spot_img
miercuri, octombrie 5, 2022
spot_img

EXCLUSIV Mariana Miclăuș este optimistă. Când se va termina cu aglomerația de la metroul bucureștean

Metroul bucureștean nu este în aceste zile în cea mai bună formă a sa. De trei săptămâni, numărul trenurilor aflate în circulație scade continuu, ca urmare a datoriilor restante de peste 160 de milioane de lei care s-au acumulat către furnizorul de mentenanță, societatea Alstom Transport. Despre acest subiect și despre deficitul de personal, angajări la metrou ce vor urma în curând, și stadiul proiectelor de extindere a rețelei a vorbit pentru Club Feroviar directorul general al Metrorex, Mariana Miclăuș.

Nervii bucureștenilor sunt întinși la maximum, din cauza faptului că sunt nevoiți să aștepte tot mai mult în stațiile din subteran până la sosirea unui tren de metrou care să-i ducă la serviciu sau acolo unde au treabă.

Mariana Miclăuș dă însă asigurări că situația va reveni în scurt timp la normal: „Acum, trenurile vin rar din cauza datoriilor acumulate către furnizorul de mentenanță, societatea Alstom Transport, care a redus numărul reviziilor. Ne cerem scuze pe această cale pentru situația creată și am speranța că problemele vor fi rezolvate cât de curând. Suntem încrezători că vom primi acești bani la rectificarea bugetară de la începutul lunii viitoare”.

CITEȘTE și Cum au făcut Drulă, Vîlceanu și Grindeanu ca o călătorie de șase stații cu metroul să dureze aproape o oră

Pentru stingerea datoriilor este nevoie de peste 32 milioane de euro la rectificare

taxa de solidaritate transportul refugiaților Ajutorul de stat pentru CFR Călători CFR Călători vrea credite bancare prima tranșă din PNRR amendă pentru StrabagDar să vedem despre ce bani este vorba. La data de 31 decembrie 2021, datoria Metrorex (care anul trecut, pentru prima oară în istoria sa, nu a avut buget de venituri și cheltuieli aprobat) se ridica la 164 milioane de lei. Din această sumă, din bugetul Metrorex pe anul în curs au fost plătiți 22 milioane de lei, deci au mai rămas 142 milioane de lei de plătit în contul lui 2021. Cât privește prestațiile efectuate în cursul acestui an de societatea Alstom Transport, facturile aflate la scadență în momentul de față totalizează 19,4 milioane de lei.

Trâgând linie, rezultă că la rectificare Guvernul României ar trebui să aloce suma de 161,4 milioane de lei, echivalentul a peste 32 de milioane de euro. Asta doar pentru stingerea datoriei din prezent, deoarece se vor acumula ulterior și alte facturi scadente către Alstom Transport, cu care Metrorex a încheiat pe 31 decembrie 2021 un nou contract de mentenanță a trenurilor pentru următorii 15 ani.



Mariana Miclăuș este optimistă și crede că situația va reveni la normal cât de curând

„Am încercat rezolvarea situației și pe cale amiabilă cu cei de la Alstom Transport, cărora le-am cerut ridicarea acestei măsuri de limitare a reviziilor. Ei solicită însă plata integrală a sumelor restante. Am făcut demersuri pentru ca la rectificarea bugetară să primim fondurile necesare pentru a achita integral contravaloarea serviciilor de mentenanță”, a spus Mariana Miclăuș.

Rămâne de văzut însă dacă aceste demersuri vor avea și efectul scontat, pentru că, cu nici 24 de ore înainte, ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, nu era foarte sigur de acest lucru și s-a arătat revoltat de faptul că timișorenii (printre care se numără și el) trebuie să plătească, prin bugetul național, subvenția unei societăți de transport din Capitală.

CITEȘTE și Ministrul Transporturilor nu mai vrea ca timișorenii să plătească subvenția la Metrorex

Din 57 de trenuri, azi sunt în circulație doar 35. Ieri au fost 37

angajări la metrou licitație pentru electricitate la Metrorex haos la metrouSpuneam mai sus că numărul trenurilor de metrou aflate în circulație scade de la o zi la alta. Într-adevăr, acest lucru este confirmat și de Maraian Miclăuș, care a precizat că azi (joi, 21 iulie 2022) se află în circulație 35 de trenuri, în condițiile în care ieri au fost 37.

Conform graficului de circulație aprobat la începutul anului în curs (și acesta redus față de anul trecut, așa cum a scris Club Feroviar), acum ar fi trebuit să fie în circulație 57 de trenuri pe toate cele cinci magistrale operaționale.

