Metroul din Barcelona testeaza usile verticale care despart peronul de linie

Metroul din Barcelona testeaza un set de usi verticale care despart peronul de linie, o solutie inovatoare al carei scop este imbunatatirea sigurantei si confortului calatorilor, dar si o frecventa optimizata a trenurilor de metrou. Astfel, metroul din Barcelona a devenit primul din lume care implementeaza o astfel de solutie inovatoare.
Testele pilot au inceput in mai si sunt rezultatul unei colaborari intre operatorul public local TMB si un consortiu de companii si institutii tehnice din Corea de Sud condus de STraffic. Sistemul a fost pus in serviciu pe unul din peroanele statiei Can Cuiàs, pe Linia 11, in zona metropolitana. Testele din aceasta statie sunt primele pentru un sistem de usi automate verticale pe o retea de metrou urban si care, pana acum, a fost instalat doar pe unele linii suburbane din Asia.
STraffic a instalat doua module de usi automate verticale pe acest peron care, in mod normal, nu este folosit pentru traficul de calatori. Vor fi realizate teste operationale privind fiabilitatea si integrarea sistemului pentru cel putin sase luni, iar in cazul unor rezultate favorabile, testele vor continua si in serviciu comercial cu pasageri. Trenurile seria 500 folosite pe Linia 11 sunt formate din doua vagoane si au o capacitate de aprox. 300 de persoane.
Usile verticale care despart peronul de linie (VPSD) sunt o alternativa la usile automate care se deschid pe orizontala si care sunt deja instalate pe mai multe linii automate, inclusiv liniile 9/10 si 11 ale metroului din Barcelona. Acestea au o structura verticala fixa care ghideaza locul in care doua panouri rigide se deschid si se inchid asemenea unei transperante. Acestea coboara formand o bariera fizica de aproximativ 160 de cm intre tren si marginea peronului si se deschid pentru a permite calatorilor sa intre si sa iasa din tren. Aceste bariere functioneaza automat fiind sincronizate cu mersul trenurilor.
Comparativ cu cele orizontale, usile verticale au avantajul ca ofera spatii de acces mai mari de peste 7 metri ceea ce insemna ca nu este necesar ca trenurile sa se opreasca in exact acelasi loc, astfel incat sa aiba aceeasi distributie exacta a usilor. Din acest motiv, ele se potrivesc mai multor sisteme de linie, chiar si celor care combina trenuri de serii diferite asa cum se intampla pe unele linii de metrou din Barcelona.
In plus, usile automate verticale sunt mai rapide si mai usor de instalat comparativ cu cele orizontale, au nevoie de mai putina consolidare a structurii si au un impact redus asupra fluxului de trafic in timpul instalarii.
Costurile de intretinere sunt si ele scazute datorita faptului ca au mai putine parti mecanice.