Chiar dacă au fost selectate firmele constructoare, proiectul metroului clujean șchioapătă, căci partea de consultanță se află în dispută. Fără consultanță metroul lui Boc nu poate avansa corespunzător fizic și financiar.
Curtea de Apel Cluj va avea la data de 11 septembrie prima judecată în procesul intentat de asocierea Systra – Metrans Engineering împotriva deciziei Consiliului Național de Soluționare a Contestațiilor ce aduce pe primul loc în licitația de consultanță asocierea Tecnic Consulting Engineering – Tumas Turk Muhendislik.
Comisia de licitație a Primăriei Cluj-Napoca, instituție condusă de Emil Boc, a decis inițial că asocierii româno-turce Tecnic – Tumas nu i se pot recunoaște două din cele trei proiecte prezentate ca experiență similară. Consecința a fost obținerea unui punctaj mai mic a acesteia față de concurenții de la Systra – Metrans. Aceasta în pofida faptului că asocierea româno-turcă ar fi propus un preț mai mic decât Systra -Metrans.
În spatele depunctării s-ar putea să fie dorința autorităților locale de a selecta un consultant de altă naționalitate decât cea turcă deoarece constructorul este tot turc (lider este Gulermak Turcia). Astfel, Primăria ar dori să evite conflictele de interese și să se asigure că activitatea de consultanță nu este influențată negativ de faptul că atât constructorul, cât și consutantul provin din aceeași țară.
În data de 19 iulie, CNSC s-a pronunțat și a acceptat contestația depusă de Tecnic – Tumas împotriva deciziei comisiei de licitație. Pentru procesul la Curtea de Apel Cluj, Systra – Metrans sunt petenți, iar Tecnic – Tumas, Modern Power Systems și Municipiul Cluj-Napoca sunt intimați.
Interes mare față de consultanță la metroul lui Boc
S-au implinit deja opt luni de când Primăria Cluj-Napoca a primit ofertele de consultanță. La termenul limită, 16 ianuarie, au fost depuse următoarele oferte:
- Asociere: Venturo Investment (lider), Liv Engineering & Consulting Ltd. Co., Tecnosistem S.P.A.
- Asociere: Hill International (Bucharest) (lider), Proiect Consulting. Terț declarat: Hill International, Inc.
- Asociere: TPF Inginerie SRL (lider), TPF Getinsa Euroestudios SL
- Asociere: Tecnic Consulting Engineering Romania (lider), Tumas Turk Muhendislik Musavirlik ve Muteahhitlik
- Asociere: Systra (lider), Metrans Engineering. Subcontractanți declarați: SWS Engineering, StructurALL Consulting Napoca
- Asociere: Modern Power Systems (lider), Altinok Consulting Engineering Inc. Subcontractanți declarați: Societatea Civilă Profesională de Avocați Giurgea, Ghidra și Asociații, Topo Road Design, Eco Geo Sibiu Laboratories S.R.L., Eco Geodrum, Parcrom Service SRL, UTI Building SRL, Stetera, Star Prevent SRL.
Contractul pentru execuția lucrărilor la metroul din Cluj-Napoca a fost semnat pe 25 mai 2023 cu asocierea Gulermak Agir Sanayi Insaat Ve Taahhut A.S. – Gülermak Spólka Z Ograniczona Odpowiedzialnoscia – Alstom Transport S.A. – Arcada Company SA.
Magistrala de metrou din Cluj are 21 de stații, costă 9 miliarde de lei, din care 1,5 miliarde de lei fonduri din PNRR, iar termenul de realizare este de opt ani, cu 12 luni pentru etapa de proiectare și șapte ani pentru execuție. În prima etapă vor fi finalizate lucrările pe 9,16 km, care includ secțiunea Sfânta Maria – Europa Unită (nouă stații) și depoul. Lucrările din această etapă, finanțată prin PNRR, trebuie finalizate până la sfârșitul lunii august 2026.
În cea de-a doua etapă, finanțarea va asigura construcția secțiunilor Țara Moților – Sfânta Maria (7 stații) și Piața Mărăști – Muncii (3 stații) care totalizează 11,87 km. Durata proiectării este de șase luni. Ca urmare a faptului că ordinul de începere a fost dat la 1 septembrie 2023, lucrările propriu-zise vor începe la 1 martie 2024.