luni, octombrie 7, 2024
spot_img

Metroul clujean pus în funcțiune peste opt ani

2031 va fi anul în care metroul clujean va fi pus în funcțiune, cel puțin asta a promis joi primarul municipiului Cluj-Napoca, Emil Boc. Premierul Nicolae Ciucă, ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, şi ministrul Afacerilor Interne, Lucian Bode au participat joi la semnarea contractului pentru proiectarea şi execuţia magistralei de metrou M1 din Cluj-Napoca, finanţat prin Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă (PNRR).

Potrivit primarului, metroul va transporta zilnic încă din prima zi a punerii sale în funcțiune 164 de mii de călători scoțând astfel din circulație nu mai puțin de 29 de mii de mașini personale. Acesta va avea un impact major și asupra calității aerului din Cluj, ducând la eliminarea unei cantități de dioxid de carbon care altfel ar fi fost absorbită de o jumătate de milion de copaci plantați.

Metroul va costa 2,2 miliarde de euro proiectare și execuție și va avea 19 stații pe o lungime de 21 de kilometri.

Metroul clujean, prima etapă

Semnarea de joi privește însă doar prima etapă a proiectului care prevede realizarea structurii de rezistență a nouă stații, etapă ce se va încheia în 2026, la expirarea PNRR.

„Până în 31 iulie 2026 trebuie finalizate nouă staţii şi tunelul aferent, conform jalonului din PNRR. Nu înseamnă că va trebui să se şi circule, ci doar să fie finalizate. Vom avea un plan de organizare a traficului”, spunea Emil Boc. El a adăugat că proiectul va continua până în 2031, când va fi finalizat cu toate cele 19 staţii, şi atunci va trebui să circule şi metroul.

„Mă bucur să revin la Cluj cu o astfel de ocazie, în care se lansează un proiect în premieră pentru România. Este primul proiect în ultimii 30 de ani de o asemenea valoare şi de o asemenea însemnătate. (….). Clujul e remarcat la nivelul întregii Europe, pentru că în diferite analize regăsim municipiul Cluj-Napoca că se ridică la nivelul standardelor din ţările dezvoltate. (…) Eu am să folosesc acest proiect pentru a promova încă o dată modelul administraţiei care are încredere în potenţialul propriu, în sprijinul autorităţilor centrale. Eu cred că acum se deschid uşile către o cale care poate să reprezinte şi pentru celelalte autorităţi locale un nivel de standard pe care să-l asigurăm cetăţenilor pe întreg teritoriul României”, a spus premierul Nicolae Ciucă, în cadrul evenimentului.

La eveniment au mai fost prezenți reprezentanți ai companiilor constructoare, și anume Gulermak, Alstom Transport, Arcada, europarlamentari, ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, Lucian Bode, ministrul Afacerilor Interne, ambasadorul Tuciei la București etc

Asociația Pro Infrastructura, mai sceptică

Într-o postare de joi, Asociația Pro Infrastructura și-a manifestat oarece rezerve privind respectarea termenului 2026 pentru încheierea lucrărilor.

Metroul clujean este greu de construit și doar pe bucăți! „Pornim la drum cu Faza 1 care înseamnă doar structura de rezistență a depoului Sopor și a primelor 9 stații începând de acolo până în zona Calvaria din cartierul Mănăștur. Explicit, fără mega-comuna Florești care e amânată în Faza 2”, au scris oengiștii pe pagina lor de socializare.

„Ca să fim clari de la început: nu se va circula din 2026. PNRR asigură primele 300 de milioane de euro (deci doar ~16% din valoarea totală) și impune ca până în toamna lui 2026 să fie construită structura celor 9 stații și a galeriilor subterane aferente.
Este greu de crezut că termenul limită din PNRR va fi respectat. Proiectarea ar trebui să dureze aproximativ 12 luni. Apoi vine execuția de minimum 3 ani, în cel mai roz scenariu. Vreo 4, la modul realist. Stați că avem nevoie și de trenuri, iar ele trebuie licitate separat. Alți bani, altă distracție.
Un risc major este ca autoritățile să nu poată completa finanțarea. Sloganul bucureștean „în 3 ani aici va fi stația dumneavoastră de metrou” (în realitate au fost vreo 10) se poate transforma într-un fiasco la Cluj. Deranjul la suprafață este semnificativ, stațiile fiind executate în galerie deschisă. Primarul Boc nu scoate niciun cuvânt despre trasee alternative sau soluții semi-ingenioase de transport public pe perioada lucrărilor.
Din păcate, ne îngrijorează și capacitatea primăriei de a implementa proiecte de asemenea magnitudine și complexitate tehnică. Vor fi provocări inginerești majore cu forarea prin mijlocul orașului, prin sare și pe sub clădiri de patrimoniu inestimabile.
Mai mult, și Gülermak trebuie să-și demonstreze capacitatea. Marii constructori turci nu au rupt gura târgului în România pe investițiile majore de infrastructură de transport, ba dimpotrivă. În mai multe piețe din UE au mari probleme de adaptare la prețurile, birocrația, legislația și chiar cultura din Europa, mult diferite față de cele din Turcia.
Le dorim succes actorilor implicați. Iar clujenilor răbdare și nervi tari”, au comentat oengiștii evenimentul de joi.

IN THE SPOTLIGHT

Ciclul universitar la Facultatea de Căi Ferate, Dumuri și Poduri a început cu „Bazele Carierei Inginerului CFDP”

Am putea spune că a devenit deja o tradiție pentru Facultatea de Căi Ferate, Drumuri și Poduri să deschidă ciclul universitar cu „Bazele Carierei...

Ultimele Articole