miercuri, noiembrie 29, 2023
spot_img

Militarizarea României: Un spital în minus pentru ceferiști, încă un spital de lux pentru militari

Un proiect de act normativ elaborat de ministerul lui Sorin Grindeanu prevede transferul spitalului CF1 Witting de la ceferiști și personalul din transporturi Ministerului Apărării care oferă angajaților săi condiții de îngrijire a sănătății deja invidiate de mulți români fără acces la acestea. Un spital în minus pentru ceferiști.

Pe lângă salarii mari, pensii calculate pe alte reguli, avantajoase lor, și tot felul de indemnizații, militarii se vor bucura de serviciile spitalului CF transferat în rețeaua lor. Ca într-o piesă de teatru a absurdului, oamenii lui Grindeanu spun că transferul spitalului, deci lăsarea angajaților de la Transporturi fără o unitate medicală a lor va asigura, țineți-vă bine, condiții superioare de îngrijire a sănătății. Apare întrebarea: Cui?

Un spital în minus pentru ceferiști

Proiectul de act normativ excelează prin omisiuni ale realității și încercăci de transformare a negrului în alb și invers. Astfel, potrivit notei de fundamentare disponibile aici „prin desfiinţarea Spitalului Clinic nr. 1 Căi Ferate „WITTING” se are în vedere desfăşurarea activităţilor specifice medicale într-un sistem integrat care conduce la îmbunătăţirea accesibilităţii și diversificarea serviciilor medicale, creşterea calităţii asistenţei medicale și a activității de instruire și pregătire a studenților și rezidenților, precum și asigurarea permanentă a condițiilor optime de organizare și finanțare a activităților privind examinările medicale și psihologice pentru personalul cu atribuții în siguranța transporturilor”. Este însă neclar cum vor putea ceferiștii beneficia de așa-zisul sistem integrat, în condițiile în care există presiuni inclusiv în presa militară ca aceste spitale să deservească prioritar tocmai militarii.

Militarii vor prioritate în fața civililor în spitalele „lor”

Act normativ ce prevede desființarea Spitalului Clinic nr. 1 Căi Ferate „Witting”, includerea și reorganizarea acestuia în cadrul Spitalului Universitar de Urgenţă Militar Central „Dr. Carol Davila”, precum și trecerea imobilelor și terenurilor aferente Spitalului Clinic nr. 1 Căi Ferate „Witting” aflate în domeniul public al statului și în administrarea Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, în domeniul public al statului și în administrarea Ministerului Apărării Naționale, respectiv în administrarea  Spitalului Universitar de Urgenţă Militar Central „Dr. Carol Davila”.

Ce se mai pretinde? „Prin această absorbție se meține mai departe funcționalitatea clădirilor și spațiilor aferente Spitalului Clinic nr. 1 Căi Ferate „Witting” pentru a fi destinate asigurării asistenței medicale tuturor persoanelor care au benficiat de servicii medicale la nivelul acestei structuri și, în plus față de acestea, acces la asistență medicală de urgență calificată și servicii medicale multidisciplinare integrate și de înaltă calitate, efectuate cu aparatură de înaltă performanță în cadrul bazelor clinice de care dispune SUUMC. Personalul medico-sanitar al spitalului se va prelua de către SUUMC fără afectarea drepturilor salariale, în condițiile legii. De asemenea, personalul tehnico-economic, administrativ şi de întreţinere care îşi desfăşoară activitatea în cadrul Spitalului Clinic nr. 1 Căi Ferate „Witting” se preia de către SUUMC, fără afectarea drepturilor salariale, în condiţiile legii”.

Cât le-a avut nu le-a modernizat. Acum va putea

Ce n-a făcut Guvernul cât timp a fost spitalul la Transporturi, va face acum când acesta ajunge la Ministerul Apărării. „Având în vedere faptul că SUUMC este spital regional de nivel I și asigură asistență medicală complexă, la toate nivelurile, fondurile de care acesta dispune permit finanțarea cheltuielilor legate de reorganizarea, amenajarea și întreținerea tuturor spațiilor actuale ale Spitalului Clinic nr. 1 Căi Ferate „Witting”, precum și dotarea cu aparatură și tehnică medicală de ultimă generație.

Deși autorii transferului de la Transporturi susțin că nu e nicio problemă, există numeroase semne de întrebare.

Desfiinţarea reţelei de spitale CFR ar fi un dezastru, iar pe acest subiect există o lipsă cruntă de dialog din partea ministrului Transporturilor, Sorin Grindeanu, spunea acum câteva zile vicepreşedintele Federaţiei Sanitas, Iulian Pope.

”Ministerul Transporturilor a hotărât desfiinţarea reţelei CFR, aşa cum este cunoscută, cele 15 spitale din subordinea Ministerului Transporturilor. Spitale care asigură siguranţa circulaţiei în România şi vorbim de rutier, naval, CFR şi tot ce înseamnă transport în România. De ce suntem aici? Pentru că există o lipsă cruntă de dialog. Adică ministrul Grindeanu (ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu – n. red.) nu s-a întâlnit niciodată cu reprezentanţii colegilor noştri să le spună în ce condiţii vor fi transferaţi către universităţi, către autorităţi locale. Spitale MApN înţeleg că sunt interesate de aceste instituţii. Colegii mei care lucrează în aceste reţele spun că desfiinţarea acestor spitale ar fi un dezastru. Şi-aşa România nu o duce foarte bine la asta. România are nişte angajamente europene, trebuie să facă nişte raportări în ceea ce înseamnă siguranţa transporturilor în România”,  declara Pope pentru Agerpres.

Uniunea Sindicatelor din Spitalele CFR, afiliată la Federaţia Sanitas, a pichetat recent Ministerul Transporturilor. Protestatarii atrag atenţia factorilor de decizie că nu vor permite destructurarea reţelei de spitale CFR, reţea ce asigură îngrijire medicală performantă de aproximativ 150 de ani şi, mai ales, nu vor accepta pierderea niciunui loc de muncă din sistem.

Spitalul CF1 deține 318 paturi de spitalizare continuă, precum și cele 12 paturi de spitalizare de zi. Spitalul deține două terenuri în vecinătatea Gării de Nord București de aproape 8.000 mp, un spital cu suprafață de peste 2000 mp și o policlinică în aceeași zonă, de 473 mp.

Ultimele Articole