vineri, martie 22, 2024
spot_img

Metrorex suspendă licitația de modernizare a Magistralei II

Societatea de transport cu metroul a suspendat, fără vreun motiv făcut public, licitația de modernizare a Magistralei II de metrou, proiect cu o valoare estimată de aproape 100 milioane de euro. Ofertele la licitația care apare ca „suspendată„ urmau să fie depuse luni, 13 aprilie. Cauzele suspendării nu sunt menționate.

Doru Cireașă

Metrorex suspendă licitația
Licitatia pentru magistrala 2 a fost suspendata. Rugina, la ea acasă.

Cu câteva zile înainte de depunerea ofertelor, compania de transport cu metroul Metrorex a suspendat, fără precizări suplimentare pe situl de achiziții publice, licitația de modernizare a magistralei de metrou Berceni – Pipera, proiect a cărui valoare estimativă în licitație era de 446,82 milioane lei.

Ofertele la licitația care apare ca „suspendată„ urmau să fie depuse luni, 13 aprilie. Cauzele suspendării nu sunt menționate.

Firme importante, retrase din licitație

Soarta licitației în cauză nu pare a fi una fericită. La începutul acestui an din licitație s-a retras o asociere condusă de compania Alstom, unul dintre puternicii competitori în domeniu.

Inițial asocierea Alstom Transport – SOMET – TIAB  – UTI a cerut anularea licitației organizate de Metrorex pentru modernizarea magistralei. Participanții la licitație au acuzat imposibilitatea asigurării corectitudinii acesteia și a efectuării lucrărilor în condițiile cerute de autoritatea contractantă.

Ceea ce nemulțumea asocierea menționată este faptul că lucrarea nu va putea fi efectuată fără participarea companiei canadiene Bombardier, cea care a asigurat ramele de metrou dar și elementele de semnalizare și automatizare ce trebuie înlocuite sau modernizate.

Metrorex suspendă licitația de modernizare a Magistralei II

„Este absolut obligatorie implicarea Bombardier atât în pregătirea efectivă a propunerii tehnice (prin indicarea acelor lucrări pe care numai această entitate le poate la acest moment executa), cât și singurul care poate efectiv interveni (…) modificările software cerute prin atât documentația de dispecerat Unirii, cât și cel aferente echipamentelor îmbarcate sunt software de tip închis, adică singurul care poate face modificări este cel care l-a dezvoltat, după regulile proprii și cu tool-urile de dezvoltare proprii cu drepturi de proprietate doar ale firmei Bombardier”, spun în cererea adresată CNSC contestatarii.

Ulterior asocierea în cauză a renunțat la contestație dar s-a și retras din competiție. Acum, Metrorex suspendă licitația.

Participanții la licitație, ținuți la secret

Compania Metrorex nu a informat pe situl public de achiziție care sunt ceilalți competitori, după cum păstrează secretul și în privnța participanților la licitația destinată achiziției de rame de metrou pentru Magistrala V.

Suspendarea licitației pe un termen neprecizat de Metrorex vine în condițiile în care starea tehnică a Magistralei II este deplorabilă, cu termene de înlocuire a componentelor mult depășite.

Traficul, gestionat cu ajutorul defunctului Windows XP

Asocierea condusă de Alstom spunea că „trebuie înlocuite toate stațiile de lucru din posturile locale și dispeceratul de trafic, având în vedere vechimea lor de 14 ani, precum și necesitatea actualizării sistemului de operare la unul de uzanță actuală (sistemul de operare actual este Windows XP”. Microsoft a încheiat suportul gratuit pentru acest sistme de operare acum șase ani, în prezent acordându-se asistență doar contra cost.

Alstom contestă licitația pentru modernizarea Magistralei 2 de metrou. Metrorex folosește încă Windows XP

Linii cu durata de viață depășită de două ori

Un raport al unui expert tehnic elaborat încă din 2015 menționa că potrivit normativelor capacitatea șinei tip 49 a fost depășită de două ori și tot depășită a fost și capaciatea șinei de 60. Șinele au ajuns să prezinte uzuri mari, uzuri ondulatorii și sute de ruperi, mai arăta raportul expertului tehnic.

Defectele și uzurile au ajun să se manifeste pretutindeni, fie că e vorba de căi rulare, aparate de cale, traverse, elemente fixare etc.

Soluții de modernizare, contestate

Proiectul de modernizare a fost primit cu reținere inclusiv de societatea civilă care nu a contestat atât necesitatea modernizării, cât soluția aleasă de Metrorex.

Asociația Metrou Uşor a solicitat în decembrie 2019 revizuirea proiectului de modernizare a Magistralei II. ONG-ul trage un puternic semnal de alarmă cu privire la unele neajunsuri din cadrul proiectului de modernizare: „chiar şi după cei 4 ani de şantier şi de circulație perturbată, frecvența trenurilor şi capacitatea de transport nu vor fi îmbunătățite semnificativ în urma acestor lucrări”.

„Lucrările ar trebui să se desfășoare pe o perioadă de 4 ani (timp în care circulația nu va fi întreruptă, dar se va desfășura mai dificil decât în prezent) și presupun refacerea căii de rulare prin schimbarea soluției tehnice de prindere a traverselor, schimbarea instalațiilor electrice și a altor echipamente responsabile de buna circulație a trenurilor de metrou și refacerea unor încrucișări de tip X, demontate la începutul anilor 2000, odată cu sosirea ramelor Bombardier”, nota Asociația Metrou Ușor.

„Cu toate acestea, Asociația Metrou Uşor trage un puternic semnal de alarmă cu privire la faptul că, chiar şi după cei 4 ani de şantier şi de circulație perturbată, frecvența trenurilor şi capacitatea de transport NU vor fi îmbunătățite semnificativ în urma acestor lucrări. Cu alte cuvinte, garniturile tot nu vor circula la intervale mai mici de două minute la orele de vârf, iar aglomerația va rămâne aceeaşi. Mai mult, proiectul de modernizare nu rezolvă nici problema stațiilor cu o singură cale de acces, deși normele pentru siguranța și protecția la incendiu cer existența a minimum două căi de evacuare distincte, de preferat situate în capete opuse ale stației. Practic, proiectul actual nu rezolvă decât o parte din problemele magistralei 2, ocolindu-le pe cele cu adevărat critice”, transmitea în decembrie ONG-ul într-un comunicat.

Acum, Metrorex suspendă licitația pentru modernizarea Magistralei 2.

Ultimele Articole