spot_img
duminică, noiembrie 28, 2021
spot_img

Metroul contestă la Curtea de Apel excluderea sa din proiectarea magistralei M5, Eroilor – Iancului

Compania Metroul SA a deschis o acțiune la Curtea de Apel București, după ce oferta sa a fost considerată neconformă. 

 

Compania Metroul SA a deschis o acțiune la Curtea de Apel București împotriva deciziei CNSC de acum două săptămâni privind excluderea ofertei sale la licitația de proiectare și consultanță la secțiunea Eroilor – Iancului, potrivit informațiilor oferite joi de surse din cadrul proiectului.

Oferta Metroul SA a fost exclusă de către  Metrorex, invocându-se că unii dintre experții companiei Metroul SA ar fi fost implicați anterior în asistență în pregătirea proiectului. Metrorex a acceptat cu bună știință situația, provocând astfel o situație ”generatoare de conflict de interese”, spune Metroul. Mai mult, potrivit avocaților Metroul SA, de fapt chiar angajați ai METRANS care au fost și angajați ai Metrorex s-ar afla într-un astfel de conflict. Un alt aspect reclamat de către Metrorex ar fi că Metroul SA nu îndeplinește cerința de experiență similară.

Argumentele Metroul nu au fost acceptate, iar CNSC a respins acțiunea.

Ce prevede contractul

În luna ianuarie, o decizie a Curții de Apel a cerut Metrorex să clarifice unele aspecte privind posibilul conflict de interese reclamat la oferta Metroul și posibila lipsă de experiență similară. Obiectivul specific al achiziției este de a oferi METROREX S.A. soluția tehnică optimă pentru realizarea secțiunii 2 Eroilor-Iancului a viitoarei magistrale de metrou 5, pe baza indicatorilor tehnico-economici aprobați de Guvern pentru realizarea acestei investiții și facilitarea executării proiectului în conformitate cu funcționalitățile aprobate ale acestuia, cu calendarul de realizare, costurile, standardul de calitate, protecția mediului și a monumentelor istorice, condițiile de siguranță și siguranța în executarea lucrărilor atât pentru executanți, cât și pentru public.

Achiziția are ca scop angajarea unui proiectant ale cărui servicii, conform caietului de sarcini vor consta în:

•Revizuirea rezultatelor Studiului de Fezabilitate, pus la dispozitie de Beneficiar, prin actualizarea Analizei Opțiunilor si a prognozei cererii de transport de călători;

•Întocmirea documentatiei pt PUZ și evaluarea strategică de mediu;

•Întocmirea documentatiei pentru obținerea acordului de mediu ( pentru întreg proiectul);

•Întocmirea Raportului de Schimbări Climatice;

•Întocmirea Proiecte tehnice pe specialități sau grupe de specialități înrudite, asigurând coordonarea acestora;

•Servicii necesare pentru obținerea aprobărilor/vizelor necesare de la Autorități, întocmirea DTCU, a DTAA, a DTAC;

•Asistența tehnică pentru depunerea cererii de finanțare din fonduri de coeziune;

•Întocmirea doc tehnice și doc de achiziție, care să permită METROREX S.A. să lanseze și să gestioneze licitațiile pentru construcții civile, arhitectură si finisaje, cale de rulare, echipamentele electro-mecanice de siguranță/confort, material rulant, siguranţă și automatizare a traficului, echipamentele de sistem și tehnologiile pentru operațiunile de transport, informare şi publicitate proiect;

•Asistența tehnică pentru selectarea și atribuirea contractului;

•Asistența tehnică în timpul implementării;

•Asistența tehnică după finalizarea implementării.

Finanțarea proiectului, prelungită în toamnă

În toamna anului trecut, România a fost nevoită să prelungească cu trei ani, până în 2023 împrumutul angajat de la Banca Europeană de Investiții (BEI) pentru construirea secțiunii Eroilor – Universitate, dar și cu scopul achiziționării a 30 de trenuri de metrou. În fapt, prima dată, împrumutul a fost prelungit în 2015. Banca Europeană de Investiții a aprobat cererea României de prelungire cu încă trei ani, până la 31 decembrie 2023 a datei finale de valabilitate a contractului de împrumut în valoare de 395 milioane de euro, acordat în noiembrie 2009.

Informațiile au apărut  într-un HG 926/2020 „pentru aprobarea Amendamentului nr. 3 convenit între Guvernul României și Banca Europeană de Investiții, prin scrisoarea semnată la Luxemburg la 1 iulie 2020 și la București la 20 iulie 2020, la Contractul de finanțare dintre România și Banca Europeană de Investiții aferent Proiectului de modernizare a metroului din București – etapa a IV-a, Magistrala 5 Drumul Taberei-Pantelimon, tronsonul Drumul Taberei-Universitate, semnat la București la 12 noiembrie 2009.

Amendamentul în cauză schimbă în 31 decembrie 2023 din 1 iulie 2020 definiția “Datei finale de valabilitate”. Anterior, Banca Europeană pentru Investiţii (BEI) a anulat un împrumut de 465 milioane euro, acordat României în 2011 pentru modernizarea magistralei de metrou Drumul Taberei – Pantelimon, tronsonul Universitate – Pantelimon, ca urmare a faptului că nu s-au efectuat trageri de fonduri în perioada 2013-2016, s-a arătat într-un raport de audit al Curţii de Conturi din 2018. (D.C.)

RECOMANDĂRI

Ultimele Articole