Rămas fără mandat de europarlamentar (el nu a figurat pe lista PNL-PSD înaintată la alegerile europarlamentare), Marian-Jean Marinescu a fost numit de către Comisia Europeană coordonator al Coridorului de Transport Balcanii de Vest-Mediterana de Est, Coridor ce traversează țări care nu sunt membre UE.
Înființarea funcțiilor de coordonator al coridoarelor de transport a fost decisă prin Regulamentul 2024/1679 privind orientările Uniunii pentru dezvoltarea reţelei transeuropene de transport, de modificare a Regulamentelor (UE) 2021/1153 şi (UE) nr. 913/2010 şi de abrogare a Regulamentului (UE) nr. 1315/2013.
Regulamentul scrie că pentru a facilita implementarea coordonată a coridoarelor europene de transport și a celor două priorități orizontale, și anume ERTMS și spațiul maritim european, ar trebui desemnați coordonatori europeni de către Comisie, de comun acord cu statele membre în cauză și după consultarea Parlamentului European și a Consiliului și, după caz, a țărilor învecinate în cauză.
Coordonatorii europeni ar trebui să faciliteze măsuri de proiectare a structurii de guvernanță adecvate și să asigure stabilirea coerentă a priorităților în ceea ce privește planificarea infrastructurii și a investițiilor de-a lungul coridoarelor europene de transport și cele două priorități orizontale.
Sunt prevăzute Coridoarele următoare: Scandinav-Mediteraneean, Atlantic, Marea Nordului – Rin – Mediteraneean, Mediteraneean, Marea Baltică – Marea Adriatică, Balcanii de Vest – Estul Mării Mediteraneene, ERTMS și Spațiul maritim Mediteraneean.
Coridorul a cărui însărcinare revine ex-parlamentarului român pleacă din estul Bulgariei și sudul Greciei, traversează Balcanii cu unele țări nemembre UE (Serbia, Albania) pentru a ajunge în Austria și Slovacia.
Ce prevede Decizia 2383/2024 de numire
În temeiul articolului 52 din Regulamentul (UE) 2024/1679, coordonatorii europeni sunt desemnaţi pentru a facilita punerea în aplicare coordonată a coridoarelor europene de transport, a Sistemului european de management al traficului feroviar (ERTMS) şi a spaţiului maritim european (EMS).
- Coordonatorii europeni au un rol deosebit de important în realizarea coridoarelor europene de transport şi în cooperarea de-a lungul acestora.
- Pentru a asigura punerea în aplicare a coridoarelor europene de transport, coordonatorii europeni, în acord cu statul membru în cauză, trebuie să faciliteze discuţiile care vizează finalizarea coridoarelor şi să identifice sursele de finanţare, atât private, cât şi publice, pentru proiectele transfrontaliere complexe, legăturile lipsă şi tronsoanele de blocaj, precum şi pentru aspectele legate de interoperabilitate şi de intermodalitate.
- Pentru a asigura punerea în aplicare a priorităţilor orizontale, coordonatorii europeni pentru ERTMS şi EMS trebuie, în dialog cu statele membre în cauză, să elaboreze o abordare coordonată pentru dezvoltarea priorităţilor orizontale, cu un accent deosebit pe interacţiunea strânsă cu coridoarele europene de transport, precum şi cu reţelele centrale şi reţelele centrale extinse.
- Pentru a asigura imparţialitatea şi independenţa coordonatorului european, acesta din urmă nu trebuie să fie resortisant al unui stat membru vizat de coridorul european de transport care i-a fost alocat.
- Pentru a-şi dezvolta sarcinile, coordonatorilor europeni trebuie să li se acorde o indemnizaţie forfetară lunară pentru a acoperi cheltuielile de secretariat care nu pot fi suportate direct de serviciile Comisiei şi nu pot fi rambursate pentru cheltuieli de misiune în conformitate cu normele Comisiei.
- Este oportun să se desemneze nouă coordonatori europeni, câte unul pentru fiecare coridor european de transport, unul pentru ERTMS, unul pentru EMS, cu excepţia coridorului Marea Baltică-Marea Neagră-Marea Egee, deoarece statele membre nu au ajuns la niciun acord în contextul consultării cu privire la candidatul corespunzător, şi a coridorului Rin-Dunăre, deoarece coordonatorul propus a decedat la 25 iulie 2024.
- Coordonatorii acestor două coridoare europene de transport trebuie desemnaţi într-o etapă ulterioară.
- Au fost consultate statele membre, ţările terţe care fac parte din coridoarele europene de transport şi din priorităţile orizontale, Parlamentul European şi Consiliul. Statele membre în cauză şi-au exprimat acordul cu privire la desemnarea coordonatorilor europeni, Parlamentul European a emis un aviz pozitiv în aprilie 2024, iar Consiliul în iulie 2024.
- Posturile de coordonatori sunt în prezent vacante şi, prin urmare, este urgent ca aceştia să fie numiţi. Din acest motiv, decizia trebuie să intre în vigoare în ziua următoare datei publicării, scrie decizia.