miercuri, ianuarie 15, 2025
spot_img

Iulică Măntescu: Ordonanța trenuleț atentează la autorizațiile de transport ale ceferiștilor

Așa-numita Ordonanță trenuleț de la acest final de an atentează la autorizațiile de transport ale ceferiștilor, avertizează președintele Federației Mecanicilor de Locomotivă, Iulică Măntescu.

Liderul sindical a trimis o scrisoare către miniștrii Transporturilor, Finanțelor și Muncii, Sorin Grindeanu, Marcel Boloș și respectiv Simona Bucura-Oprescu, precum și secretarului general al Guvernului, Mircea Abridan, în care atrage atenția asupra acestui lucru și cere eliminarea articolului cu pricina.

Concret, este vorba de articolul XIV din proiectul de Ordonanţă de Urgență privind unele măsuri fiscal-bugetare în domeniul cheltuielilor publice pentru consolidare fiscală, combaterea evaziuni, fiscale, pentru modificarea şi completarea unor acte normative, precum şi pentru prorogarea unor termene. Articolul respectiv prevede că în anul 2024 se acordă reduceri de tarife sau după caz, gratuității, numai pentru trei călătorii dus-întors sau șase călătorii simple, la facilităţile de transport prevăzute de mai multe acte normative.


reconversie profesională la Tarom cursuri de calificare la CENAFER angajări la Thales Systems


Autorizațiile de transport ale ceferiștilor sunt necesare

„Peste 30.000 de salariaţi utilizează autorizaţille de călătorie pe calea ferată, care se prevăd a fi scoase prin dispoziţiile art. XIV, lit. c, pentru deplasarea de la domiciliu la locul de muncă şi de la locul de muncă la domiciliu, precum şi în exercitarea serviciului pentru deplasarea la locațiile unde personalul urmează să execute sarcini de serviciu. Anularea autorizaţiilor de călătorie ar produce, pe de o parte, grave perturbări în activitatea feroviară şi, pe de altă parte, o pierdere de peste 360 de milioane de lei pe care o va înregistra SNTFC CFR Călători SA, pierdere care va trebui obligatoriu compensată de la bugetul de stat. Și gestionarul infrastructurii feroviare va înregistra pierderi importante din motivele arătate mai sus, pierderi care dacă nu sunt compensate prin alocaţii suplimentare de la bugetul de stat vor duce societatea în deficit excesiv”, se arată în document.



Legea bugetului de stat reduce veniturile feroviarilor

De asemenea, în aceeași scrisoare se cere eliminarea art. XXXIII, care stipulează faptul că aplicarea prevederilor art. 34 și 35 din Legea nr. 195/2020 privind Statutul personalului feroviar, cu modificările şi completările ulterioare, se suspendă începând cu data de 1 ianuarie 2024 şi până la data de 1 ianuarie 2025. Acest articol nu are nicio justificare, având în vedere că cele două articole au fost abrogate deja prin prevederile art. 168 (1) f) din Legea 36012023 privind sisternul public de pensii.

O altă scrisoare trimisă de către FML decidenților politici vizează proiectul Legii Bugetului de stat pe anul 2024. De aici se solicită eliminarea alin. 8 al articolului 72: „Operatorii economici care au înregistrat pierderi şi/sau plăţi restante la data de 31 decembrie 2023 pot programa în anul 2024 majorarea cheltuielilor de natură salarială faţă de nivelul programat în ultimul buget de venituri şi cheltuieli aprobat conform prevederilor legale cu sumele prevăzute la alin.(1) şi (2), cu condiţia reducerii pierderilor realizate la data de 31.12,2023 cu cel puţin dublul sumelor programate pentru majorarea cheltuielilor de natură salarială, respectiv creşterea profitutui brut faţă de cel realizat la data de 31.12.2023, după caz, precum și cu condiția reducerii plăţilor restante cu cel puțin 20% faţă de nivelul realizat la data de 31.12.2023, după caz”.

Se mai cere eliminarea alin. 9 al articolului 72: „Operatorii economici care la 31.12.2023 au înregistrat profit și programează pierderi pentru anul 2024, precum și cei care nu prevăd reducerea pierderilor și plăţilor restante conform prevederdor alin (8) nu pot prevedea creşterea cheltuielilor de natură salarială, cu excepţia sumelor prevăzute la alin.(1) b)”. Pe lista de eliminări a sindicaliștilor se află și alin. 10 al articolului 72: „În anul 2024, pentru operatorii economici care au înregistrat pierderi şi/sau restanțe la data de 31 decembrie 2023, creşterea salariului de bază minim brut pe ţară garantat în plată nu influențează creşterea salariului de bază peste nivelul salariului de bază minim brut”. În fine, se solicită completarea art. 72, alin. (12), cu un subpunct nou, astfel: „c) Sumele reprezentând creşteri ale cheltuielilor cu salariile pentru întreg anul 2024 determinate ca urrnare a acordării unor creşteri salariale în anul 2023 rezultate în urma aplicări unor prevederi legale”.

Sindicaliștii susțin că modificările solicitate sunt necesare în vederea corelării textelor criticate cu prevederile art. 72, alin. (1) e) din proiectul de act normativ, respectiv aplicarea prevederilor Legii 195/2020 la societăţile feroviare. Altfel, nu se va putea face reîntregirea fondului de salarii la societăţile feroviare corespunzător majorărilor salariale acordate personalului feroviar în cursul anului 2023 conform contractelor colective de muncă în vigoare şi a Legii 195/2020, fapt ce va duce implicit la rămânerea fără bugete în cursul anului 2024 la toate societățile feroviare.

IN THE SPOTLIGHT

Rușine! Numărul de km de cale ferată modernizată în 35 de ani, la jumătate față de cel al autostrăzilor

Anul 2025 a început cu un record negativ pentru transportul feroviar în comparație cu cel rutier: numărul de km de cale ferată modernizată este...

Ultimele Articole