CFR Călători a anunțat luni dimineață oficial că Mersul Trenurilor 2024-2025 va intra în vigoare duminică, 15 decembrie, și a dat și câteva detalii care confirmă ceea ce a scris Club Feroviar în urmă cu o lună și jumătate. De asemenea, începând de azi se pot cumpăra bilete de tren pentru noul mers.
Mersul Trenurilor 2024-2025 va fi valabil până la data de 13 decembrie 2025. În noul plan 2024-2025 vor circula zilnic în medie 1.100 de trenuri operate de CFR Călători (la fel ca acum).
Patru curse cu rama Alstom Coradia Stream, în Mersul Trenurilor 2024-2025
În continuare, vom prezenta noutățile din noul Mers al Trenurilor, așa cum au fost anunțate ele prin comunicat de operatorul feroviar de stat și vom face și precizările noastre.
O primă noutate este că rama electrică RE-IR Alstom Coradia Stream, cumpărată de Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) va asigura zilnic circulația a patru trenuri pe relați București Nord-Brașov (166 km) și retur, astfel:
Nr. tren Staţie plecare Plecare Staţie sosire Sosire Timp total
IR 16001 Bucureşti 06:31 Brașov 08:59 2h 28m
IR 16002 Brașov 10:25 Bucureşti 12:58 2h 33m
IR 16003 Bucureşti 13:22 Brașov 16:00 2h 38m
IR 16004 Brașov 16:27 Bucureşti 19:00 2h 33m.
Se remarcă faptul că în noul Mers al Trenurilor aceste curse vor avea ore de plecare și de sosire mult mai potrivite decât în actualul program de circulație. De asemenea, numărul curselor făcute de noua ramă electrică se dublează.
Cursă internațională cu traseu scurtat de teama întârzierilor
Aceasta este o veste bună. În continuare, CFR Călători ne dă și o veste proastă. De fapt, confirmă ceea ce a scris Club Feroviar la mijlocul lunii octombrie, și anume că traseul unui tren internațional a fost scurtat de teama întârzierilor.
CFR Călători anunță că trenurile internaționale IR 72/73 ”Traianus” vor circula doar în relația Craiova-Budapesta Keleti și retur, fără a mai ”bifa” și Bucureștiul. Măsura este justificată prin derularea lucrărilor la infrastructura feroviară de tip Quick Wins, pentru eliminarea restricțiilor de viteză pentru restabilirea parametrilor tehnici ai suprastructurii căii ferate de către CFR SA pe relația București Nord-Craiova.
De asemenea, începând cu data de 15 decembrie se va introduce un tren nou în circulație, și anume IR 1599 în relația București Nord-Drobeta Turnu Severin, cu plecare din stația București Nord la ora 05:02 sosire în stația Drobeta Turnu Severin ora 12:19.
Trenuri noi în sezonul estival
Vara trecută, nu puțini au fost cei care au criticat decizia CFR Călători de a nu conecta cu Trenurile Soarelui orașe importante din România. Pentru vara lui 2025, operatorul feroviar de stat încearcă să dreagă busuiocul.
”În condițiile demarării lucrărilor de <Electrificare și reabilitare a liniei de cale ferată Cluj Napoca-Oradea-Episcopia Bihor>, pentru preluarea călătorilor în perioada sezonului estival din stațiile Cluj Napoca, Sighișoara, Câmpia Turzii, Copșa Mică, CFR Călători introduce în circulație trenurile IR sezoniere 1947/1948 în relația Cluj Napoca – Brașov și retur, ramuri la trenurile IR sezoniere 1941/1942 în stația Brașov”, se arată în comunicat.
Nu revin vagoanele restaurant
Tot aici ni se mai explică faptul că în compunerea trenurilor InterCity se vor afla peste 50 de vagoane (vagoane clasa I, vagoane clasa a II-a și vagoane clasa a II-a cu spațiu destinat serviciului de alimentație publică).
Reținem din această formulare că CFR Călători nu va reintroduce nici în Mersul Trenurilor 2024-2025 vagoanele restaurant clasice, preferând să atașeze doar vagoane de tip ”BR”, care au amenajat un mic bar. Acestea sunt potrivite pentru curse relativ scurte, cum ar fi București-Constanța sau București-Brașov, dar nepotrivite pentru relații cum ar fi București-Cluj Napoca, în condițiile în care pe durata călătoriei ar fi binevenită o masă caldă. Nici în ceea ce privește trenurile internaționale, CFR Călători nu dă vreun semn că ar vrea să reintroducă vagoanele restaurant, iar pasagerii vor avea la dispoziție doar sandvișuri, chipsuri și biscuiți în timpul călătoriei de la București la Viena, de exemplu.
Vom face cu o oră în plus de la București la Craiova
Și acum să vedem ceea ce nu se spune în comunicat, dar noi am scris încă din luna octombrie. Iar acum se adeverește, dacă consultăm noul Mers de Tren online. Duratele călătoriilor cresc pe majoritatea rutelor, chiar și pe magistralele modernizate.
Cea mai mare creștere se consemnează însă pe relația București-Craiova și retur, de aproape o oră față de programul actual de circulație. În consecință, vom face mai mult și până la Timișoara sau Arad, așa cum am scris acum o lună și jumătate și acum se confirmă.
Mai lente vor fi și trenurile Intercity ale CFR Călători. Și despre acest lucru am scris în octombrie.