Din această cauză, intervalul de succedare a trenurilor de metrou (timpul de așteptare în stație între două garnituri) este de 10-14 minute pe magistralele 1 și 3 (Dristor 2-Republica, respectiv Preciziei-Anghel Saligny), de șase minute pe Magistrala 2 (Berceni-Pipera) și de nouă minute pe magistralele 4 și 5 (Gara de Nord 2-Străulești, respectiv Eroilor 2 până la Romancierilor).

De la Romancierilor, M5 se bifurcă spre Valea Ialomiței și Râul Doamnei, așa că pe aceste tronsoane timpul de așteptare este dublu, de 18 minute. Mariana Miclăuș a explicat că acest timp de așteptare foarte mare este cauzat de faptul că pe Magistrala 5 circulă azi doar patru trenuri din șase, cât ar fi trebuit.

Urmează angajări la metrou, pentru noile trenuri de la Alstom și pentru stația Tudor Arghezi

angajări la metrou
La viitoarea stație Tudor Arghezi se lucrează intens

Anul trecut, directorul general al Metrorex de la acea vreme, Ștefan Paraschiv, pus în funcție de fostul ministru al Transporturilor Cătălin Drulă, a trimis la pensie zeci de mecanici de la metrou. Alții au plecat la pensie de bunăvoie, așa că s-a creat un deficit de persoanl în această zonă de activitate.

„Au fost ieșiri masive la pensie, nu doar din rândul mecanicilor, ci și din alte zone, și vor mai fi și în acest an. În ceea ce privește personalul de tracțiune, am încercat să suplinim prin angajarea de mecanici ajutori, care apoi vor trece pe posturi de mecanic 2, respectiv mecanic 1. Se fac promovări în cascadă în acest sens. Au fost angajați deja în ultima perioadă 35 de mecanici. Se iese la pensie și se angajează, este un proces continuu”, a spus Mariana Miclăuș.

Ea a precizat că, în vederea sosirii trenurilor noi de la Alstom, Metrorex va trebui să mai angajeze încă 30 de mecanici. ”Apoi, pe Magistrala 2 va fi dată în funcțiune noua stație Tudor Arghezi (construită de Primăria Sectorului 4 – n.red.). Și aici va trebui să angajăm personal de specialitate”, a precizat șefa Metrorex.


reconversie profesională la Tarom cursuri de calificare la CENAFER angajări la Thales Systems


Deficit de personal. Numărul de angajați, redus până la finele anului

angajări la metrouChiar dacă se fac angajări la metrou în anumite zone de activitate, până la sfârșitul anului în curs numărul de salariați ai metroului bucureștean va fi mai mic.

„La ultimul buget aprobat (cel aferent anului 2020, căci în 2021 nu a existat – n.red.) aveam o schemă de 5.861 de salariați. La construcția bugetului pe 2022, pentru a ne încadra în parametrii financiari, am luat în calcul, pentru finele anului acesta un număr de 5.296 de angajați. Ne-am redistribuit activitatea în cadrul programului de lucru și ne vom încadra în această schemă”, a spus directorul general al Metrorex.

Până la toamnă se deblochează extinderea Magistralei 4, promite Mariana Miclăuș

În interviul cu Mariana Miclăuș, Club Feroviar a abordat și problema extinderii rețelei metroului bucureștean.

Un proiect care în momentul de față este blocat este cel al extinderii Magistralei 4 până la Autogara Filaret, care este inclus în Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR). Directorul general al Metrorex dă însă asigurări că până la deblocare nu mai este mult timp de așteptat: „Suntem în continuare la faza de încheierea a avizelor. Trebuie PUZ (planuri urbanistice zonale – n.red.) de la Primăria Capitalei și de la Consiliul Județean Ilfov. Până la toamnă se va rezolva”. Iar atunci când se va finaliza și acest tronson, vor urma, firește, alte angajări la metrou.

Faza a doua a licitației pentru Tokyo-Otopeni, pe 29 august

Un alt proiect de extindere a rețelei este reprezentat de Magistrala 6, de la stația existentă 1 Mai de pe Magistrala 4 până la viitoarea stație Aeroport Internațional Henri Coandă din Otopeni. „În ceea ce privește Lotul 1, de la 1 Mai până la viitoarea stație Tokyo (în dreptul Băneasa Shopping City, mall-ul fugarului Puiu Popoviciu – n.red.), acesta este în derulare și a fost dat ordinul de începere. La Lotul 2, Tokyo-Aeroport, s-a încheiat prima fază a licitației restrânse și urmează cea de-a doua, care se va finaliza la data de 29 august”, a mai spus Mariana Miclăuș.

Lotul 1 din M6 este finanțat de Comisia Europeană, iar pentru Lotul 2 există o finanțare parțială din partea Agenției Japoneze pentru Cooperare Internațională (JICA, prin creditul acordat în 2010 la Tokyo în prezența președintelui României de la acea vreme, Traian Băsescu.

Ultimele Articole