea serviciilor de transport oferite – toată lumea vede lipsa de calitate a acestor servicii, Traian Preoteasa s-a gândit să vorbească despre realizările sale pe partea financiară.
Traian Preoteasa susține că nu mai sunt datorii
Mai precis, el susține că sub mandatul său, CFR Călători a ajuns să nu mai aibă datorii la gestionarul infrastructurii CFR SA. „Datoria către CFR SA la 1 ianuarie 2022 era în jur de 280 de milioane de lei, datorie care ne bloca în exploatare, căci nu putem face trenuri suplimentare, aveam niște restrictii în contractul de acces la infrastructură. La data de 31 decembrie 2022 datoria este zero prima dată în ultimii 12 ani, deci la această dată CFR Călători nu are datorii restante către CFR SA”, a afirmat Traian Preoteasa (minutul 10.10 din înregistrarea video).
Radio Erevan: Da, au scăzut, dar depășesc 100 de milioane de lei
Informațiile livrate jurnaliștilor au fost însă colorate în roz, iar Preoteasa a livrat jumătate de adevăr. Într-adevăr, la începutul anului, datoriile CFR Călători față de CFR SA sunt inferioare valorilor de la începutul anului trecut, când operatorul de călători avea de plătit către CFR SA 339,98 milioane de lei, din care suma restantă 292,83 milioane de lei. Însă nu sunt nici zero.
Potrivit datelor furnizate de către CFR SA la solicitarea Club Feroviar, CFR Călători avea la începutul anului de plată către CFR SA 155,57 milioane de lei, din care 109,38 milioane de lei este sumă restantă. „La data de 31.12.2022, SNTFC CFR Călători nu înregistra datorii restante pentru contravaloarea tarifului de utilizare a infrastructurii (TUI), suma de 109.384,07 mii de lei reprezentând contravaloarea serviciilor auxiliare NON-TUI, prestați diverse și penalități înregistrate la nivelul CFR SA”, spune CFR SA.
Suma apare menționată și în documente oficiale ale CFR SA. Practic, CFR Călători este responsabilă pentru procentajul de 7,3% din creanțele de încasat de către CFR SA. Valoarea totală a creanțelor de încasat la CFR SA este de 1.471 milioane lei, din care marea parte, adică 1.024 milioane lei sunt bani de recuperat de la CFR Marfă.
CFR Călători are de restituit o sumă aproape dublă față de operatorii privați de marfă și de călători care trebuie să verse CFR SA suma de 65,35 milioane lei. Operatorii privați de călători au de plată 13,75 milioane lei.
CFR SA mai are de recuperat și 51 milioane lei de la clienți aflați în procedura falimentului sau insolvenței.
Premieră: Pierdere peste un miliard de lei
La jumătatea lunii martie Club Feroviar a relatat despre situația dificilă în care se află CFR Călători. O prezentare a bugetului destinată Adunării Generale a Acționarilor a dezvăluit dezastrul în care compania se zbate financiar. Nu este vorba doar de vina acesteia – ce nu poate fi ignorată, ci și de mediul economic ostil caracterizat de inflație sau de incompetența Guvernului care împiedică majorările salariale (CFR Călători urmând să fie în 2023 companie cu pierderi în creștere față de 2022), deși Legea Statutului Personalului Feroviar obligă la acordarea acestor creșteri.
Veniturile totale: Au fost prognozate în creștere cu 7,95% față de valorile preliminate pentru anul trecut (cu 205 milioane lei mai mult, la 2,58 miliarde lei), evoluție care nu arată vreo strategie inovativă de management atât timp cât creșterile vin în principal din scumpirile de bilete de anul trecut. Dacă anul trecut CFR Călători a avut un volum de activitate de 44,6 milioane tren-km, anul acesta va avea 49,4 milioane tren-km.
CFR Călători va obține în premieră venituri din vânzările de bilete de peste un miliard de lei, şi anume de la 985 de milioane de lei anul trecut la 1.182 milioane de lei în acest an. Este o creștere de 19,95% în concordanță cu majorarea cu o medie de 20% a tarifelor de călătorie în iulie 2022.
Compensațiile, o altă componentă importantă a veniturilor CFR, vor fi în acest an de 1,4 miliarde lei, la un nivel apropiat de execuția preliminată de anul trecut. Compensațiile reprezintă peste jumătate din veniturile totale ale companiei cifrate la 2,78 miliarde de lei.
Cheltuielile totale. Acestea au fost fundamentate la aproape patru miliarde de lei (3,92 miliarde lei), în creștere cu nu mai puțin de 43,15% față de cele realizate preliminar pentru finele anului trecut. Aici sunt de remarcat cheltuielile cu bunurile și serviciile cu o pondere de 31,43% și o creștere de peste 50%, precum și cele cu personalul cu o pondere de 42,5%.
Autorii proiectului afirmă că cheltuielile cu materialele cresc și acestea cu 50% ca urmare a faptului că piesele de schimb vin din import, euro se va întâri în raport cu leul, iar inflația va continua să se manifeste.
Cheltuielile cu combustibilii și uleiurile, pe de o parte, și cele cu energia, pe de altă parte, se vor cifra fiecare la aproximativ 330 de milioane de lei, prima categorie cu o creștere de 52%, iar a doua cu 24%. Cheltuielile cu reparația și întreținerea se vor situa la un nivel de 298 de milioane de lei, în creștere cu 157 de milioane de lei față de preliminatul anului trecut.
CFR Călători estimează pentru anul curent o pierdere brută de peste 1,1 miliarde lei, un record în istoria companiei.