Metroul din Cluj: Metrans va depune plângere la Curtea de Apel

27 decembrie 2019

Metrans respinge conflictul de interese care a dus la excluderea sa din licitație de către Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor și spune că se va adresa Curții de Apel pentru a contesta decizia. În plus, Ionel Oprea, angajat cheie al firmei nu a lucrat niciodată în cadrul Metrorex, informație care oricum nu a jucat niciun rol la excluderea sa din faza finală a licitației.

Doru Cireașă

Într-un comunicat de presă remis Club Feroviar, Metrans Engineering, firmă asociată cu Systra și SWS Engineering Spa, se declară surprinsă de decizia CNSC și spune că această instituție a ignorat nejustificat informațiile furnizate.

“Ne-a surprins atât abordarea Metroul S.A. din Contestație dar mai ales decizia CNSC, deși am formulat toate raspunsurile noastre detaliate si documentate in cadrul documentelor procesuale ce au fost prezentate pe parcursul derularii procedurilor in fata CNSC. Nu e vorba despre niciun conflict de interese, afirmatiile Metroul sunt pure speculatii oportunist formulate cu scopul de a obtine, cu orice pret, respingerea ofertei noastre.

În continuare vom depune Plângere la Curtea de Apel și avem convingerea ca, in final, se va demonstra ca afirmațiile din contestație au un caracter pur speculativ si vor fi invalidate ca atare de catre instanta competentă, superioară. Atat probele cat si dispozitiile legale sustin pozitia noastra in pofida celor retinute de catre CNSC.

Pe scurt, referitor la acuzațiile privind conflictul de interes sau distorsionarea concurenței, menționăm că Metrans nu a fost implicat în elaborarea actualei documentații de atribuire, colaborarea anterioară cu Autoritatea contractantă a vizat o procedură fundamental diferită ca proiect. Decizia de modificare a proiectului aflat inițial în pregătirea Metrans a condus, de altfel, la încetarea raporturilor contractuale cu acesta.

Se pot pune la dispoziție toate documentele transmise la CNSC de către Metrans în susținerea punctului de vedere propriu. Nu avem nimic de ascuns, diferentele sunt flagrante, usor sesizabile si au fost in mod nejustificat ignorate de catre CNSC”, spune Metrans Engineering.

Cât privește prezența lui Ionel Oprea pe ștatele de plată ale Metrorex, după cum a afirmat publicația noastră recent, oficialii Metrans Engineering afirmă că acesta a lucrat exclusiv pentru Metroul în ultimii aproape 20 de ani. „Ionel Oprea nu a lucrat niciodată ca angajat al Metrorex, fiind însă în ultimii 5 ani Director Direcție Proiectare în cadrul Metroul S.A. și angajat al Metroul S.A. în ultimii aproape 20 de ani pe diverse funcții de la inginer proiectant, adjunct șef departament instalații complexe, adjunct și șef de proiect complex M4, M5, M6, M7 București, inginer șef Direcție Proiectare etc”.

Cauza confuziei o constituie faptul că publicații importante din România, inclusiv agenții de presă, l-au prezentat eronat în septembrie 2016 pe Ionel Oprea, drept director tehnic Metrorex. Un exemplu este aici.

Disputele nu se reduc însă la acel posibil conflict de interese menționat. Metroul a acuzat o vizită a doi angajați ai Metrans la Metrorex București împreună cu membri ai comisiei de licitație, depunctarea eronată a doi specialiști ai săi sau renunțarea de către autoritatea contractantă a unor cerințe opentru a facilita intrarea Metrans în licitație. Atât această firmă, cât și autoritatea contractantă (Primăria Cluj) au oferit explicații la aceste probleme explicații care însă au fost respinse în final de către CNSC.

Toate argumentele părților sunt disponibile în motivarea CNSC ce poate fi găsită în secțiunea descărcare documentație și clarificări.

Eliminarea asocierii SWS- Systra- Metrans face posibilă semnarea contractului de către Primăria Cluj Napoca cu Metroul – Padeco. Aceasta deoarece primarul Emil Boc se declarase susținătorul semnării contractului pentru SF imediat după pronunțarea CNSC fără a se mai aștepta decizia unei instanțe de judecată.

Emil Boc spunea recent că prezentarea situației ca fiind dificilă din cauza posibilității avute de nemulțumiții la licitație, de a se adresa Curții de Apel, reprezintă o abordare în „manieră dramatică”.

Haideți să nu dramatizăm ceea ce reprezintă o procedură legală. Adică, ca la examen – dai un examen, primești un rezultat, ai dreptul să faci contestație. Și aici, este o licitație, s-a anunțat un câștigător, au dreptul cei care au pierdut să facă o contestație, nu e nimic deplasat în asta. Contestația se soluționează între 30 și 60 de zile, potrivit legii, de către Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor, după care se merge mai departe. Să nu privim în manieră dramatică, ca ceva ieșit din comun, este o procedură legală”, a declarat, joi, primarul, la un post de radio local, potrivit zcj.ro.

Prevederile legale permit într-adevăr semnarea contractelor după obținerea deciziilor favorabile de la CNSC. Legea 101/2016 ce  reglementează contestațiile și modul de soluționare a acestora spune la art.9, alin.4 că “Autoritatea Constractantă are dreptul de a încheia contractul numai după comunicarea deciziei CNSC și cu respectarea termenului de așteptare prevăzut pentru încheierea lui”.

În cazul în care Curtea de Apel ar pronunța o hotărâre contrară, firma ce ar fi fost îndreptățită să câștige contractul ar urma să primească cota de profit declarată în oferta depusă, de regulă sub 10% din valoarea contractului.

Traseul metroului clujean

Metroul este prevăzut din centrul Floreștiului, pe la Polus/Vivo, cum se numește acum. Are 16 km și 16 stații, cam la un km va fi o stație. Se va oprit la Podul Ira, iar de la Podul Ira metroul se va conecta cu calea ferată și vei putea merge până unde ai nevoie. Aproximativ doi ani durează realizarea acestui studiu de prefezabilitate, după care se va trece în faza următoare de de a gândi bani europeni, bani locali, bani naționali și parteneriat public-privat pentru finanța metroul”, explica recent Emil Boc la Napoca FM.