Club Feroviar vă prezintă în exclusivitate noutățile din Mersul Trenurilor 2020-2021, care va intra în vigoare pe data de 12 decembrie. Premiera noului grafic de circulație o constituie introducerea unui ”supetren” între Brașov și Constanța, cu doar două opriri intermediare, la Predeal și la București Nord. În rest, pe unele rute timpul călătoriei scade, iar pe altele crește.
Adrian Bărbulescu
Deocamdată, noul Mers al Trenurilor nu este oficial, însă Club Feroviar a intrat în posesia Livretului central care va fi aplicat din luna decembrie. Trebuie precizat din capul locului faptul că este vorba de un document de lucru și că varianta finală poate aduce câteva mici modificări.
Mersul Trenurilor 2020-2021. De la Brașov la Constanța în patru ore și 23 de minute
În premieră pentru căile ferate române, operatorul feroviar de stat CFR Călători va introduce un ”supetren” pe relația Brașov-Constanța și retur, care va avea doar două opriri intermediare pe traseu – la Predeal și la București Nord.
Astfel, se va obține o durată a călătoriei între cele două orașe de patru ore și 23 de minute. În paranteză fie spus, timpul de parcurs ar fi putut fi redus la patru ore, dacă garnitura nu ar mai fi fost dusă în Gara de Nord din București (unde numai schimbarea locomotivei durează 13-14 minute), ci ar fi continuat direct prin București Băneasa. Această metodă de a evita schimbarea locomotivei în București Nord este folosită atât de CFR Călători la trenurile sezoniere de lung parcurs către și dinspre litoral, cât și de Regio Călători, de exemplu, chiar pe ruta Brașov-Mangalia.
Revenind la trenul Interregio ”Tomis Expres”, care va începe să circule din decembrie, acesta pleacă din Brașov la 7,05 dimineața, ajunge la Predeal la 7,39, la București Nord la 9,12, pleacă la 9,25 și ajunge la destinație, la Constanța, la 11,25. La întoarcere, orarul este următorul: Constanța 17,00 – București Nord 18,58 (plecare 19,12) – Predeal 20,45 – Brașov 21,23.
Mai repede cu trenul de la București la Iași și Suceava
Pe unele rute, călătoria feroviară va dura mai puțin odată cu intrarea în vigoare a noului Mers al Trenurilor.
Acesta este cazul distanței București-Iași (405 km), pe care trenul Interregio 380 o va parcurge în șase ore și 10 minute, în loc de șase ore și 26 de minute, cât indică acum site-ul CFR Călători. O îmbunătățire notabilă a timpului de parcurs, de la șase ore și 34 de minute la șase ore și 18 minute, se înregistrează și în cazul IRN 1667, cu plecare din București Nord la 23,00 (acum 22,50).
De reduceri ale duratei călătoriei vom avea parte și pe relația București-Suceava, însă doar la unele trenuri. Bunăoară, cel mai rapid tren pe această rută, IR 1755, va ajunge la destinație în cinci ore și 39 de minute, în loc de cinci ore și 55 de minute.
În schimb, ”Trenul Foamei”, Timișoara Nord-Iași, va rămâne la aceeași durată mare a călătoriei, de 17 ore și 31 de minute.
Reduceri ale duratei călătoriei spre Galați și Pitești
O reducere substanțială a duratei călătoriei se va constata pe relația București-Galați, via Urziceni. De exemplu, trenul IR 1771, cu plecare la ora 6,40 din București Nord, va ajunge la destinație în trei ore și 40 de minute, comparativ cu trei ore și 58 de minute în prezent.
La întoarcere, diferența va fi și mai mare, cu IR 1770 – trei ore și 35 de minute față de patru ore și 12 minute. Pe această relație, durata călătoriei va fi mai mică grație finalizării lucrărilor de dublare a liniei ferate între Mogoșoaia și Balotești și a lucrărilor care au fost făcute între Pajura și Mogoșoaia, pentru ridicarea vitezei de la 80 la 100 km/oră.
Reduceri, mai mici, ce-i drept, ale timpului de parcurs, apar și pe ruta București-Pitești. IR 1781 va ajunge la destinație într-o oră și 58 de minute, față de două ore și două minute. La fel, IR 1783 își va reduce parcursul de la două ore și șase minute la o oră și 49 de minute.
Durată mai mare a călătoriei spre Drobeta Turnu Severin și Timișoara
Sunt însă și rute pe care călătoria cu trenul va dura mai mult, din cauza degradării infrastructurii feroviare, așa cum este cazul pe Magistrala 900.
De exemplu, trenul IR 1590 Drobeta Turnu Severin-București Nord va ajunge la destinație în cinci ore și 51 de minute, față de cinci ore și 37 de minute în prezent.
Dacă vrem să ajungem de la București la Timișoara cu trenul IR 1691, vom face pe drum 10 ore, față de nouă ore și 39 de minute, cât este prevăzut în Mersul Trenurilor aflat acum în vigoare. Și la întoarcere, cu IR 1693, durata călătoriei va crește de la nouă ore și 35 de minute la nouă ore și 59 de minute.
De fapt, și acum durata călătoriei este mai mare decât cea indicată în Mersul Trenurilor, pentru că întârzierile de zeci, uneori chiar sute, de minute sunt la ordinea zilei. Prin Mersul Trenurilor 2020-2021 se oficializează practic întârzierile, metodă utilizată în fiecare an de oficialii feroviari.
Mai repede cu trenul la mare, în vara lui 2021
Documentul obținut de Club Feroviar cuprinde și informații referitoare la trenurile sezoniere care vor circula vara viitoare spre litoral.
CITEȘTE și EXCLUSIV Noi rute de la TFC în Mersul Trenurilor 2020-2021, de navetiști și de litoral
Trenurile operate de CFR Călători sunt cam aceleași cu cele de anul trecut, cu mențiunea că unele vor ajunge mai repede la destinație. Nu cu mult. De exemplu, ”Trenul Tineretului” sau ”Iohannisul”, cum îi spun feroviarii de la malul mării, pentru că vine de la Sibiu, va avea o durată a călătoriei mai scurtă cu 20 de minute în vara lui 2021. IR 1924 va pleca din Sibiu la ora 18,30 și va ajunge la Mangalia la 7,47 a doua zi, trecând prin București Nord (plecare 3,22) după un parcurs de 13 ore și 17 minute.
Trenul IR 1944 Satu Mare-Mangalia va ajunge și el la destinație în 19 ore, față de 19 ore și 33 de minute, cât a făcut vara trecută. La rândul lui, IR 1992 Timișoara-Mangalia ăși va scurta călătoria cu 14 minute, la 14 ore și 46 de minute.
Rămâne de văzut dacă orarele stipulate în Mersul Trenurilor 2020-2021 vor fi și respectate în practică.