duminică, octombrie 6, 2024
spot_img

Masă rotundă dedicată patrimoniului feroviar din Banatul montan la Oravița

Revitalizarea patrimoniul feroviar din Banatul Montan: Anina-Oravița, Oravița-Berzovia, Oravița-Iam, Iam-Baziaș va face joi obiectul unei întâlniri care va avea loc la Casa de Cultură George Motoia Craiu din Oravița, joi, 17 februarie, cu începere de la ora 9.30.

Masa rotundă oferă o platformă de discuții, schimb de idei, propuneri și dezbateri celor care apreciază moștenirea culturală, patrimoniul arhitectural, industrial și, în special, cel feroviar pe care regiunea îl are, spun organizatorii.

Pe de o parte, scopul întâlnirii este cel de a informa și a sensibiliza comunitatea asupra riscului pe care indiferența îl naște în ceea ce privește prezervarea acestui patrimoniu feroviar. Pe de altă parte, reuniunea este o chemare la acțiune a actorilor locali, regionali și naționali pentru găsirea unor soluții pentru restaurarea și revitalizarea acestor tronsoane istorice de cale ferată și asumarea unor angajamente punctuale: Oravița-Berzovia, Oravița-Anina, Oravița-Iam și Iam-Baziaș (prin refacerea, într-un pas viitor, alături de partenerii sârbi, a conexiunii prin Jesonovo-Biserica Albă-Vracev Gaj).



„Ne dorim să-i aducem la aceeași masă pe cei legați de căile ferate istorice și patrimoniul feroviar al Banatului istoric, pe cei care consideră că acest patrimoniu reprezintă o resursă a comunităților, a regiunii, o bogăție care poate și trebuie salvată, un tezaur ce trebuie restaurat și pus în valoare în scop turistic, cultural etc. pentru binele comun și pentru generațiile care vor urma. Ne dorim ca împreună să găsim soluții de a ne implica și a revitaliza aceste căi ferate istorice, adevărate embleme ale patrimoniului cultural-industrial bănățean, național și regional transfrontalier”, spun organizatorii.

„Reamintim că aceste tronsoane au o valoare istorică deosebită. Calea ferată Oraviţa – Iam – Biserica Albă – Baziaş (62,5 km), supranumită Linia cărbunelui (Kohlenbahn) a fost construită de administraţia austriacă între 1847-1854, fiind cea mai veche cale ferată de pe teritoriul actual al României. Situl „Calea ferată Baziaş-Oraviţa-Anina” (cod LMI CS-II-s-A-10949) prezintă componente de artă inginerească şi arhitectură de o valoare excepţională. De o importanță și valoare deosebită pentru zonă este și tronsonul de cale ferată Oravița-Berzovia.

Considerăm că refacerea acestor căi ferate istorice ar reprezenta un câștig pentru întregul județ și întreaga regiune, pentru toate aceste localități care ar putea cunoaște o renaștere economică, socială, culturală, turistică etc. Corelată cu proiectul căii ferate Timișoara-Reșița, dar și cu modernizarea/refacerea altor căi ferate deteriorate, abandonate sau dezafectate, proiectul generic “Căi ferate romantice” din cadrul programului ”Patrimoniul cultural, industrial și feroviar” inițiate de Euroland Banat, își propune să readucă Banatul istoric pe harta europeană a căilor ferate”, adaugă ei.

Întâlnirea se va desfășura cu respectarea măsurilor de protecție împotriva Covid19. Reuniunea  va fi organizată în format hibrid, prin prezență fizică și prin transmisiune online.

IN THE SPOTLIGHT

Ciclul universitar la Facultatea de Căi Ferate, Dumuri și Poduri a început cu „Bazele Carierei Inginerului CFDP”

Am putea spune că a devenit deja o tradiție pentru Facultatea de Căi Ferate, Drumuri și Poduri să deschidă ciclul universitar cu „Bazele Carierei...

Ultimele Articole