vineri, ianuarie 24, 2025
spot_img

EXCLUSIV Mecanicul care a distrus viaductul Cârcea, trimis în judecată. Riscă 10 ani de închisoare

Mecanicul de locomotivă de la Grup Feroviar Român care a produs accidentul feroviar de la Cârcea din 2018, în urma căruia viaductul de cale ferată a fost grav avariat, a fost trimis în judecată și riscă până la 10 ani de închisoare. În paralel cu acest proces penal, Compania Națională de Căi Ferate CFR SA va trebui să recupereze de la GFR prejudiciul, care se ridică la 12,5 milioane de euro. Pe 12 august 2018, un mecanic de locomotivă beat a provocat un grav accident feroviar, după ce a depășit semnalul de circulație aflat pe culoarea roșie şi a intrat pe firul închis pentru lucrări.

La solicitarea Club Feroviar, responsabilii CNCF CFR SA au precizat că pentru recuperarea prejudiciului cauzat în urma accidentului feroviar la Cârcea, pe rol sunt două dosare.

Primul este dosarul penal nr. 6453/P/2018, pe rolul Parchetului de pe lângă Judecătoria Craiova. CNCF CFR SA, prin Sucursala Regională de Căi Ferate Craiova s-a constituit parte civilă în dosarul penal în vederea recuperării prejudiciului cauzat în urma accidentului.

Al doilea este dosarul civil nr. 22304/3/2021, aflat pe rolul Tribunalului București. SRCF Craiova a solicitat, în temeiul răspunderii civile contractuale, obligarea pârâtei Grup Feroviar Român la plata contravalorii prejudiciului cauzat în urma accidentului din data de 12 august 2018. Însă, conform principiului de drept ”penalul bate civilul”, acest din urmă dosar a fost suspendat până la soluționarea definitivă a dosarului penal nr. 6453/P/2018.

Accidentul feroviar de la Cârcea din 2018 a produs CFR SA un prejudiciu de 12,5 milioane de euro

accidentul feroviar de la Cârcea din 2018 consultant pentru viaductul Cârcea Consultantul pentru lucrările la viaductul Cârcea consultant pentru viaductul Cârcea reparații la Viaductul Cârcea licitațiile pentru viaductul CârceaÎn ceea ce privește prejudiciul, el a fost estimat de responsabilii CNCF CFR SA la suma de 62.333.159,10 lei, fără TVA (echivalentul a aproximativ 12,5 milioane de euro). Această sumă este compusă din:

  • contravaloarea costurilor estimate pentru acțiunea de refacere a suprastructurii/infrastructurii Viaductului Cârcea, în scopul deschiderii circulației pe firul I;
  • contravaloarea lucrărilor și serviciilor efectuate în vederea reluării circulației feroviare și asigurării continuității circulației pe firul II, circulația fiind întreruptă până la data de 4 septembrie 2018, inclusiv contravaloarea costurilor cu transbordarea călătorilor în perioada în care circulația a fost închisă;
  • contravaloarea expertizelor și a documentațiilor de avizare întocmite, atât pentru stabilirea măsurilor necesare pentru reluarea circulației trenurilor, întreruptă de accidentul feroviar, cât și pentru începerea acțiunii de refacere a suprastructurii/infrastructurii viaductului Cârcea în scopul deschiderii circulației pe firul I;
  • contravaloarea lucrărilor efectuate pe firul I de circulație, incluse în contractul de “Lucrări de reabilitare poduri, podețe și tuneluri de cale ferată – SRCF Craiova”, aflat în derulare la data producerii accidentului feroviar.

Mecanicul de locomotivă care a provocat accidentul a fost trimis în judecată

Director penal la Regionala Iași Prejudiciul cauzat de greva STB Greva STB este ilegală insolvența CFR CălătoriClub Feroviar a întrebat oficial Parchetul de pe lângă Judecătoria Craiova în ce stadiu se află dosarul penal privind accidentul feroviar de la Cârcea din 2018.

”Prin rechizitoriul din data de 11.09.2023, s-a dispus trimiterea în judecată a unui inculpat pentru săvârşirea infracţiunilor prev. de art. 331, alin.2 şi alin.3 CP, şi a infracţiunii prev. de art. 329, alin. 1 şi alin.2, CP, ambele cu aplicarea art. 38, alin.2, CP”.

