spot_img
miercuri, mai 18, 2022
spot_img

Metrorex reia evaluarea tehnică a ofertelor de trenuri de metrou pentru Magistrala 5

După ce presa a relatat în martie că evaluarea tehnică a ofertelor de metrou s-a încheiat, iar Metrorex a lăsat să se înțeleagă că este adevărat, societatea de transport cu metroul a anunțat, fără explicații, un nou termen de evaluare a ofertelor tehnice. Tocmai în toamnă.

Doru Cireașă

Metrorex reia evaluarea tehnică a trenurilor de metrou pentru Magistrala 5 Bode a mers cu metroul

Deschiderea metroului magistrala 5 Drumul Taberei – Eroilor, luna viitoare, se va face cu trenuri vechi, în pofida faptului că lucrările la Magistrală au început în urmă cu opt ani, în 2012. Practic, zilele trecute Metrorex a recurs la o nouă amânare a termenului de evaluare a ofertelor tehnice și financiare a licitației de rame, după ce în martie se anunțase cel puțin închiderea procedurii de evaluare tehnică a ofertelor depuse la licitație.

Potrivit ultimelor modificări aduse pe situl de licitații publice, evaluarea tehnică și financiară a ofertelor se va face până la data de 8 septembrie 2020.

Este neclar cum se poate face evaluarea financiară a unei oferte în condițiile în care fără evaluare tehnică nu se știe dacă oferta în cuază este validă și respectă cerințele din documentația de licitație.

Metrorex reia evaluarea tehnică a trenurilor de metrou pentru Magistrala 5

Explicațiile oficiale privind noul termen lipsesc. În martie presa a relatat că s-a încheiat evaluarea tehnică și că începe cea financiară. Și într-un răspuns oferit Club Feroviar, Metrorex lăsa să se înțeleagă că s-a încheiat partea de analiză tehnică a ofertelor.

„Procedura de licitație deschisă având ca obiect furnizarea de ,,Trenuri noi de metrou destinate pentru Magistrala 5 de metrou, tronsonul Drumul Taberei – Iancului’’ se află în acest moment în proces de evaluare a ofertelor depuse,  etapa de evaluare financiară”, spuneau reprezentanții Metrorex, lăsând să se înțeleagă că etapa tehnică se încheiase.

Dacă se va respecta termenul septembrie pentru evaluarea ofertelor, aceasta va însemna faptul că Metrorex a avut nevoie de nu mai puțin un an pentru evaluarea acestora.

Impact în circulația metroului pe celelalte magistrale

După 30 iunie, când este programată punerea în funcțiune a Magistralei 5 a metroului bucureștean, tronsonul Râul Doamnei – Eroilor, opt trenuri Bombardier vor fi retrase de pe magistralele 1 și 3. Ele vor fi utilizate pentru operarea Magistralei 5, în condițiile în care altele nu sunt disponibile, pentru că licitația organizată în 2014 pentru cumpărarea de trenuri noi a fost trucată și pe fir au intrat procurorii DNA.

”S-a ţinut cont de faptul că până la sfârșitul anului 2023 vor fi livrate cele 13 trenuri noi achiziționate pentru exploatarea pe Magistrala 5. Prin urmare, în anul 2024, cele 13 trenuri noi se vor utiliza pe Magistrala 5, iar trenurile tip BM utilizate pe acestă magistrală în perioada 2020-2023, vor reveni în parcul Magistralelor 1 și 3, acțiune care va crea posibilitatea aplicării graficelor de circulație prin care este prevăzută scăderea intervalului de urmărire a trenurilor de la 6 minute la 5 minute în orele de vârf de trafic”, se arăta într-un proiect de act normativ pus în dezbatere publică pe site-ul Ministerului Transporturilor. Trenurile ”tip BM” înseamnă trenuri Bombardier, iar în perioada 2020-2023 numărul celor ”detașate” pe Magistrala 5 va fi de opt.

Ce cumpără Metrorex

Metrorex a lansat pe 22 martie 2019 licitaţia pentru achiziţia a 30 de trenuri care vor circula pe tronsonul Drumul Taberei – Iancului al Magistralei 5. În primă fază vor fi cumpărate 13 trenuri pentru secţiunea Eroilor – Râul Doamnei, urmând ca ulterior să mai fie achiziţionate încă 17.

Valoarea estimată a contractului pentru cele 30 de rame noi este de 1,2 miliarde de lei (255 milioane de euro), adică 8,5 milioane de euro pe unitate. Magistrala 5 Drumul Taberei – Pantelimon are trei secţiuni: Eroilor – Drumul Taberei, Eroilor – Iancului, respectiv Iancului – Pantelimon.

Metrorex a primit cinci oferte de la Hyundai Rotem Company – Romansys (Coreea de Sud), JSC Metrowagonmash (Rusia), Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles – Atelierele CFR Griviţa (Spania – România), CRRC Qingdao Sifang Co. – Astra Vagoane (China – România) și Alstom Transport (Franţa).

Ultimele Articole