Incertitudinile contractului privind mentenanța trenurilor de metrou. Licitație, prelungire sau internalizare

11 decembrie 2019

Contractul încheiat de Metrorex în urmă cu 17 ani privind mentenanța trenurilor de metrou expiră la 1 ianuarie 2020. Acum, în ultimele zile din 2019, în condițiile în care Metrorex nu a organizat din timp o licitație pentru a semna un nou contract, această activitate este sub semnul incertitudinii.

Adrian Bărbulescu

mentenanța trenurilor de metrou metrou de Înviere Vigorous Warrior 2019

La momentul actual, sunt trei variante pentru asigurarea mentenanței trenurilor de metrou și după 1 ianarie 2020: organizarea unei noi licitații, prelungirea contractului actual sau revenirea acestei activități la Metrorex.

Prima variantă este imposibil de aplicat acum, în condițiile în care până la sfârșitul anului mai sunt doar 21 de zile, dintre care foarte multe nelucrătoare. A doua pare mult mai fezabilă și, de altfel, a și fost avansată de actuala conducere a Metrorex. ”În concret, având la bază fundamentarea situației de fapt de către compartimentele având responsabilități legate de asigurarea serviciilor specializate de mentenanță a materialului rulant, concretizată în prezentarea explicită a motivelor de extremă urgență, determinate de evenimente imprevizibile și care nu se datorează sub nicio formă unei acțiuni sau inacțiuni a autorității contractante, motive care au determinat imposibilitatea obiectivă de promovare a solicitării de organizare a unei proceduri competitive, la o dată care să permită derularea și finalizarea acesteia anterior expirării contractului 91/2016, precum și a motivelor care impun la momentul actual organizarea unei proceduri prevăzute ca excepție, la nivelul Metrorex SA a fost aprobată necesitatea și oportunitatea aplicării unei proceduri de negociere fără publicarea prealabilă a unei invitații la o procedură concurențială de ofertare”, se arată într-o adresă trimisă de conducerea Metrorex către Unitatea Sindicatul Liber din Metrou.

Invitație către Alstom Transport, pentru prelungirea contractului privind mentenanța trenurilor de metrou

În același document se precizează faptul că Metrorex a trimis către Alstom Transport, la data de 6 decembrie, o invitație pentru a depune ofertă în cadrul procedurii de atribuire a prestării serviciilor de mentenanță a materialului rulant, pe o perioadă estimată la un an de zile începând cu 1 ianuarie 2020. Conducerea societății Metrorex justifică acest lucru prin faptul că astfel ar putea fi asigurat timpul necesar organizării unei licitații propriu-zise. Termenul limită pentru depunerea ofertei de către Alstom Transport este joi, 12 decembrie 2019, ora 10,00.

Însă chiar dacă părțile (Metrorex și Alstom Transport) cad de acord asupra ofertei, incertitudinile persistă, așa cum recunoaște chiar societatea de exploatare a metroului bucureștean: ”(…) cu mențiunea că începerea executării serviciilor este condiționată de mandatarea Metrorex SA de către Ministerul Transporturilor, Infrastructurii și Comunicațiilor, în calitate de administrator al bunurilor proprietate publică, privind semnarea documentelor pentru punerea la dispoziția Alstom Transport a spațiilor necesare prestării serviciilor de mentenanță material rulant, aspect stabilit prin Hotărârea nr. 3 a ședinței Consiliului de Administrație din data de 04.12.2019”.

Sindicaliștii vor ca activitatea să revină la Metrorex

În fine, cea de-a treia variantă, care presupune revenirea la asigurarea mentenanței trenurilor de metrou de către Metrorex, este susținută de sindicate. ”Uzina de reparații și depourile trebuie să revină acolo unde au fost, adică la Metrorex. Varianta cea mai bună este internalizarea acestei activități”, a declarat miercuri, în cadrul unei conferințe de presă, președintele Unitatea – Sindicatul Liber Metrou, Ion Rădoi.

El a precizat că în niciun caz nu se pune problema ca circulația trenurilor de metrou să fie oprită după 1 ianuarie 2020 din cauza expirării contractului cu Alstom Transport pentru asigurarea mentenanței. ”În contract se precizează clar că, în cazul încetării lui, Metrorex trebuie să preia salariații de acolo. Indiferent ce vor face ei (conducerea Metrorex și Alstom Transport – n.red.), ne vom angaja noi la această activitate și vom transporta călătorii în siguranță”, a mai spus liderul sindical.

150 milioane de lei, datoria Metrorex către Alstom Transport

Directorul general al Alstom Transport România, Gabriel Stanciu, a declarat pentru Club Feroviar că va depune mâine o ofertă, dar s-a arătat nemulțumit de faptul că Metrorex i-a pus la dispoziție documentația foarte din scurt, mai exact vinerea trecută, în cursul serii.

Aceasta în condițiile în care, spune el, propusese deja prelungirea contractului cu trei luni de zile, pentru a asigura timpul necesar organizării unei licitații, dar nu a primit un răspuns în acest sens. Pe de altă parte, Gabriel Stanciu a precizat că Metrorex trebuie să-și onoreze obligațiile contractuale. ”Au la noi o datorie de aproximativ 150 milioane de lei. Suntem neplătiți din luna decembrie a anului trecut. Până nu ajung cu banii la zi, nu știu dacă voi mai continua să subvenționez activitatea Metrorex”, a spus el.

Orice soluție se va adopta în cele din urmă, rămâne întrebarea de ce fosta conducere a Metrorex nu a lansat din timp o procedură de licitație pentru serviciile de mentenanță a trenurilor de metrou, în condițiile în care faptul că la 1 ianuarie expiră contractul cu Alstom Transport era cunoscut de foarte multă vreme.