spot_img
marți, noiembrie 30, 2021
spot_img

Gigi Gavrilă: Dacă nu ne unim eforturile, există riscul să nu avem material rulant nou până în 2025

Preşedintele Autorităţii pentru Reformă Feroviară, Gigi Gavrilă, susţine că, dacă nu se va îmbunătăți legislaţia în domeniul achiziţiilor publice, există riscul ca până în anul 2025 România să nu aibă material rulant nou cumpărat prin ARF.

material rulant nou CFR Călători vs operatori privați cale ferată incluse în PNRR licitațiile ARF reproșuri la adresa lui Gigi Gavrilă alegeri prezidențiale în Republica Moldova licitația de rame electrice RE-IR achiziția de automotoare deturnare de fonduri la CFR Călători

Totuși, într-un interviu acordat Agerpres, președintele ARF îşi exprimă speranţa că în cursul acestui an se va finaliza măcar una dintre cele două licitaţii pentru material rulant destinat operatorilor feroviari care transportă pasageri.

”Licitaţia ramelor electrice destinate traficului inter-regional (RE-IR) se află în curs de evaluare tehnică, iar cea pentru ramele electrice regionale (RE-R) se află în reevaluarea consumului de energie electrică, conform deciziei Curţii de Apel. Suntem optimişti şi sperăm ca măcar una dintre cele două licitaţii să poată fi finalizată în acest an”, a spus Gigi Gavrilă.

El a precizat că finanţarea alocată pentru achiziția de rame nu se va pierde, suma respectivă putând fi redistribuită către alte proiecte – ca măsură de siguranţă, finanţarea materialului rulant a fost prevăzută şi în programele viitoare ale UE.

Trebuie îmbunătățită legislația, pentru a putea cumpăra material rulant nou

Întrebat dacă există riscul ca până în anul 2025 România să nu beneficieze de trenuri noi achiziţionate prin ARF, în cazul în care  blocajul achiziţiilor continuă, Gigi Gavrilă a răspuns: ”De ce trebuie să continue acest blocaj? De ce noi, ca autorităţi contractante, împreună cu dvs., ca reprezentanţi media, să nu continuăm această dezbatere cu factorii responsabili, prin care să-i convingem că legislaţia în domeniul achiziţiilor trebuie îmbunătăţită? De ce trebuie să acceptăm situaţia actuală prin care orice proiect major de investiţii trebuie să petreacă 2-3 ani prin instanţe, iar autorităţile contractante să fie forţate de deciziile instanţelor de judecată să-şi modifice documentaţiile tehnice elaborate şi avizate deja de autorităţile competente, conform solicitărilor unor potenţiali ofertanţi? De ce nu putem aduce modificările necesare, conforme cu prevederile UE (mă îndoiesc că legislaţia specifică din Germania, Olanda, Austria etc. nu respectă reglementările europene), astfel încât procedurile de achiziţii publice să se desfăşoare în acelaşi ritm ca în ţările dezvoltate din Uniune? Dacă nu ne vom uni eforturile, este posibil şi scenariul pesimist luat în considerare de dumneavoastră”.

Licitațiile în derulare nu vor fi afectate de măsurile anti-China

Cât privește noile reglementări de limitare a accesului producătorilor chinezi pe piața românească și europeană, Gigi Gavrilă a precizat că prima licitaţie de material rulant a fost lansată în aprilie 2019, iar discuţiile purtate în cadrul recentului Summit G7 au fost generate de comportamentul Chinei, mai ales după declanşarea pandemiei. ”Fără îndoială, regulile stabilite la momentul depunerii ofertelor trebuie respectate. În cazul celei de-a doua licitaţii, legislaţia în domeniul achiziţiilor a fost îmbunătăţită prin introducerea unor prevederi suplimentare. Evident, şi în acest caz, reglementările în vigoare la data ofertării vor fi respectate. Personal, nu consider că vor fi afectate licitaţiile în derulare. Însă, cu totul altfel vor sta lucrurile în cazul unei eventuale achiziţii a unei societăţi producătoare de material rulant în România, de către producătorul chinez la care faceţi dumneavoastră referire”, a spus președintele ARF.

Sindicatele ar fi de vină  pentru neputința de a achiziționa material rulant nou

Gigi Gavrilă a expus mai multe motive care, în opinia sa, au contribuit la neputința Autorității de a cumpăra trenuri noi și a pretins că de vină ar fi inclusiv sindicatele. ”Aşa cum am precizat în numeroase alte intervenţii, achiziţia de material rulant a fost prevăzută încă prin POS-T 2007 – 2013. Dacă factorii responsabili la vremea respectivă, inclusiv cei de la CFR Călători, nu au reuşit timp de trei ani să întocmească cel puţin un caiet de sarcini, nu neapărat întreaga documentaţie de licitaţie, de ce acum unii sunt atât de nemulţumiţi, având în vedere că ARF, în aproximativ un an şi jumătate de la operaţionalizare, a lansat prima licitaţie în SICAP, parcurgând toate etapele necesare? Înfiinţarea ARF a venit pe fondul unui orizont de aşteptare imens din partea utilizatorilor de servicii de transport feroviar de călători, în ceea ce priveşte condiţiile de călătorie şi calitatea materialului rulant, fapt ce a dus, inevitabil, la nemulţumiri generate de întârzierile survenite în cadrul procedurilor de licitaţii, exclusiv din vina sistemului legislativ care permite tergiversarea în diverse instanţe, ani de zile, a proiectelor majore de investiţii. Aceste critici au fost alimentate de unii actori media şi de sindicatele din CFR Călători, care au indus în spaţiu public o falsă problemă, legată de neachiziţionarea de material rulant, ca şi cum rezolvarea acestei chestiuni reprezintă cheia de boltă a soluţionării problemelor cronice din transportul feroviar de călători şi ar elimina pe deplin numeroasele dificultăţi economice ale CFR Călători, eludând în mod intenţionat adevăratele cauze care au dus această societate către o lipsă majoră de eficienţă a activităţii desfăşurate”, a  mai spus președintele ARF. (A.B.)

RECOMANDĂRI

Ultimele Articole