sâmbătă, noiembrie 30, 2024
spot_img

Când încep marile șantiere în București, pentru modernizarea a 30 km de linie de tramvai

Primarul general Nicușor Dan a anunțat marți când vor începe marile șantiere în București, pentru modernizarea a 30 km de linie de tramvai din cei 50 km rămași. De asemenea, el este optimist și în privința celorlalți aproape 20 km care au fost scoși din nou la licitație, după ce primele proceduri au fost anulate din lipsă de ofertanți.

Bucureștiul are o rețea de șine de tramvai, cale dublă, care însumează aproximativ 150 km. Din aceasta, 100 km au fost deja modernizați, în special în mandatele primarilor generali Traian Băsescu și Adriean Videanu. O parte din acești 100 km a fost modernizată și în mandatul de primar al lui Sorin Oprescu, însă succesoarea sa, Gabriela Firea, nu a început niciun proiect nou.

Abia anul trecut, în mandatul lui Nicușor Dan, Primăria Municipiului București a lansat o megalicitație pentru modernizarea restului de 50 km. Pe 22 martie 2023 au fost depuse ofertele, după cum a scris la vremea respectivă Club Feroviar, însă nu au existat ofertanți pentru toate loturile, rămânând pe dinafară chiar traseele liniilor 40 și 55, de modernizarea cărora depind banii europeni pentru achiziția celor 100 de tramvaie Astra Imperio.

Licitația pentru liniile 40 și 55, reluată la o valoare cu 23% mai mare

Ulterior, pe 28 iulie, Primăria Capitalei a anunțat că se va relua și licitația pentru aceste loturi, la o valoare totală estimată cu 23% mai mare decât la precedenta procedură.

Este vorba de următoarele loturi:

LOT 1 – Reabilitare sistem rutier pe Bd. Th. Pallady, Bd. 1 Decembrie 1918, Bd. Basarabia, Calea Călărașilor, Bd. Corneliu Coposu inclusiv Bucla Complex Titan, lungime traseu 18 km, cale dublă linie curentă, acces și retragere, în valoare totală estimată de 918.119.437,29 lei fără TVA.

LOT 15 – Reabilitare sistem rutier pe Strada Dristorului între Bd. Camil Ressu și Strada Baba Novac, lungime traseu 0,220 km cale dublă linie curentă în valoare totală estimată de 10.076.622,86 lei fără TVA.

La precedenta licitație, pentru lotul 1 valoarea totală estimată a fost ”la prima strigare” de 745.280.162,85 lei, deci valoarea actuală este cu 23% mai mare. În ceea ce privește lotul 15, valoarea estimată inițial era de 8.018.445,66 lei, deci în urma actualizării a crescut cu 25%.

În martie 2024 încep marile șantiere în București

Întrebat de reprezentanții presei la punerea în circulație a tramvaiului Astra Imperio numărul 50 când vor începe marile șantiere în București, pentru modernizarea liniilor de tramvai, primarul general Nicușor Dan a făcut anunțul că în următoarele trei săptămâni vor fi semnate contractele cu constructorii pentru cei 30 km.

El a explicat că deja au fost parcurse trei dintre cele patru etape de evaluare a ofertelor depuse. Nici nu a fost greu, zicem noi, din moment ce pentru aproape toate loturile a fost depusă câte o singură ofertă, de parcă constructorii s-ar fi vorbit între ei. ”După semnarea contractelor, urmează șase luni pentru proiectare, deci se va încheia undeva în iarnă, anul viitor, iar apoi, 12 luni pentru execuție”, a spus primarul general.

Făcând calculul, rezultatul dă un pic diferit de cel făcut de matematicianul Nicușor Dan. Dacă contractele se vor semna peste trei săptămâni, asta înseamnă la mijlocul lunii septembrie, deci cele șase luni pentru proiectare nu se vor împlini în iarnă, ci la mijlocul lunii martie. În consecință, la începutul primăverii lui 2024 am putea vedea începute marile șantiere în București, iar în martie 2025 să fie gata, în cel mai optimist scenariu.

Calea de rulare pe liniile 40 și 55, modernizată în noiembrie 2025 în cel mai optimist scenariu

În ceea ce privește ceilalți aproape 20 km, mai avem ceva de așteptat. Edilul a explicat că în două luni și jumătate este așteptată depunerea ofertelor, iar alte trei luni va dura evaluarea lor. Apoi, proiectarea nu va dura șase luni, ci nouă, decizia de prelungire fiind luată după consultarea pieței. La prima licitație, constructorii au motivat că nu au depus oferte din cauza timpului prea scurt alocat pentru proiectare, având în vedere că Lotul 1 are o lungime foarte mare, de 18 km.

Dacă socotim, reiese că, dacă lucrurile merg ca la carte, semnarea contractelor ar trebui să aibă loc în luna februarie 2024, proiectarea să se finalizeze în noiembrie 2024, iar lucrarea propriu-zisă să fie gata în noiembrie 2025.

Cât privește decontarea la Comisia Europeană a banilor cheltuiți pentru noile tramvaie produse de Astra Vagoane Călători, care depinde de modernizarea traseelor 40 și 55, Nicușor Dan spune că nu este nicio problemă din acest punct de vedere. ”Primele 70 de tramvaie care vor sosi până la finalul acestui an vor fi decontate pe programul Ooperațional Regional 2014-2020. Celelalte 30 vor intra pe POR 2021-2027. Nu există niciun risc să pierdem banii”, a spus edilul.

IN THE SPOTLIGHT

ANALIZĂ Ce au promis PSD, PNL și USR pentru calea ferată în 2020 și ce s-a făcut

Programul de guvernare PSD, aidoma celor ale PNL și USR, promiteau înaintea alegerilor generale din 2020 lapte și miere pentru transportul feroviar. Între timp,...

Ultimele Articole