Marius Chiper, CFR SA: Recomand modernizarea trenurilor pentru ERTMS nivel 2

InfraTRANS se desfasoara in perioada 4-5 iunie

Dincolo de lucrările la Coridorul feroviar IV, compania de infrastructură feroviară, CFR SA are în vedere și alte proiecte de modernizare, afirmă directorul de investiții al companiei, Marius Chiper, într-un interviu acordat Club Feroviar, cu ocazia InfraTRANS 2019, eveniment derulat în perioada 4-5 iunie la București.

Cei 3,4 miliarde de lei sunt bani ce vor fi cheltuiți de la bugetul de stat, urmând ca ulterior, pe măsură ce se fac lucrările să fie decontați de către Comisia  Europeană. ”Acest buget asigură finanțarea proiectelor care se află în execuție, execuție care se derulează pe mai mulți ani. Anul acesta avem asigurată inclusiv finanțarea unor proiecte cum ar fi studii de fezabilitate,  noi lucrări de reparații capitale, lucrări de întreținere și igienizare stații. Per ansamblu, din punctul meu de vedere, avem sursa de finanțare pentru programul de reparații și investiții”, spune el.

Întrebat care sunt studiile de fezabilitate menționate, Chiper enumeră: ”Amintesc  Craiova  – Calafat, Arad – Timișoara – Caransebeș, Bucuresti – Giurgiu,  Cluj – Episcopia Bihor care adunate însumează aproape șase miliarde de euro. Ne preocupăm în această perioadă să găsim finanțare și să le lansăm în executie”, spune el. Lucrările avute în vedere privesc modernizarea liniilor, inclusiv electrificarea acolo unde aceasta lipsește. Vor fi refăcute și podurile de cale ferată iar studiile vor fi definitivate în acest an.

Partea de achiziții, o problemă majoră

Toate aceste proiecte, oricât de promițatoare sunt, întâmpină o problema importantă, la partea de achiziții, referire făcută la blocajele apărute în cursul licitațiilor. Este spre exemplu cazul licitațiilor pentru modernizarea sectoarelor Brașov – Apața, Cața  – Sighișoara și Apața – Cața care sunt subiect de dispute de cel puțin un an.

„Ar trebui să remarcăm și noi după mult timp că avem o problemă la partea de achiziții. Aplicăm la virgulă această Directivă, transpusă în legislația noastră, dar ne trezim cu proceduri blocate și contestații interminabile. În ultima vreme, la CFR Infrastructură, la toate proiectele licitate majoritatea deciziilor au fost menținute în ultima fază la Curtea de Apel,  dar după 1-2 ani de contestații. O problemă este, în opinia mea, termenele în care se derulează aceste proceduri de judecare, foarte lejere. Dacă dorim să facem investiții, să cheltuim bani europeni, trebuie să ne gândim că a sta doi ani pe o procedura blocată nu e rentabil pentru nimeni. Nici pentru noi căci există riscul neangajărilor financiare, nici pentru constructori căci prețurile ofertate se devalorizează”, spune Chiper.

El adaugă că problema este a regulilor noi care „ni le-am impus să le respectăm, dar care conduc la aceste situații”. Deseori rezultatele date de comisiile de licitație sunt confirmate de instanțele de judecată dar după doi ani, ceea ce „are efect dezastruos”.

CFR va analiza introducerea ERTMS nivel 2 pe București – Constanța

Evoluțiile rapide din domeniul tehnologiei traficului feroviar duc la anumite riscuri. Ritmul lucrărilor de modernizare a infrastructurii riscă să ajungă mai scăzut decât cel al apariției noilor tehnologii în domeniu. Este cazul standardului ERTMS nivel 2 (eurobalize, GSM-R, Radio Block Center, față de Eurobalize la ERTMS 1). Este cazul sectorului de cale ferată București – Constanța, modernizat într-o perioadă în care de abia apăruse primul nivel al ERTMS.

”La capitolul ERTMS nu aș spune ca suntem codași, suntem în același trend care îl are și Europa, de introducere a ERTMS 2. Trebuie să vorbim și de rentabilitate căci, din punct de vedere economic, acest sistem (investițiile în acesta – n.red.) se justifică doar pe Coridoarele de transport”, spune Chiper.

Implementarea ERTMS 2 este avansată. ”Pe cei 200 de kilometri finalizați, ERTMS este în faza avansată. Pe Arad  – Curtici – Simeria am terminat testele și trebuie făcută recepția. Pentru Simeria – Sighișoara sunt la un stadiu de 80-90%”.

CFR SA are un proiect pilot prin care a implementat ERTMS 2 pe Ploiești – București și studiază o posibilă introducere a sistemului 1 sau 2 pe București Constanța.

„Pe București – Constanța avem un sistem de siguranță implementat la nivelul anilor 2006-2011 a construcției Coridorului, adică ERTMS nivel 1. Tehnologia răspunde la anumite cerințe de siguranță, dar nu este interoperabil și trebuie updatată. Avem un plan să demarăm upgrade de la Predeal la Constanța pentru punere în funcțiune nivel 1 sau 2”, spune el.

Chiper avertizează însă că și operatorii trebuie să își modernizeze trenurile pentru a beneficia de avantajele oferite de ERTMS 2.