Din păcate, accidentul produs marți seara la stația Timpuri Noi nu este singular, ci doar singurul care a fost mediatizat, în ciuda faptului că responsabilii Metrorex au încercat inițial să-i minimizeze gravitatea. Cazurile de indisciplină la metrou sunt din ce în ce mai dese, iar două incidente grave s-au produs chiar în această lună. Mecanici Metrorex sunt cercetați pentru abateri.
Club Feroviar vă prezintă în exclusivitate două cazuri de indisciplină la metrou care s-au produs cu puțin timp înaintea accidentului de la stația Timpuri Noi de marți seara, când două trenuri s-au ciocnit pe aceeași linie.
Potrivit informațiilor noastre din interiorul societății, la data de 15 februarie 2024, mecanicul unui tren de metrou de pe Magistrala 1, Pantelimon-Dristor 2, a deschis ușile pe partea opusă peronului la stația Crângași. Un incident extrem de grav, în opinia noastră, pentru că se putea ajunge la situația în care un călător sau mai mulți să cadă din tren.
Un incident similar s-a produs trei zile mai târziu la stația Parc Bazilescu de pe Magistrala 4, Gara de Nord 2-Străulești. Trenul IVA a oprit în stație, însă echipa de conducere (mecanic și mecanic ajutor) pur și simplu a ”uitat” să deschidă ușile și a pornit apoi garnitura spre cealaltă stație. Numai că un călător aflat în tren a bătut în ușă, iar când și-au dat seama ce au făcut, cei doi mecanici au dat trenul înapoi fără să avizeze dispecerul. Incidentul ar fi fost mușamalizat dacă acel călător nu ar fi făcut reclamație.
La stația Crângași, ușile trenului au fost deschise pe partea opusă peronului
Club Feroviar a cerut conducerii Metrorex detalii despre aceste incidente și a întrebat ce măsuri disciplinare au fost luate în cele două cazuri.
În ceea ce privește primul incident, din data de 15 februarie, când trenul 1008, de pe Magistrala 1, a deschis ușile pe partea opusă peronului în stația Crângași, a fost întocmit dosar de cercetare tehnică, se arată în răspunsul primit.
”În urma cercetărilor efectuate, s-a constatat că deschiderea ușilor pe partea opusă peronului s-a produs din cauza cumulării a doi factori: mecanicul TEM (tren electric de metrou – n.red.) a acționat greșit comutatorul de preselecție uși în poziția opusă peronului și defectarea releului CK2R136 trenului tip Bombardier. S-a dispus verificarea releelor CK2R136 la întreg parcul de trenuri tip Bombardier BM21 și Bombardier BM2 și demararea procedurii în vederea cercetării disciplinare prealabile a mecanicului de locomotivă REM (ramă electrică de metrou – n.red.)”, a precizat directorul general al Metrorex, Mariana Miclăuș.
Mecanici Metrorex cercetați pentru că au ”uitat” să deschidă ușile la Parc Bazilescu
Și în cazul celuilalt incident, de pe Magistrala 4, avem doi mecanici Metrorex cercetați.
”În data de 18.02.2024, un tren de pe Magistrala 4 a oprit în stația Parc Bazilescu și, după o staționare de aproximativ 30 de secunde, s-a deplasat aproximativ 120 de metri, fără să deschidă ușile. Ulterior, a revenit la peronul stației pentru coborârea și urcarea călătorilor. În acest caz au fost finalizate verificările, constatându-se că ușile trenului nu au fost deschise inițial în stația Parc Bazilescu din cauza neatenției echipei de conducere TEM. La acest moment, este în curs procedura pentru cercetarea disciplinară prealabilă a mecanicului și a mecanicului ajutor”, a răspuns Mariana Miclăuș.
Tamponări de trenuri în Depoul Militari
Din păcate, acestea nu sunt singurele cazuri de indisciplină la metrou din ultima perioadă. Club Feroviar a dezvăluit toamna trecută că trei tamponări de trenuri în parapet au avut loc în Depoul Militari, iar la ieșirea din Depoul Berceni s-au produs două ruperi de pantograf. Alte două pantografe s-au rupt pe Magistrala 5.
Incidentele din Depoul Militari s-au produs la gararea trenurilor, când mecanicii nu au oprit la timp și au intrat în parapet în ciocnire frontală. Din informațiile noastre, toate accidentele menționate s-au produs din vina unor mecanici tineri, școliți pe repede-nainte.