spot_img
duminică, octombrie 2, 2022
spot_img

Cătălin Drulă se arată reținut în legătură cu metroul lui Emil Boc. Ce spune despre Metrorex

Ministrul Transporturilor, Cătălin Drulă, s-a arătat joi reținut în legătură cu metroul lui Emil Boc de la Cluj-Napoca. Reținerile sale sunt legate de eficiența acestei investiții, mai exact de cine va plăti subvenția și la cât se va ridica aceasta. De asemenea, ministrul a făcut noi precizări legate de scandalul de la Metrorex și despre oportunitatea construirii Magistralei 6, spre Otopeni.

Adrian Bărbulescu

metroul lui Emil Boc salariul mediu la Metrorex metrou pentru Puiu Popoviciu Cătălin Drulă despre metroul de Otopeni Cătălin Drulă despre calea ferată Cătălin Drulă le cere demisia avertisment pentru Cătălin Drulă
FOTO Asociația Pro Infrastructură

De ani buni, primarul municipiului Cluj-Napoca, Emil Boc, insistă pe construcția unei rețele de metrou în oraș. Studiul de prefezabilitate a fost finalizat și este în derulare cel de fezabilitate

Ba chiar, în noiembrie anul trecut, pe site-ul Ministerului Transporturilor a fost pus în dezbatere publică un proiect de Hotărâre de Guvern pentru aprobarea Notei de fundamentare privind necesitatea și oportunitatea efectuării cheltuielilor aferente proiectului de investiții „Tren Metropolitan Gilău – Florești – Cluj-Napoca – Baciu – Apahida – Jucu – Bonțida – Etapa I A Sistemului de Transport Metropolitan Rapid Cluj Magistrala I de Metrou și Tren Metropolitan, inclusiv legătura dintre acestea – Componenta 1, Magistrala I de Metrou”.

Noua linie de transport va avea nevoie de o finanțare de 5,67 miliarde de lei, echivalentul a aproximativ 1,17 miliarde de euro, bani care ar urma să fie accesați din fonduri europene nerambursabile, mai exact prin Programul Operațional Infrastructură Mare (POIM) 2014-2020, Planul Național de Relansare și Reziliență (PNRR) 2021-2027 și/sau Programul Operațional Transport (POT) 2021-2027.

Metroul lui Emil Boc ”nu va fi mai cu moț decât cel de la București”, spune Cătălin Drulă

metroul lui Emil Boc lucrările la metroul din Cluj-Napoca studiul pentru metroul din ClujAcum, odată cu schimbarea garniturii la Ministerul Transporturilor, lucrurile nu mai par atât de sigure în ceea ce privește metroul lui Emil Boc de la Cluj-Napoca.

Într-un interviu acordat joi Ziare.com, ministrul Cătălin Drulă s-a arătat reținut în legătură cu acest proiect. ”Metroul de la Cluj nu va fi mai cu moț decât cel de la București. Acolo e în derulare un studiu de fezabilitate care ar trebui să ne spună dacă e fezabil. Va avea costuri foarte mari de operare, care vor trebui suportate dintr-un buget. Din care? Cel mai probabil cel național. Operarea și întreținerea unor infrastructuri este scumpă în sine. Sunt experți care spun că un metrou este fezabil de la două milioane de călători. Alții care spun că de la un milion. Asta ar urma să ne spună studiul de fezabilitate. Punem pe hârtie aceste lucruri și vedem dacă e fezabil acest proiect”, a spus ministrul.

Ministrul nu vrea continuarea M6 până la Otopeni

Ministrul Transporturilor și-a reiterat reținerea și în ceea ce privește continuarea până la Otopeni a Magistralei 6 a metroului bucureștean.

”Am spus că suntem într-un proces de reevaluare a fezabilității proiectelor de metrou. În ceea ce privește Magistrala 6, ea merge înainte. E în faza 1. Asupra fezabilității celei de-a doua secțiuni, se ridică întrebări. Acest metrou, așa cum a fost gândit, duce la aeroportul actual, la clădirea actuală, care ar urma să nu mai fie folosită. Se va face o nouă clădire, la trei kilometri, iar acest metrou va merge la vechiul terminal. Soluția care se întrevede este că va trebui și un autobuz care să te ducă la metrou. Apoi, de ce ai lua un metrou care face 35 de minute și care oprește de 14 ori pe traseu? Toate acestea nu erau pe un studiu de fezabilitate”, a spus Cătălin Drulă.

În aceste condiții, Club Feroviar a pus recent semnul întrebării și în ceea ce privește construcția primului tronson al M6.

CITEȘTE și M6 devine metrou pentru Puiu Popoviciu. De ce nu folosim Gara Băneasa la adevărata capacitate?

Într-un articol publicat de HotNews, Asociația Construim România (ASCORO) pune și ea sub semnul întrebării oportunitatea secțiunii 1 Mai-Tokyo a Magistralei 6.

”Considerăm că în forma actuală, proiectul magistralei M6 de metrou este greșit sub mai multe aspecte, iar continuarea construcției acestei magistrale pe soluțiile actuale ar reprezenta o risipă, pentru că s-ar construi inutil de scump o magistrală de metrou cu un trafic foarte scăzut în raport cu investiția”, susține ASCORO.

Asociația merge chiar mai departe și cere chiar sistarea imediată și a licitației pentru „tronsonul M6 1 Mai – Tokyo, tronson care trebuie exclus din rețeaua planificată a metroului bucureștean”. ASCORO crede că proiectul magistralei M6 nu trebuie abandonat, „ci regândit și construit în paralel cu Magistrala M5, dar pe soluții corect și realist analizate”.

Cătălin Drulă despre scandalul de la Metrorex: ”Salariile de acolo s-au dublat”

Ministrul Transporturilor a făcut referire și la scandalul de la Metrorex, iscat de explozia veniturilor de natură salarială.

”Este vorba despre cheltuieli cu salariile care au crescut la Metrorex într-un ritm accelerat, salariile de acolo s-au dublat. Din păcate, veniturile companiei nu au urmărit aceeași tendința, ele au fost constante până anul trecut, când s-au prăbușit. Anul trecut a fost o lipsă de 120 de milioane de lei din venituri. Subvenția de la stat a explodat, a ajuns la 687 de milioane de lei, subvenție alocată din bugetul național. Pentru 2021 au cerut peste un miliard de lei. În condițiile de pandemie anul trecut, când multe companii au fost afectate, pierderi de venituri de 120 de milioane de lei, salariile au crescut cu 18%. Pentru oricine, este în zona măsurilor nerezonabile. Acea negociere a contractului colectiv de muncă este învăluită în mister. Misiunea de control abia începe, dar dincolo de asta rămân acțiunea și afirmațiile iresponsabile ale liderului de sindicat Rădoi, care nu înțelege că avem un buget național, nu sunt doar angajații de la Metrorex, iar eu sunt obligat să răspund tuturor nevoilor pe care le are România”, a spus Cătălin Drulă.

Ultimele Articole