Oficialii Parchetului nu au precizat cine este persoana trimisă în judecată, însă în mod cert este vorba de mecanicul de locomotivă, așa cum vom vedea din conținutul articolelor din Codul Penal menționate în răspunsul primit.

Art. 331 Cod Penal precizează următoarele:

”(1) Părăsirea postului, în orice mod şi sub orice formă, de angajaţii cu atribuţii privind siguranţa circulaţiei mijloacelor de transport, intervenţie sau manevră pe calea ferată, dacă prin aceasta se pune în pericol siguranţa circulaţiei acestor mijloace, se pedepseşte cu închisoarea de la 2 la 7 ani.

(2) Cu aceeaşi pedeapsă se sancţionează îndeplinirea îndatoririlor de serviciu de către un angajat având atribuţii privind siguranţa circulaţiei mijloacelor de transport, intervenţie sau manevră pe calea ferată, care are o îmbibaţie alcoolică de peste 0,80 g/l alcool pur în sânge ori se află sub influenţa unor substanţe psihoactive.

(3) Când faptele prevăzute în alin. (1) şi alin. (2) au avut ca urmare un accident de cale ferată, pedeapsa este închisoarea de la 3 la 10 ani şi interzicerea unor drepturi”.

Art. 329 Cod Penal sună după cum urmează:

”(1) Neîndeplinirea îndatoririlor de serviciu sau îndeplinirea lor defectuoasă de către angajaţii care gestionează infrastructura feroviară ori ai operatorilor de transport, intervenţie sau manevră, dacă prin aceasta se pune în pericol siguranţa circulaţiei mijloacelor de transport, intervenţie sau manevră pe calea ferată, se pedepseşte cu închisoarea de la unu la 5 ani.

(2) Dacă fapta a avut ca urmare un accident de cale ferată, pedeapsa este închisoarea de la 3 la 10 ani”.

În fine, procurorii craioveni fac referire la art. 38 alin. (2) Cod Penal, în legătură cu concursul de infracțiuni:

”Există concurs formal de infracţiuni când o acţiune sau o inacţiune săvârşită de o persoană, din cauza împrejurărilor în care a avut loc sau a urmărilor pe care le-a produs, realizează conţinutul mai multor infracţiuni”.

Ana-Maria Dascălu va reprezenta interesele statului sau pe cele ale GFR?

conducerea Rolling Stock Company director în centralul CFR SA cutremur în centralul CFR SADincolo de dosarul penal, se pune problema recuperării prejudiciului. Așa cum am menționat mai sus, el este estimat la 12,5 milioane de euro, deci nicio șansă să fie recuperat de la mecanicul care a produs accidentul, ci de la GFR.

Și totul depinde de modul cum vor acționa în instanță, în procesul civil, reprezentanții Direcției Juridice a CNCF CFR SA, direcție care este condusă de Ana-Maria Dascălu. Ei bine, ea este și președintele Consiliului de Administrație al Rolling Stock Company, în care Grup Feroviar Român deține pachetul majoritar de acțiuni, iar CFR Marfă restul de acțiuni. Club Feroviar a semnalat faptul că Ana-Maria Dascălu se află astfel în conflict de interese. Și acum acesta se agravează: interesele cui le va apăra ea cu prioritate – ale statului român, prin CNCF CFR SA, sau ale GFR?

Răspunsul primit de la compania de infrastructură a fost unul diplomatic: ”Totodată, menționăm faptul că Direcția Juridică depune toate diligențele pentru apărarea intereselor companiei în toate dosarele instrumentate de consilierii juridici, aflate pe rolul instanțelor de judecată”.

Rămâne de văzut cum se vor derula ”duelurile” din instanțele de judecată și dacă statul român își va recupera banii de la operatorul feroviar privat.

IN THE SPOTLIGHT

Rușine! Numărul de km de cale ferată modernizată în 35 de ani, la jumătate față de cel al autostrăzilor

Anul 2025 a început cu un record negativ pentru transportul feroviar în comparație cu cel rutier: numărul de km de cale ferată modernizată este...

Ultimele Articole