Guvernul ia în discuție joi în ședința sa săptămânală exproprieri în valoare de 4,2 milioane de lei pentru 141 de imobile unde se va realiza modernizarea Valu lui Traian – Port Constanța, etapele 1 și 2. Zilele trecute au fost primite cinci oferte pentru realizarea lucrărilor.
Potrivit notei de fundamentare, rețeaua feroviară din portul Constanța asigură circulația unor volume mari de mărfuri între România și Europa de Est. Portul Constanța este un important nod de transport al Coridorului TRACECA, cu legături directe sau indirecte cu
Ucraina, Rusia și țările asiatice, fapt pentru care modernizarea Valu lui Traian e cât se poate de importantă. Fiecare zonă portuară are acces direct la sistemul feroviar, asigurând un transport de marfă sigur și eficient.
Lungimea totală a liniilor ferate din port este de aproximativ 300 km, din care C.N.C.F. ”C.F.R.”- S.A. administrează aproximativ 180 km. Infrastructura feroviară a portului
cuprinde 322 de linii în proprietatea publică a statului român administrate
C.N.C.F. ”C.F.R.”- S.A. și 45 de linii private conectate la rețeaua publică.
Lipsa lucrărilor de întreținere și înlocuire a elementelor de infrastructură uzate în timp util a condus la deteriorarea infrastructurii feroviare din port, care a determinat limitarea vitezei și/sau dezafectarea liniilor. La nivelul anului 2018, aproximativ 25% din liniile din port sunt închise, iar aproximativ 27% au limitare de viteză. Infrastructura feroviară a portului existent nu îndeplinește cerințele de interoperabilitate stabilite de regulamentele și directivele europene.
Prin Studiul de fezabilitate au fost prevăzute lucrări de reabilitare și
modernizare a infrastructurii feroviare din Portul Constanța, după cum urmează:
Etapa 1 lucrări de reabilitare și modernizare a Grupei de Așteptare Valu lui
Traian, iar în Etapa a 2-a lucrări de modernizare a obiectivelor de interes din
afara Portului și din Portul Constanța Sud.
Modernizarea infrastructurii feroviare din Portul Constanța este o lucrare de
utilitate publică de interes național cuprinsă în Master Planul General de
Transport al României din anul 2016 (MPGT) și în Master Planul Portului
Constanța din anul 2016 (MPPC).
Cinci oferte primite pentru lucrări
CFR SA a primit cinci oferte la procedura de licitație deschisă pentru achiziţia serviciilor de proiectare și execuție lucrări de modernizare în stația Valu lui Traian, etapa I a programului de modernizare a infrastructurii feroviare din Portul Constanța, investiție finanțată din fonduri nerambursabile CEF.
Pentru proiectarea și execuția lucrărilor de modernizare a infrastructurii din stația Valu lui Traian (Etapa I) au depus oferte următorii 5 operatori economici:
→ Asocierea RAIL WORKS
→ Asocierea BAWI SRL (fostă Wiebe) – SWIETELSKY CF
→ PORR CONSTRUCT SRL
→ STRABAG Vasútépítő Kft.
→ TEMIRZHOL ZHONDEU LIMITED LIABILITY PARTNERSHIP
Valoarea lucrărilor din Valu lui Traian
Valoarea totală estimată a achiziției publice (proiectare și execuție lucrări) este cuprinsă între 402.343.706,36 lei, fără TVA și 456.939.903,99, fără TVA, cu sursă de finanțare asigurată din Fondul de Coeziune prin Mecanismul pentru Interconectarea Europei – CEF Sector Transport și Bugetul de Stat. Durata pentru elaborarea proiectului tehnic este de 6 luni, iar cea pentru execuția lucrărilor comandate de către CFR SA este de 20 de luni.
Sunt prevăzute următoarele lucrări:
- realizarea Grupei de Așteptare din Stația Valu lui Traian care va cuprinde 32 linii de primire-expediere;
- electrificarea, pe toată lungimea, a celor 32 de linii din Grupa de Așteptare, acestea fiind linii de primire-expediere;
- modernizarea și electrificarea liniilor 5-8 din Grupa Stație și a liniilor de legătură cu Grupa de Așteptare;
- menținerea diagonalei 2-4 care va face legătura între Grupa de Așteptare și Magistrala 800;
- realizarea unei centralizări electronice în Stația Valu lui Traian, amplasată în container, cu post central deservit de IDM Dispozitor și Post local, deservit de IDM Exterior;
- includerea în centralizarea electronică a elementelor de instalații din Stația Valu lui Traian (electromecanisme de macaz, sisteme de detecție a materialului rulant, semnale, SAT, BAT etc);
- proiectarea și execuția unei diagonale pentru a putea menține trecerea la nivel, aflată între Grupa Stației și Grupa de Așteptare;
- trecerea la nivel, aflată între Grupa Stației și Grupa de Asteptare, la km 215+333, va fi dotată cu instalație SAT;
- integrarea în SCADA a instalațiilor noi de electrificare din Grupa Stație și Grupa de Așteptare Valu lui Traian;
- reabilitarea sistemului de iluminat din Grupa de Așteptare;
- postul local (PL) din stația Valu lui Traian va fi prevăzut cu terminal pentru manipularea instalațiilor de semnalizare și electrificare și deservit de IDM exterior;
- lucrări de telecomunicații între postul deservit de IDM Dispozitor, amplasat în clădirea stației și cel deservit de IDM Exterior.