spot_img
marți, iulie 5, 2022
spot_img

Florin Cîțu respinge majorarea de capital la CFR Călători, propusă ilegal de Lucian Bode

Ministerul Finanțelor, Florin Cîțu, a respins majorarea de capital la CFR Călători, propusă de omologul său de la Transporturi, Lucian Bode, pe motiv că este ilegală. MTIC nu a respectat recomandările Consiliului Concurenței și nici nu a solicitat avizele celorlalte ministere, potrivit adresei trimise de Ministerul Finanțelor la cel al Transporturilor, obținută de Club Feroviar.

Adrian Bărbulescu

majorarea de capital la CFR Călători a doua rectificare bugetară rectificare bugetară Statutul personalului feroviar Florin Cîțu despre rectificarea bugetară rectificare bugetară pe 2020 șomaj tehnic la AFER
FOTO Guvernul României

Practic, prin acest proiect de act normativ, Ministerul Transporturilor forța o ”rectificare a rectificării”, lucru care nu a fost pe placul ministrului Florin Cîțu.

”Această propunere implică în fapt o altă rectificare bugetară (…) Într-un an bugetar nu pot fi aprobate mai mult de două rectificări bugetare și acestea pot fi promovate în semestrul II al anului bugetar. În ipoteza în care se aprobă prezentul proiect de act normativ, în anul curent nu mai poate fi aprobată nicio rectificare a bugetului de stat. Asupra acestui aspect este necesar și punctul de vedere al Ministerului Justiției”, se arată în adresa trimisă de Cîțu lui Bode.

Majorarea de capital la CFR Călători nu poate fi făcută prin rectificare bugetară

majorarea de capital la CFR Călători masca de protecție devine obligatorieMinisterul Finanțelor precizează că majorarea de capital propusă pentru operatorul feroviar de stat poate fi promovată printr-un act normativ distinct, și nu unul care să modifice Ordonanța de rectificare bugetară, așa cum este în cazul de față.

Trebuie început cu titlul proiectului de act normativ, care trebuie modificat în ”Ordonanță de Urgență de măsuri fiscal bugetare”, prin care să se avizeze MTIC să majoreze capitalul social al societăților din subordine. Apoi, detalierea entităților care vor beneficia de aceste majorări trebuie făcută prin Ordin al ministrului Transporturilor sau prin Hotărâre de Guvern.

Majorarea de capital la CFR Călători încalcă legislația în materie de concurență

majorarea de capital la CFR CălătoriChiar și în aceste condiții, rămân multe probleme de rezolvat, în special în ceea ce privește reglementările referitoare la concurență. ”În urma analizei observațiilor din avizul Consiliului Concurenței și a proiectului de act normativ se constată că Ministerul Transporturilor, Infrastructurii și Comunicațiilor nu a urmat niciuna din recomandările autorității de concurență. Astfel, inițiatorul nu a demonstrat că aceste sume prevăzute în actul normativ reprezintă o plată a unui ajutor de stat existent conform procedurii descrise în avizul Consiliului Concurenței (efectuarea unei expertize de către un expert independent care să certifice subcompensarea prestării serviciului de interes economic general, contabilitate separată pentru activitatea aferentă prestării serviciului de interes economic general față de restul activităților companiei etc”, se precizează în documentul citat.

Tot aici se menționează faptul că cealaltă opțiune este reprezentată de un ajutor de stat nou, dar în acest caz trebuie notificată Comisia Europeană, care trebuie să-și dea girul pentru ca el să intre în vigoare. ”În consecință, nu considerăm că se poate aprecia că măsurile prevăzute în proiectul de act normativ sunt compatibile cu legislația europeană în domeniul ajutorului de stat”, se conchide în adresă.

Operatorii privați au sesizat Consiliul Concurenței

De altfel, și precedentele majorări de capital la CFR Călători au iscat scandal, iar operatorii privați au făcut reclamație la Consiliul Concurenței.

Președintele acestei instituții, Bogdan Chirițoiu, i-a cerut lămuriri ministrului Lucian Bode încă din luna decembrie a anului trecut. Lucru perfect normal, având în vedere că și operatorii privați de transport feroviar de călători au fost subcompensați la plata subvenției pe anii anteriori, dar ei nu au primit nimic în schimb de la statul român.

Sesizarea se află în analiză

Într-un răspuns la solicitarea adresată de Club Feroviar, trimis la finele lunii trecute, Consiliul Concurenței a confirmat existența plângerii operatorilor privați și a transmis că majorarea de capital cerută de Bode se află în analiză.

”Consiliul Concurenței a primit o sesizare de la Organizația Patronală a Societăților Feroviare Private din România (OPSFPR) având subiectul menționat de dumneavoastră și a demarat o analiză a aspectelor semnalate. Având în vedere volumul mare al datelor și informațiilor ce trebuie analizate, precum și întârzierile înregistrate în obținerea datelor din partea entităților implicate, analiza este în derulare. În ceea ce privește Proiectul de Ordonanță de Urgență aflat în consultare publică, acesta prevede că suma aferentă noii majorări de capital social la CFR Călători se virează societății de către Ministerul Transporturilor, Infrastructurii și Comunicațiilor (MTIC), după obținerea avizului Consiliului Concurenței. Autoritatea de Concurență discută cu reprezentanții MTIC, în calitate de furnizor al sprijinului, privind la majorarea de capital la CFR Călători, urmând să fie transmisă solicitarea formală de avizare a măsurii”, se menționează în document.

Ultimele Articole