Marius Chiper, CFR: Vom avea a doua ieșire electrificată spre Ungaria

Societatea CFR SA are in derulare un proiect care, deși nu este pe pe coridor TEN-T, este important, anume realizarea unei a doua ieșiri electrificate din țară către Ungaria la Episcopia Bihor. Acest proiect dar și altele importante au fost prezentate marți de responsabilii CFR SA, in prima zi a Zilelor Feroviare 2019.

Proiectele au fost prezentate de Marius Chiper director general adjunct pentru investiții al CFR SA. Unul dintre obiectivele principale este întregirea rețelei feroviare. „Avem în minte să legăm Ardealul de Moldova pe partea nordică”, a spus el. Dacă pe partea de investiții există fonduri ale UE, pe cea de întreținere banii sunt mai puțini. Este o componentă văduvită pentru suportul de activitate normală, spune directorul adjunct al CFR.

Componenta de imagine a companiei este importantă în contextul în care CFR lucrează îndeaproape de clienți. Compania de infrastructură este, din acest punct de vedere, interesată de asigurarea accesibilității, de creșterea competitivității transportului feroviar dar și de optimizarea rețelei. Dacă primul obiectiv este continuarea investițiilor pe termen lung, un al doilea obiectiv privește identificarea ”nevoii de rețea”, subiect care oficialii CFR îl discută în prezent cu specialiștii Autorității pentru Reformă Feroviară.

Pe partea de proiecte CFR a finalizat Studiul de Fezabilitate pentru electrificarea Cluj – Oradea – Episcopia Bihor, acesta urmând să fie promovat în perioada următoare. Există proiecte vechi care trebuie încheiate, încă din perioada fondurilor de preaderare ISPA. Aici Chiper a menționat gările Fetești și Ciulnița dar și funcționarea sistemului ERTMS pe întregul coridor.

În 2019 atenția oficialilor CFR s-a focalizat pe închiderea proiectelor aflate în stare avansată, respectiv tronsonul Simeria – Coșlariu  – Sighișoara. „Suntem în proceduri de recepție tehnică pe tronsoane, continuăm pe Simeria – km 614, se află în execuție. Avem o evoluție bună și credem că aceste proiecte aduc ceea ce trebuie”, spune el.

Din punct de vedere al absorbției,  Chiper menționează un stadiu bun de 250% (față de stadiul planificat) ceea ce indică faptul că „sunt proiecte sănătoase care ne ajută economic și al operării ulterioare”. Analizele prezente au drept scop lucrări de reparații, modernizare, înnoire la 1590 kilometri cale ferată, 47 de gări modernizare, 150 de treceri de cale ferată și 173 de poduri reparate. CFR SA dorește o implicare mai mare a autorităților locale și a regionalelor de cale ferată.

Din punct de vedere a achizițiilor am lansat 31 proceduri în valoare de aproape un miliard de lei, mai mult pe partea de servicii dar vor urma și proceduri pentru reabilitare, afirmă responsabilul CFR de investiții.

În vecinătatea Capitalei Chiper a reamintit S.F. pentru modernizarea Gării de Nord, reluarea circulației pe București Giurgiu, proiect care poate fi văzut ca o parte din cel al inelului feroviar al Bucureștiului. Conex cu legătura feroviară Gara de Nord Otopeni, se va derula și un proiect de majorare a capacității de trafic pe secțiunea Mogoșoaia – Balotești care va permite introducerea unui sistem cadențat de circulație spre aeroport.

Ce se va întâmpla in exercițiul următor

Pentru viitorul exercițiu financiar, conducerea CFR SA mizează pe același alocări de la bugetul UE ca în exercițiul 2014-2020. Oricum actualul exercițiu a fost extins până în 2023, iar în perioada 2021-2023 vom avea concomitent în derulare ambele exerciții. Chiper explică:  au fost „șase proiecte principale în valoare de 1.459 milioane euro. Acestea sume au fost distribuite pe proiecte până în 2023, vor fi consumate în intregime. Din analiza noastră rezultă nevoia unei fazări pe exercițiul următor adică 360 de milioane care ar trebui coperite, dacă nu se mai fac modificări adica dacă nu ni se suplimentează suma. Pentru programul următor am început discuțiile, am propus două proiecte mari pe viitorul POIM și menținerea aceleași sume alocate, în jur de 1,4 miliarde euro. Putem supracontracta cu 300% ceea ce ne permite o listă mai mare de proiecte, proiecte de rezervă cum ar fi Craiova – Caransebeș, Craiova- Calafat, Predeal – Brasov, zona (n.red.) Moldova și linia Coșlariu -Cluj”.

Cea de-a XIV-a ediţie a evenimentului Zilele Feroviare 2019 – Summit-ul de Investiţii Feroviare reunește timp de două zile, într-un eveniment ce integrează o expoziţie specializată, o conferinţă internaţională, precum şi numeroase sesiuni de networking, reprezentanţi ai industriei feroviare şi ai serviciilor suport – companii, specialişti şi autorităţi.

Evenimentul este organizat de Club Feroviar cu sprijinul Asociaţiei Industriei Feroviare din România şi are loc în zilele de 8 şi 9 octombrie la Bucureşti (Hotel Radisson Blu).

Obiectivul principal este analiza completă a pieţei feroviare interne şi internaţionale, în cadrul unui dialog intens între strategii şi experţii sectorului feroviar, ai operatorilor de transport feroviar de călători şi de marfă, ai organizaţiilor internaţionale de profil şi cei ai industriei feroviare.