spot_img
vineri, decembrie 3, 2021
spot_img

VIDEO. Metrou anti-sinucigași la Cluj. Studiul de fezabilitate, aprobat

Metroul clujean, al cărui studiu de fezabilitate a fost aprobat luni, va fi amenajat cu panouri de sticlă la peroane împotriva căderii accidentale pe linie sau a sinucigașilor. Panourile apar într-o prezentare video postată pe pagina de socializare a primarului Emil Boc.

Primarul din Cluj-Napoca, Emil Boc, a anunţat luni că a fost aprobat studiul de fezabilitate pentru  viitorul metrou, investiţia totală depăşind 2 miliarde de euro. Suma este însă de aproape două ori mai mare decât cea luată în calcul acum un an de către Guvern pe acest proiect, respectiv 5,7 miliarde lei.

Montarea de panouri a fost luată în calcul și în ianuarie 2019 la metroul bucureștean.

Conducerea Metrorex de atunci a anunțat că vor fi montate pentru a-i proteja pe călători atunci când peroanele sunt aglomerate, dar şi pentru a-i opri pe cei care vor să facă un gest necugetat. Directorul Metrorex declara pentru Știrile ProTV că investiţia se va face cu bani europeni.

Aglomeraţia de la orele de vârf din staţii ca Piaţa Victoriei şi Unirii, dar şi incidentele din subteran, când unii pasageri au căzut, au sărit ori chiar au fost împinşi pe linia metroului, au convins conducerea Metrorex să investească în panouri de protecţie. Aşa cum există de multă vreme în Tokyo sau Paris, potrivit ProTV.

Studiul a recomandat traseul Floreşti – Piaţa Unirii – Piaţa Mărăşti – Muncii/ Europa Unită – Depou Sopor, cu o lungime de 21 de kilometri şi 19 staţii.

Emil Boc a arătat, într-o postare pe Facebook, că în şedinţa extraordinară a Consiliului local al municipiului Cluj-Napoca a fost aprobat proiectul privind Studiul de fezabilitate (documentaţia tehnică şi indicatorii tehnico-economici) pentru obiectivul de investiţii „Tren metropolitan Gilău-Floreşti-Cluj-Napoca-Baciu-Apahida-Jucu-Bonţida – etapa I a sistemului de transport metropolitan rapid Cluj: Magistrala I de Metrou şi Tren Metropolitan, inclusiv legătura dintre acestea şi a studiilor conexe viitoarelor obiective de investiţii” – componenta investiţională Magistrala I de Metrou.

Potrivit primarului din Cluj-Napoca, opţiunea de traseu recomandată prin acest studiu este: Floreşti – Piaţa Unirii – Piaţa Mărăşti – Muncii / Europa Unită – Depou Sopor. Traseul va avea o lungime de 21,03 km şi va dispune de 19 staţii.



 

Conform sursei citate, investiţia totală este de 2.052.196.984 euro. Durata de realizare a investiţiei va fi de 128 de luni, iar finanţarea obiectivului va fi realizată din diverse surse: PNRR, POIM, alocări de la bugetele naţionale şi locale, dar şi alte surse de finanţare identificate pe parcurs.

Emil Boc a postat şi o simulare video a câtorva staţii ale viitorului metrou clujean.

PNRR despre metroul clujean

O parte a finanțării necesare va veni prin Programul Național de Redresare și Reziliență (PNRR). Linia de metrou din Cluj cu o lungime de 20 de kilometri şi 19 staţii (14 fiind pe teritoriul municipiului Cluj-Napoca), figurează ca investiţie de 5,7 miliarde lei, iar durata de execuţie de şapte ani.

Prin PNRR, pentru secţiunea 1: Sfânta Maria – Europa Unită se solicită 310 milioane euro. În prezent, pentru metroul clujean este în lucru documentaţia tehnică. Municipiul Cluj-Napoca are cea mai dinamică creştere a populaţiei, notează Ministerul Transporturilor, iar rețeaua stradală existentă a municipiului și implicit rețeaua de transport nu poate asigura necesarul pentru dinamica socio-economică, fapt care a condus în ultimii ani la accentuarea fenomenului de congestie a traficului nu doar pe axa principală de traversare a municipiului Cluj-Napoca, est-vest, vest-est, dar și pe căile de acces spre/dinspre municipiu din localitățile limitrofe ale municipiului Cluj-Napoca.

Legat de proiectul M1 Cluj-Napoca, la nivel european sunt două elemente ce definesc necesitatea unui metrou: „populația deservită (Cluj-Napoca are 400.000 locuitori) şi configurația longitudinală a orașului (pe o singură axă) definitorie pentru Cluj-Napoca pe axa est-vest ce include legătura cu cea mai mare comună din țară (Florești) ce este legată funcțional de Cluj-Napoca”,  se arată în PNRR.

Din punct de vedere al capacității de transport, metroul din Cluj-Napoca va include:

– 16 trenuri: Tren 2 rame x 2 vagoane (52 m, 380 pasageri);

– capacitatea de transport la interval de 3 min/90 sec: 7.600/15.200/oră și sens;

Pentru cele două linii noi de metrou, pornind de la premisa că UE aprobă cele două investiţii şi finanţarea de 600 milioane de euro, rămân aşadar încă 2,4 miliarde de euro care trebuie asigurate prin noul Program Operaţional Transport (POT) şi cu bani de la buget.

„În ceea ce privește complementaritatea cu alte surse de finanțare, investițiile care privesc dezvoltarea rețelei de metrou, acestea se vor realiza corelat cu finanțare din Programul Operațional Transport și Buget de Stat și vizează atât finalizarea magistralelor de metrou aflate în construcție, cât și dezvoltarea rețelei de metrou prin implementarea de noi magistrale sau prelungirea acestora”, se arăta în PNRR.

RECOMANDĂRI

Ultimele Articole