spot_img
miercuri, august 10, 2022
spot_img

BREAKING Guvernul face o majorare de capital la CFR Călători, de 130 milioane de lei

Guvernul, prin Ministerul Transporturilor, a decis să facă o majorare de capital la CFR Călători, în valoare de 130 milioane de lei, echivalentul a aproape 27 milioane de euro. În nota de fundamentare a proiectului de act normativ se justifică necesitatea acestei măsuri prin faptul că subvenţia pentru transportul feroviar de călători nu a fost alocată la nivelul necesarului în ultimii ani de zile.

Adrian Bărbulescu

majorare de capital la CFR Călători tramvaie noi în București

La ultima rectificare bugetară, Ministerul Transporturilor a primit suma suplimentară de 814,7 milioane de lei, echivalentul a aproximativ 170 milioane de euro. De asemenea, prin nota de fundamentare care a stat la baza emiterii Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 135/2020 cu privire la rectificarea bugetului de stat pe anul 2020, la Ministerul Transporturilor, Infrastructurii și Comunicațiilor s-a propus suma de 130 milioane de lei având ca destinație participarea la capitalul social al operatorilor economici aflați sub autoritatea ministerului.

Destinatar necunoscut în Ordonanța privind rectificarea bugetară

În textul actului normativ menționat nu se specifica însă destinatarul sumei. În consecință, pe site-ul ministerului a fost postat, în dezbatere publică, un proiect de Ordonanţă de Urgenţă pentru modificarea OUG referitoare la rectificarea bugetului de stat pe anul 2020, modificarea unor acte normative şi stabilirea unor măsuri bugetare.

Direcționarea în integralitate a acestei sume către operatorul feroviar de stat este justificată de MTIC prin subfinanțarea societății. ”În perioada 2008-2015, subvenţia pentru transportul feroviar de călători nu a fost alocată la nivelul necesarului în conformitate cu prevederile legale, astfel că transportul feroviar de călători a fost subcompensat cu suma de 2.683 milioane lei”, se arată în nota de fundamentare a proiectului de act normativ.

CFR Călători și Blue Air primesc bani de la Guvern. Operatorii feroviari privați, nu

Nu se explică însă de ce doar CFR Călători beneficiază de o reparație pentru subdimensionarea compensației din ultimii ani de zile, și nu și ceilalți operatori, privați, de transport feroviar de pasageri.

Evident, Guvernul nu putea să majoreze capitalul social al unei firme private, dar ar putea să dea ajutoare de stat pe modelul celui acordat companiei aviatice Blue Air, în contextul pandemiei. Acest lucru a fost cerut și de companiile feroviare, dar și de Consiliul Economic și Social, într-o adresă trimisă recent la palatul Victoria.

Și ministrul Lucian Bode a evocat posibilitatea acordării unui ajutor de stat pentru transportatorii feroviari de călători, însă totul a rămas la nivel declarativ.

Ce majorări de capital s-au făcut la CFR Călători în ultimii șapte ani

Revenind la CFR Călători, nu este prima majorare de capital de care beneficiază. Precedentele au fost după cum urmează:

  • 400 milioane de lei pentru majorarea capitalului social în anul 2013, conform art.43 din OG nr.17/2013 cu privire la rectificarea bugetului de stat pe anul 2013;
  • 327,30 milioane de lei pentru majorarea capitalului social în anul 2014, conform art.33 din OG nr.9/2014 cu privire la rectificarea bugetului de stat pe anul 2014;
  • 126 milioane de lei pentru majorarea capitalului social în anul 2015, conform art.29 din O.U.G. nr.47/2015 cu privire la rectificarea bugetului de stat pe anul 2015;
  • 140 milioane de lei pentru majorarea capitalului social în anul 2019, conform art. 37 din Legea Bugetului de Stat nr. 50 pe anul 2019.

Majorare de capital la CFR Călători. Ministerul promite că banii se vor duce la investiții

Participarea la capitalul social propusă pentru CFR Călători se încadrează în planul Guvernului de relansare economică, legat de infrastructurile de transport, inclusiv parcul de material rulant aferent acestora, se mai arată în nota de fundamentare a proiectului de act normativ.

Tot aici se precizează faptul că pentru transportul feroviar de pasageri se au în vedere programele de investiții si reparații pentru locomotive și vagoane, pentru infrastructurile de reparații aferente din unitățile specializate si pentru infrastructura informatică de rezervare/ticketing aparținând CFR Călători.

Justificarea adoptării în regim de urgență a acestei majorări

Și în textul proiectului de Ordonanță se face referire tot la scopul de a se realiza investiții și reparații la CFR Călători.

”Neadoptarea în regim de urgenţă a unor măsuri de alocare a sumelor către operatorul economic, la care statul este acţionar integral sau majoritar ar conduce la afectarea gravă a intereselor esenţiale în efectuarea serviciului public de interes naţional privind transportul feroviar de călători”, se arată în document.

Ce se modifică în Ordonanța privind rectificarea bugetară

Dar să vedem, concret, ce prevede proiectul de act normativ care legiferează această majorare de capital la CFR Călători:

Articol unic – La articolul 12, după alineatul (2), se introduc două noi alineate, alin. (3) și alin. (4), cu următorul cuprins:

(3) Suma de 130.000 mii lei, din totalul sumei prevăzute în bugetul Ministerului Transporturilor, Infrastructurii și Comunicațiilor la capitolul 84.01 – Transporturi, subcap. 84.01.01 Administrația Centrală, titlu 72 Active financiare, articolul 72.01 Active financiare, alineat 72.01.01 Participarea la capitalul social al societăților comerciale se alocă pentru majorarea, în condiţiile legii, a contribuţiei statului la capitalul social al Societăţii Naţionale de Transport Feroviar de Călători „C.F.R. Călători” – S.A.

(4) Suma prevăzută la alin. (3) se virează de către Ministerul Transporturilor, Infrastructurii și Comunicațiilor, după obținerea avizului Consiliului Concurenței, Societății Comerciale de Transport Feroviar de Călători  S.A, într-un cont de disponibil deschis la Trezoreria Statului și se utilizează pentru acoperirea subcompensării de la bugetul de stat a pachetului minim social aferent serviciului public de transport feroviar de călători aferent anilor 2008-2015.

Ultimele Articole