Așa cum Ion Iliescu voia o ”democrație originală”, și actualul ministru al Transporturilor, Sorin Grindeanu, aplică o schemă originală pentru sprijinirea transportului feroviar pentru a suporta majorarea prețului la motorină și aplicarea planului Green Deal al Comisiei Europene. Concret, el nu alocă niciun leu transportului pe calea ferată, dar vrea să le acorde transportatorilor rutieri un ajutor de stat în valoare de 300 de milioane de lei.
Sorin Grindeanu este vicepremier al României, propulsat în această funcție de PSD, partidul fondat de Ion Iliescu în urmă cu mai bine de trei decenii. Din această postură, el ar trebui să sprijine egal toate modurile de transport – rutier, feroviar, aerian și naval – fie că firmele sunt de stat, fie că sunt private.
Numai că, prin acțiunile sale, ministrul Transporturilor se dovedește a fi, de fapt, ministrul camionagiilor și al patronilor de firme de autocare și microbuze. Aceasta în condițiile în care toate planurile Comisiei Europene indică sprijinirea transportului pe calea ferată, considerat cel mai ecologic.
Ajutor de stat pentru majorarea prețului la motorină, doar pentru transportatorii rutieri
Într-un Memorandum inițiat alături de colegul său de partid Adrian Câciu, ministrul Finanțelor, Sorin Grindeanu îi propune premierului Nicolae Ciucă, spre aprobare, o schemă de ajutor de stat pentru ”sprijinirea operatorilor economici care efectuează transport rutier (sublin.ns.) de mărfuri în cont propriu sau contra cost, precum şi transportul de persoane prin servicii regulate, inclusiv transportul public local de persoane”.
Memorandumul poate fi consultat accesând următorul link:
Ajutorul de stat pentru compensarea creșterii prețului pentru combustibil ar urma să se acorde sub formă de grant, valoarea acestuia fiind de 50 de bani pe litrul de combustibil achiziționat, dar nu mai mult de 400.000 de euro per întreprindere. Bugetul maxim total al schemei este estimat la suma de 300 de milioane de lei, însă este menționată și posibilitatea suplimentării lui. În ceea ce privește numărul beneficiarilor (al firmelor de transport rutier), acesta este stabilit la 3.000.
Schema de ajutor de stat ar urma să fie aplicată până la 31 decembrie 2022 pentru emiterea dispozițiilor de plată aferente deciziilor de aprobare a cererilor de compensare a creșterii prețului la combustibil și până la 31 iulie 2023 inclusiv, pentru plata efectivă a ajutorului de stat.
Grindeanu le plânge de milă camionagiilor pentru majorarea prețului la motorină
În motivarea necesității de aprobare a Memorandumului, ministrul Sorin Grindeanu le plânge de milă transportatorilor rutieri: „În aprilie 2022, prețul combustibilului a ajuns să reprezinte 55% din costurile de operare ale transportatorilor, față de 47% în decembrie 2021. De la începutul anului până în prezent, prețul combustibilului a crescut cu 39%. Majorarea dobânzii de politică monetară a BNR la 3% în aprilie a condus la creșterea ROBOR până 4,68% la data de 6 aprilie, cel mai mare nivel din ultimii 9 ani. Firmele de transport rutier cu finanțări în derulare vor achita mai mult lunar (…) Firmele de transport rutier au o marjă de profit net de 6-7%. În condițiile creșterii costurilor cu 21%, transportatorii nu au posibilitatea absorbției acestora, majoritatea riscă falimentul”.
Niciun leu pentru transportatorii feroviari de mărfuri și de persoane
Însă combustibilul, în speță motorina, s-a scumpit la fel și pentru transportatorii feroviari. Mai mult, în cazul celor de călători marja de profit este limitată prin lege la 3%, nu la 6-7% ca în cazul transportului rutier.
Ei bine, transportatorii feroviari nu primesc nicio compensație pentru scumpirea motorinei. Ce-i drept, CFR Călători a primit un ajutor de stat, în valoare de 43,6 milioane de euro, însă pentru compensarea pierderilor suferite din cauza pandemiei, nu ca urmare a scumpirii motorinei.
Operatorii privați de transport feroviar de călători și de marfă nu au primit nimic de la statul român, chit că și ei cumpără motorina mult mai scump. Patronatele din domeniul transporturilor feroviare au protestat, împreună cu sindicatele din domeniu, față de discriminarea făcută de ministrul Grindeanu, încă de când măsura era doar la stadiul de intenție.
CITEȘTE și Patronatele și sindicatele denunță discriminarea sectorului feroviar și amenință cu greva
Guvernanții au acționat însă pe principiul ”Câinii latră, ursul merge”. Sau ”caravana trece”, unde caravana e reprezentată de camioane, autocare și dube. Firme la care politicienii români au interese de mai bine de 30 de ani, în detrimentul transportului feroviar.