sâmbătă, septembrie 30, 2023
spot_imgspot_img

Micii operatori scoși din joc de ARF la licitația de transport feroviar „competitiv”. Favorite, marile companii UE

Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) a demarat prin Bursa Română de Mărfuri licitațiile de închiriere a materialului rulant nou pentru transport feroviar de călători, cumpărat din fonduri publice. Problema e că cel puțin doi operatori dintre cei existenți pe piață nu se pot apropia de aceste licitații.
Bursa Română de Mărfuri (BRM) a demarat organizarea procedurii de licitație – prin procedură competitivă – privind achiziția de “Servicii publice de transport feroviar de călători prin punerea la dispoziție a materialului rulant nou achiziționat de ARF, respectiv a trenurilor electrice interregionale, denumite RE-IR, destinate transportului interregional feroviar de călători”, potrivit unui anunț făcut vineri de către Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF).
Autoritatea spune că anunţul de presă ar fi fost publicat pe www.anuntbursa.ro, precum şi pe site-ul www.brm.ro . Detaliile însă lipsesc și singurele precizări sunt cele de la BRM, unde se arată că ofertele vor fi depuse până la data de 7 iulie. „Depunerea ofertelor pentru licitație cu calificare urmată de runda finală de licitație electronică prin intermediul platformei www.brm.ro la o dată comunicată ulterior”, arată site-ul BRM.
Astfel, procedura dă dovadă de o lipsă de transparență, nimeni neputând afla ce condiții de calificare se impun, care sunt contestațiile depuse de participanți – cel puțin față de procedura clasică derulată în Sistemul Electronic de Achiziții Publice SEAP. Dacă în SEAP documentația poate fi descărcată liber, la Bursa Română de Mărfuri aceasta se dă contra cost, fiind astfel închis accesul mass-media la licitație.

Un criteriu îndoielnic de câștig

Dacă vă întrebați cum va fi câștigată licitația criteriul de atribuire este „Valoarea compensației unitare lei/tren-km cel mai scăzut”, în condițiile solicitate prin documentația procedurii, spune ARF.
Adică, după ani buni de subfinanțare a căii ferate și după numeroase acuze de neplată a compensației datorate operatorilor de către stat, ARF a găsit de cuviință să dea contractul tocmai firmelor care cer sectorului public cât mai puțini bani. Conducerea ARF se poate împopoțona astfel în fața Guvernului cu o „eficientizare” a cheltuirii banilor publici. Este trist să ne gândim la ce măsuri ar putea recurge operatorii (presiuni pe forța de muncă, ignorarea măsurilor de reparare și întreținere a materialului rulant) pentru a-și micșora costurile, urmând astfel să ceară statului compensații mai mici. ARF nu explică de ce a preferat acest criteriu și nu, spre exemplu, prețuri cât mai mici ale biletelor vândute călătorilor.
ARF reamintește că acest contract are o valabilitate de maximum 60 de luni și va include 12 trenuri și 5 rute, respectiv: București Nord – Constanța, București – Craiova, București Nord – Craiova – Timișoara – Arad, București – Brașov – Arad – Timișoara Nord, București -Nord – Craiova – Petroșani.

O licitație pentru cei mari

Puținele date disponibile la acest moment trezesc scepticismul micilor operatori feroviari privați privind șansele lor de a participa și câștiga licitațiile. Una dintre condițiile puse de ARF care le îngreunează participarea e depunerea unei garanții de 9 milioane de lei, sumă care reprezintă o bună parte din cifra de afaceri a unor mici operatori, precum Softronic Craiova (42 de milioane de lei cifră afaceri în 2022) sau Astra Trans Carpatic (19,6 milioane de lei în 2022). Apoi, pentru a opera trenuri în toată țara, operatorii trebuie să aibă spații de cazare, puncte de lucru, personal angajat în toate aceste puncte. Nu se știe care e valoarea chiriilor percepute operatorilor pe materialul rulant nou. Șanse mari vor avea poate CFR Călători, DB (Germania), SNCF (Franța), nu noi, spune reprezentantul unui operator de transport feroviar de călători mai mic. De altfel, cu datorii importante la bugetul de stat și pierderi, CFR Călători ar putea să fie și respinsă din licitație, lăsând piața pe mâna marilor operatori feroviari europeni, în cel mai „bun” caz pe cea a unor oameni de afaceri români cercetați de Justiție, precum cei din acționariatul Regio Călători Brașov sau Transferoviar Cluj.

Ultimele Articole