spot_img
vineri, august 19, 2022
spot_img

Metrans câștigă proiectarea metroului Eroilor – Piața Iancului?

Asocierea Metrans – 3TI Progetti – SWS Engineering – Coding SRL a câștigat zilele trecute la Curtea de Apel disputa cu Metroul SA privind proiectarea și consultanța secțiunii de metrou Eroilor – Piața Iancului.

doru.cireasa@clubferoviar.ro

UPDATE. Unele surse din cadrul licitației au afirmat vineri, după publicarea articolului nostru, că decizia Curții de Apel nu ar semnifica victoria asocierii Metrans. Mai preciz decizia instanței este ca Metrorex să clarifice unele aspecte privind posibilul conflict de interese reclamat la oferta Metroul si posibila lipsă de experiență similară, ceea ce se va întâmpla însă de abia după redactarea hotărârii de către instanță. Aceste surse mai zic anume că oferta Metroul ar fi primit la anumite capitole puncte în plus fapt care îi conservă șansele de victorie. Decizia de câștigare a unei licitații nu vine de la instanța de judecată, ci de la autoritatea contractantă, mai spun sursele menționate.

Cele două firme s-au mai înfruntat în instanță și pentru metroul clujean, disputa fiind câștigată tot de Metrans. Decizia Curții de Apel București de miercuri, privind Eroilor – Universitate, este definitivă și spune: „Admite în parte plângerea Asocierea 3T. Modifică în parte decizia CNSC în sensul că: Obligă autoritatea contractantă să continue procedura de atribuire prin reevaluarea ofertei depuse de Metroul SA cu luarea în considerare a cazurilor de excludere prevăzute de art. 180 alin. (1) lit. e şi lit. t prin raportare la dispoziţiile art. 180 alin. 5 indice 2 din Legea nr. 99/2016 şi cu respectarea documentaţiei de atribuire, a legislaţiei incidente şi a celor reţinute în considerentele prezentei decizii. Menţine celelalte dispoziţii ale deciziei CNSC”.

Informațiile Club Feroviar sunt că instanța de judecată a admis plângerea Metrans privind conflictul de interese în care s-ar găsi Metroul, evaluată în procedură de către experți cooptați, parteneri ai săi în alte proceduri. De altfel, s-a dispus excluderea Metroului și din cauza distorsionării concurenței ca urmare a elaborării de către Metroul în proiectele sale anterioare derulate tot cu Metrorex, a unor părți a documentației de atribuire care fac parte din actuala procedură.

Anterior, la CNSC Metrans a mai acuzat că Metroul nu are experiență similară (proiectarea a trei kilometri de structură de rezistență de tunel) și nici nu a prezentat experți proprii conform cerințelor, aspect acceptat de CNSC care însă a respins cererea Metrans doar în ceea ce privește excluderea Metroul din licitație. Curtea de Apel a respins miercuri plângerea făcută de Metroul în dosar, ca nefondată.

Finanțarea proiectului, prelungită în toamnă

În toamnă, România a fost nevoită să prelungească cu trei ani, până în 2023 împrumutul angajat de la Banca Europeană de Investiții (BEI) pentru construirea secțiunii Eroilor – Universitate, dar și cu scopul achiziționării a 30 de trenuri de metrou. În fapt, prima dată împrumutul a fost prelungit în 2015.

Banca Europeană de Investiții a aprobat cererea României de prelungire cu încă trei ani, până la 31 decembrie 2023 a datei finale de valabilitate a contractului de împrumut în valoare de 395 milioane euro, acordat în noiembrie 2009.

Informațiile au apărut  într-un HG 926/2020 „pentru aprobarea Amendamentului nr. 3 convenit între Guvernul României și Banca Europeană de Investiții, prin scrisoarea semnată la Luxemburg la 1 iulie 2020 și la București la 20 iulie 2020, la Contractul de finanțare dintre România și Banca Europeană de Investiții aferent Proiectului de modernizare a metroului din București – etapa a IV-a, Magistrala 5 Drumul Taberei-Pantelimon, tronsonul Drumul Taberei-Universitate, semnat la București la 12 noiembrie 2009.

Amendamentul în cauză schimbă în 31 decembrie 2023 din 1 iulie 2020 definiția “Datei finale de valabilitate”.

Anterior, Banca Europeană pentru Investiţii (BEI) a anulat un împrumut de 465 milioane euro, acordat României în 2011 pentru modernizarea magistralei de metrou Drumul Taberei – Pantelimon, tronsonul Universitate – Pantelimon, ca urmare a faptului că nu s-au efectuat trageri de fonduri în perioada 2013-2016, s-a arătat într-un raport de audit al Curţii de Conturi din 2018.

La ce ar folosi banii

Proiectul din care face parte și proiectarea sectorului Eroilor – Universitate este compus din două componente distincte care să permită extinderea funcțională și modernizarea rețelei de metrou în municipiul București (România), după cum urmează:

  • Prima componentă cuprinde proiectarea, construirea și comisionarea unei noi magistrale de metrou având următoarele caracteristici:

O parte a sumelor împrumutate a fost utilizată la construirea secțiunii Drumul Taberei – Eroilor, inaugurată recent.

În proiect sunt incluse proiectarea și instalarea liniilor electrice, precum și a tuturor sistemelor de operare, precum: semnalizare și control, comunicații, încasarea prețului călătoriei, ventilație, scurgere, lifturi și scări și supravegherea de siguranță/securitate. Proiectul mai include și lucrări suplimentare, auxiliare și în paralel, cum ar fi pentru mutarea rețelelor de utilități și îmbunătățirea condițiilor existente la suprafața zonelor de stații.

  • A doua componentă a proiectului constă în achiziționarea a 37 de trenuri noi care să fie puse în funcțiune pentru Magistrala 5 (21 de bucăți) și să înlocuiască materialul rulant vechi (16 bucăți) care funcționează în prezent pe liniile de metrou existente.

Împrumutul va fi completat de o finanțare de la bugetul de stat în sumă de 488 milioane euro, proiectul valorând în total 883 milioane euro.

Din aceasta s-a derulat doar componenta de realizare a secțiunii Drumul Taberei – Eroilor. O altă componentă a proiectului, achiziția de trenuri va demara curând, zilele trecute fiind anunțat oficial câștigătorul, compania franceză Alstom. Primul tren va fi livrat peste 29 de luni ceea ce înseamnă că termenul de expirare al împrumutului va mai fi prelungit o dată.

Ultimele Articole