M6 devine metrou pentru Puiu Popoviciu. De ce nu folosim Gara Băneasa la adevărata capacitate?

21 ianuarie 2021

Dacă nu va mai ajunge până la Otopeni, Magistrala 6 a Metrorex va deveni metrou pentru Puiu Popoviciu, miliardarul fugar care deține mall-ul Băneasa Shopping City. Aproape exclusiv, pentru că problemele de mobilitate ale corporatiștilor și locuitorilor din zona Piața Presei Libere pot fi rezolvate prin exploatarea Gării Băneasa la adevărata capacitate. Și fără să mai investim peste un miliard de lei.

Adrian Bărbulescu

metrou pentru Puiu Popoviciu Cătălin Drulă despre metroul de Otopeni Cătălin Drulă despre calea ferată Cătălin Drulă le cere demisia avertisment pentru Cătălin Drulă
FOTO Asociația Pro Infrastructură

”S-a concentrat multă energie pe această linie spre aeroport. M6 de la centrul comercial (Băneasa Shopping City, mall-ul fugarului Puiu Popoviciu – n.red.), stația Tokyo, la Otopeni trece printr-una din cele mai puțin dens populate zone. În plus, ar duce la actualul terminal, care urmează a fi abandonat pentru că va fi construit un terminal nou, mai la est. Comisia Europeană a refuzat finanțarea acestei secțiuni și cred că acele resurse trebuie redirecționate în altă parte din rețeaua de metrou. Viziunea de acum cinci ani – vii, ajungi la terminalul 2, iei un autobuz trei kilometri, treci prin clădirea veche a aeroportului, urci în metrou și ajungi în 35 de minute până la Gara de Nord, după 14 opriri. De ce să nu iei trenul până la Gara de Nord, care face 20 de minute, fără oprire? M6 trebuie să ne uităm foarte atent la el. Hai să nu facem o investiție care sună bine de PR”, a spus ministrul.

Banii de la japonezi au stat nefolosiți mai bine de zece ani

metrou pentru Puiu Popoviciu Rezultate alegeri parlamentare 2020 Traian Băsescu divizarea Căii Ferate a Moldovei Traian Băsescu negociator cu UE miniștrii francezi să meargă cu trenul trenurile Intercity miniștrii Transporturilor pentru calea feratăȘi pe bună dreptate. Dacă ne-am fi apucat de treabă acum mai bine de zece ani, când fostul președinte Traian Băsescu a obținut de la Agenţia Japoneză de Cooperare Internaţională (JICA) o linie de credit în valoare de 41,87 miliarde de yeni (aproximativ 317 de milioane de euro), altfel ar fi stat lucrurile. Chiar și în tradiția românească a întârzierilor, linia de metrou tot ar fi fost gata până acum.

Însă între timp a fost finalizată legătura feroviară Gara de Nord-Aeroport Henri Coandă, iar frecvența trenurilor poate fi îmbunătățită, după cum spunea tot ministrul Drulă. Și ajungi mai repede la Gara de Nord decât cu un ipotetic metrou.

Bucureștiul nu e Londra și nici Otopeniul nu e Heathrow

Sigur, multe aeroporturi mari au și linie de cale ferată, și metrou. Așa e, de exemplu, la Heathrow, principala poartă aeriană a Londrei, unde ajunge și metroul (linia Piccadilly), dar și trenul Heathrow Expres.

Cu trenul ajungi în 15 minute în centrul Londrei, la Gara Padington, iar cu metroul în mai bine de o oră. Numai că Otopeniul nu e Heathrow (nu e hub transatlantic și traficul de pe cele două aeroporturi nu suportă comparație) și nici bugetul României nu e bugetul Marii Britanii. Pentru mulți ani de acum încolo, legătura feroviară de suprafață va fi mai mult decât suficientă pentru Aeroportul Henri Coandă.

Otopeniul ar putea avea patru gări

gara lui Ion Țiriac
PO Aeroport este aproape gata

Pentru locuitorii din Otopeni, se poate reabilita centura feroviară ce trece chiar pe la intrarea în oraș, și se pot introduce trenuri de călători cu orar cadențat. Un demers mult mai ieftin decât construirea unei linii de metrou (în afară de lucrările propriu-zise vor trebui și bani pentru exproprieri. Mulți bani, pentru că vorbim de Otopeni). Și în câteva zile va fi dat în funcțiune și noul PO Aeroport, de pe linia 700 București-Urziceni, în celălalt capăt al orașului Otopeni.

