spot_img
luni, octombrie 3, 2022
spot_img

Managementul lui Traian Preoteasa. CFR Călători, pierderi la șase luni aproape cât tot anul trecut

Operatorul național de transport feroviar de călători a înregistrat în primele șase luni o pierdere de 254 milioane lei, aproape egală cu cea înregistrată în tot anul trecut.

Potrivit raportării semestriale date publicității recent, pierderea la sfârșitul perioadei de raportare a fost de 254,41 de milioane de lei, doar cu 18 milioane de lei sub cea pe anul trecut, care a fost de 272,67 milioane de lei.

Pierdere record bugetată la CFR Călători

Dar ce prevede pe acest an bugetul CFR Călători? Pierderea prevăzută, potrivit bugetului aprobat în primăvara este una record, de aproape 133 de milioane de euro.

„Societatea Naţională de Transport Feroviar de Călători CFR Călători SA a întocmit proiectul bugetului de venituri și cheltuieli pe anul 2022 dezechilibrat, cu o pierdere mai mare cu 147,03% decât cea realizată/preliminată la data de 31.12.2021, respectiv în valoare de 657.000 mii de lei”, se arată în nota de fundamentare a bugetului.

Creanţele restante au fost estimate în anul 2022 în scădere cu 7,69% față de valoarea de anul trecut, respectiv de la 59.580,81 mii de lei la 55.000 de mii de lei. Plățile restante pentru acest an au fost estimate în scădere cu 1,78% față de cele realizate/preliminate în 2021, respectiv de la 249.452,36 de mii de lei la 245.000 de mii de lei.

Majorare de capital la CFR Călători, pentru plata datoriilor

Situația critică a companiei a determinat Guvernul să bage din nou bani în companie pentru a o salva. Astfel, unul dintre beneficiarii rectificării bugetare care va avea loc cât de curând este Societatea Națională de Transport Feroviar de Călători CFR Călători SA.

Capitalul social al operatorului feroviar de stat va fi majorat cu suma de 260 de milioane de lei. Banii vor fi folosiți astfel:

  • suma de 208 milioane de lei pentru plata tarifului de utilizare a infrastructurii către Compania Națională de Căi Ferate CFR SA;
  • suma de 52 de milioane de lei pentru plățile restante ale societății.

La o emisiune recentă  ”Drumurile Noastre” de la B1 TV, directorul general CFR Călători, Traian Preoteasa, a precizat cât este în momentul de față restanța societății pe care o conduce către CNCF CFR SA, la plata tarifului pentru utilizarea infrastructurii (TUI) și a menționat că a cerut bani în plus la rectificarea bugetară, pentru stingerea acesteia.

„Am preluat la 1 octombrie 2021 cu aproape 400 de milioane (de lei – n.red.) datorii la CFR Infrastructură, iar la data aceasta la care vorbim avem 226 de milioane. Deci am mai recuperat din pierdere. Drept pentru care am solicitat la rectificarea bugetară să ni se acorde această sumă, ca să putem închide datoria către CFR SA. Numai că până la rectificarea bugetară mai avem două luni în față pentru a achita salariile și a face alte plăți pe care le avem. Avem un buget cu pierderi de 600 de milioane (de lei – n.red.), care aceste 600 de milioane trebuie duse undeva. Dacă toată lumea vrea să fim pe zero nu se poate”, se disculpă Traian Preoteasa.

Cauzele creșterii cheltuielilor cu bunuri și servicii

Acestea sunt următoarele, potrivit notei de fundamentare a bugetului companiei:

  • de la data de 1 ianuarie 2022 a crescut cu 3% valoarea  accizei la motorină (de la valoarea de 1.981,75 lei/tonă la valoarea de 2.052,89 lei/tonă), trendul ascendent al cotației FOB – USD care a determinat o creștere a cotației în lei materializată în creșterea prețului  adjudecat pentru achiziția de combustibil;
  • impactul asupra prețului de consum al combustibililor a fost potențat de efectul statistic asociat ieșirii din baza de calcul a lunilor de debut ale pandemiei COVID-19, care au fost marcate de prăbușirea prețului petrolului;
  • creșterea volumului de activitate a determinat creșterea numarului de tren-km programat;
  • creșterea parcului de material rulant va determina creșterea numărului de garnituri de tren, care se va reflecta prin creșterea consumului de combustibil și uleiuri;
  • similar, și prețul la uleiuri a înregistrat creșteri semnificative (între 23% și 48%).

Cheltuiala cu energia se va dubla

Cheltuielile cu energia electrică și utilitățile, în valoare de 385.000 mii lei, se compun din:

  • cheltuielile cu energia electrică de tracțiune, în valoare de 340.000 mii lei care corespunde  unui consum anual estimativ de 320.000 MWh;
  • cheltuielile cu utilitățile – energie electrică, în valoare de 45.000 mii lei.

Față de valoarea preliminată a anului 2021, cheltuiala cu energia electrică de tracțiune a fost fundamentată pentru anul 2022 cu o majorare substanțială de peste 200%, respectiv cu suma de 188.156 mii lei, având în vedere că Societatea Comercială “Electrificare CFR” S.A. – singurul furnizor de energie electrică pentru domeniul feroviar, a comunicat oficial că prețul energiei electrice va crește în anul 2022 cu 198%, altfel spus, va crește de la 532, 99 MWH la 1.055,46 lei/MWh.

Cheltuielile cu reparatiile și întreținerea, în valoare de  218.000 mii lei, au fost estimate în anul 2022, în creștere cu suma de 78.442 de lei față de preliminatul/realizatul anului 2021, creștere datorată necesității efectuării unor reparații la materialul rulant motor, având în vedere atât vechimea acestuia, cât și asigurarea condițiilor de calitate, regularitate și siguranță a circulației pe calea ferată.

Bugetul CFR Călători cuprinde și alte motive, precum executarea reparațiilor programate la vehiculele cu termenul de scadență depășit, respectiv 600 de vehicule (număr în creștere față de 2021), reparațiile care sunt scadente în anul 2022 fiind în număr mai mare decât cele din anul 2021.

Suma bugetată pentru anul 2022, la capitolul „Cheltuieli cu reparații și întreținere”  este de 218.000 de lei. În același timp, au fost programate și reparații de natura investițiilor la materialul rulant, care majorează valoarea de inventar cu suma de 148.462 de lei.

 

Ultimele Articole