miercuri, februarie 19, 2025
spot_img

Mecanic de locomotivă concediat, după ce a produs un incident feroviar la Sanislău

Un mecanic de locomotivă a fost concediat de Grup Feroviar Român după ce a provocat un accident feroviar la Sanislău, pe secția de circulație 402. A ”uitat” să frâneze trenul la semnal și a talonat un macaz. În plus, avea și instalația INDUSI izolată.

Agenția de Investigare Feroviară Română (AGIFER) a publicat pe site-ul propriu Raportul de investigare a incidentului feroviar produs pe raza de activitate a Sucursalei Regionale de Căi Ferate Cluj la data de 27 mai 2024, ora 23:52, în circulația trenului de marfă nr. 66350427, aparținând SC Grup Feroviar Român SA, prin depășirea semaforului de ieșire cu un braț de grup B având indicația „oprește fără a depăși semnalul”.

Marfarul, format din locomotiva LDE 1554 si 26 de vagoane tip Eaos, a fost expediat la data de 27 mai 2024, ora 21:13, din stația CFR Halmeu, cu destinația Aleșd. Pe distanța Halmeu-Sanislău, trenul a circulat în condiții normale, dar instalația de control automat a vitezei tip INDUSI a fost izolată nejustificat de către mecanicul de locomotivă. Asupra acestui aspect vom reveni. Condițiile de circulație prevăzute de Livretul de mers Cluj prevedeau trecerea fără oprire prin Hm Sanislău, însă la ora 22:50, ca urmare a dispoziției Regulatorului de Circulație Oradea, impiegatul de mișcare din halta menționată a trasat parcurs de intrare la linia nr. 2 abătută, cu oprire, pentru a aștepta trecerea trenului Interregio 407 ”Corona” al CFR Călători, care circula pe relația Brașov-Budapest Keleti.


reconversie profesională la Tarom cursuri de calificare la CENAFER angajări la Thales Systems


Impiegatul s-a impacientat când a observat că trenul nu oprește

”Trenul de marfă nr. 66350427 a fost primit în Hm. Sanislău din direcția Carei, având semaforul mecanic de intrare de Grup D 1/2 cu indicația <LIBER cu viteză redusă, ATENȚIE! Semnalul următor ordonă oprirea>, cu parcurs de intrare asigurat la linia nr. 2 în abatere, semaforul de ieșire de grup B spre stația CFR Valea lui Mihai având indicația <opreste fără a depăși semnalul>”, se arată în Raport.

Numai că, după ce a intrat la linia 2, trenul a trecut pe lângă biroul de mișcare fără să încetinească, nedând semne că ar urma să oprească. Impiegatul a observat că trenul nu oprește, motiv pentru care a intrat în biroul de mișcare și l-a apelat prin stație pe mecanicul trenului, care a comunicat că nu a putut opri la semaforul de iesire X1, depășindu-l pe indicația de culoare roșie și că a talonat macazul nr. 1. După talonarea macazului, confirmată și de acar, mecanicul a împins înapoi trenul între mărcile de siguranță, fără consimțământul impiegatului.

În urma incidentului feroviar, a rezultat avarierea ciocului încuietorii de macaz nr. 1, valoarea prejudiciului cauzat fiind de 5.041,89 lei conform devizului de lucrări estimativ întocmit de secția C.T. 3 Oradea.

Mecanicul a încercat să dea vina pe un robinet defect

Audiat ulterior de către inspectorii AGIFER, mecanicul de locomotivă a declarat că în Hm Sanislău, după trecerea locomotivei prin fața biroului de mișcare, a luat măsuri de frânare de serviciu, însă a observat că frânarea nu și-a făcut efectul, după care a efectuat o frânare rapidă, dar trenul a depășit semaforul de ieșire. Mecanicul a susținut că motivul pentru care trenul a depășit semaforul de ieșire a fost acela că robinetul de frânare KD 2 era defect.

Comisia de investigare a cerut demontarea și verificarea pe stand a robinetului, iar rezultatul a fost că acesta era corespunzător tehnic pentru acțiunea de frânare a trenului.

”În urma observaţiilor făcute la faţa locului, a constatărilor tehnice efectuate la locomotivă, din analiza datelor şi a mărturiilor personalului implicat, membrii comisiei de investigare au concluzionat că depăşirea semaforului de ieșire (…) s-a produs din cauza neatenţiei mecanicului de locomotivă, care a luat cu întârziere măsuri de frânare a trenului”, se arată în document.

A izolat nejustificat instalația INDUSI

Mai mult, pe parcursul investigației a reieșit faptul că, în stația Halmeu, mecanicul a scos din funcție în mod nejustificat instalația de control automat a vitezei INDUSI, fără a-i comunica acest lucru impiegatului din haltă.

”Totodată, mecanicul a omis să facă înscrisurile sub semnătură privitoare la scoaterea din funcție a instalației INDUSI, în Carnetul de Bord al locomotivei LDE 1554, contrar prevederilor art.3, alin(1) din Anexa 2 la Instrucțiunile 201/2007”, se menționează în Raport. Acest aspect a fost reținut de investigatorii feroviari, care însă au concluzionat că, chiar dacă instalația INDUSI ar fi fost funcțională la momentul accidentului, ea nu ar fi putut frâna trenul: ”(…) comisia de investigare concluzionează că incidentul nu ar fi fost prevenit prin frânarea automată a trenului, în cazul în care instalația INDUSI ar fi fost în funcție, însă scoaterea din funcție în mod nejustificat a instalației INDUSI este reținută ca neconformitate”.

Mecanic de locomotivă concediat de GFR

După producerea incidentului feroviar de la Sanislău, contractul de muncă al mecanicului de locomotivă a fost suspendat temporar de către angajator, iar ulterior a fost desfăcut contractul de muncă în urma acțiunii de cercetare administrativă.

”Cauza directă o constituie eroarea umană produsă în activitatea de conducere a locomotivei de către mecanicul de locomotivă, care nu a luat măsuri de frânare adecvate în vederea opririi trenului înaintea semaforului de iesire cu un braț de grup B care afișa indicația <OPREŞTE fără a depăşi semnalul! Ziua – brațul orizontal, spre dreapta sensului de mers şi noaptea – o unitate luminoasă de culoare roşie spre tren>, fapt ce a condus la depășirea acestui semnal”, se precizează în Raportul de investigare.

IN THE SPOTLIGHT

CEMBRE și AGRISORG: Revoluția Echipamentelor Feroviare Moderne

Performanță, durabilitate și inovație în întreținerea căilor ferate Când vine vorba de eficiență și fiabilitate în construcția și întreținerea căilor ferate, CEMBRE setează noi standarde...

Ultimele Articole