Și tot în curând va fi gata și stația din dreptul Telekom Arena, patinoarul lui Ion Țiriac. Cu patru gări la dispoziție, niciun locuitor al Otopeniului nu se va mai putea plânge de lipsa de mobilitate.

Gara Băneasa, soluția pentru mobilitatea corporatiștilor

licitație pentru salubrizare în gări
Stația București Băneasa

În atari condiții, se pune însă firesc întrebarea de ce mai construim și primul tronson al Magistralei 6 de metrou, de la 1 Mai la Tokyo? Mulți ar fi tentați să răspundă, pe bună dreptate la prima vedere, că în zona Piața Presei Libere-Băneasa sunt foarte multe clădiri de birouri, în care lucrează mii de corporatiști, care depind de transportul rutier.

Numai că problema se poate rezolva mult mai simplu, fără să mai facem săpături (care să dureze ani buni) printr-o zonă și așa sufocată din punctul de vedere al traficului. Și fără să mai cheltuim 1,27 miliarde de euro, la cât este estimată valoarea contractului de construcție.

Soluția se numește Gara București Băneasa. Deja, CFR Călători operează cinci perechi de trenuri pe relația București Nord-București Băneasa-Fundulea. De la Băneasa până la Gara de Nord, trenurile fac mai puțin de zece minute – mult mai puțin decât ar dura călătoria cu metroul, care ar opri pe drum în mai multe stații: Piața Montreal, Expoziției, Pajura, 1 Mai, Grivița, Basarab și, în final, Gara de Nord 2.

La Gara de Nord se poate face conexiunea cu Magistrala 1 de metrou și mobilitatea este maximă. Ca să nu mai vorbim de faptul că de ani buni se vorbește de construirea unor puncte de oprire la trecerile la nivel de la Petricani și Andronache, deci s-ar putea asigura și legătura cu estul Capitalei, plus cu Brănești sau Fundulea.

Trebuie mai multe trenuri și un bilet comun cu Metrorex

diesel sub catenară Trenurile de navetiști București-Fundulea piese de schimb la automotoarele Desiro trenurile pentru naveta elevilor alegeri locale 2020 pierderile CFR Călători pe 2019 fonduri europene pentru trenuri metropolitane starea de urgență în transporturi trenuri anulate Ordonanța Militară 2 CFR Călători reduce săptămâna de lucru trenuri anulate de CFR Călători starea de urgență controlor de tren Contractele de servicii publice naveta cu trenul
Tren în Halta Brănești Sat

Ar trebui însă mai multe trenuri, la intervale de succedare rezonabile, de maximum 30 de minute (aici apare o problemă: nu există material rulant, pentru că Autoritatea pentru Reformă Feroviară nu a reușit nici acum să ducă la bun sfârșit nicio licitație. Dar, gândind pozitiv, doar nu o să rămână Gigi Gavrilă președinte la ARF până iese la pensie) și introdus un bilet comun cu Metrorex.

Majoritatea clădirilor de birouri din zonă este concentrată la maximum cinci minute de mers pe jos de Gara Băneasa, deci problema mobilității corporatiștilor ar putea fi rezolvată rapid, cu puțină voință politică. Și pentru Aeroportul Băneasa, atunci când se va redeschide, gara poate constitui o soluție. Se pot introduce microbuze/autobuze de tip shuttle de la aerogară la gară, care ar putea circula pe viitoarele (sperăm) benzi unice pentru transportul în comun.

M6, metrou pentru Puiu Popoviciu

metrou pentru Puiu PopoviciuSingura zonă pentru care Gara Băneasa nu ar rezolva problema de mobilitate este cea a mall-ului lui Puiu Popoviciu, miliardarul care s-a refugiat la Londra din cauza problemelor cu legea de la București. Așa că am ajuns în situația de a construi ciotul din Magistrala 6 de metrou aproape exclusiv pentru Băneasa Shopping City.

Mall-ul fugarului este situat prea departe de Gara Băneasa pentru ca transportul feroviar să reprezinte o opțiune. Se știe însă – lucru demonstrat de mai multe studii – că mall-urile situate în apropierea stațiilor de metrou au un aflux mai mare de vizitatori. Unele mall-uri – cum ar fi Sun Plaza – au și construit pe banii lor acces direct la metrou. Deci dacă se face metrou pentru Băneasa Shopping City vor veni aici mai mulți cumpărători, Puiu Popoviciu va putea majora chiriile și încasa mai mulți bani la final. În consecință, M6 va fi metrou pentru Puiu Popoviciu.