Metrorex promite de mâine ceea ce spunea că s-a rezolvat în 2018: mai multe trenuri pe Magistrala 4

14 iulie 2020

La trei ani după inaugurare, începând de miercuri vor fi mai multe trenuri pe Magistrala 4 a metroului bucureștean. Acest lucru va fi posibil prin punerea în funcțiune a sistemului automat de urmărire a traficului. Asta dacă acum chiar se va întâmpla, pentru că același lucru a fost promis și în 2018. Ultimele stații de pe Magistrala 4, Laminorului și Străulești, au fost puse în funcțiune în 2017, în prezența ministrului Transporturilor de la acea vreme, Răzvan Cuc, aflat la primul mandat.

Adrian Bărbulescu

mai multe trenuri pe Magistrala 4 metroul nu va circula de Înviere materiale de protecție la metrou

Informația privind punerea în funcțiune a sistemului de urmărire a traficului și suplimentarea numărului de trenuri a fost făcută public de Metrorex la ”și altele”, la mijlocul unui comunicat despre măsurile de prevenire a răspândirii pandemiei de coronavirus de tip nou, dat publicității marți seara.

”Menționăm ca în această perioadă în care traficul de călători  este de circa 250.000 persoane pe zi, sunt în circulație:

  • 29 de trenuri + 5 rezerve pe Magistralele 1 și 3;
  • 17 și 3 rezerve pe Magistrala 2;
  • 4+1 rezervă pe Magistrala 4, cu mențiunea că, începând din 15.07.2020, pe această magistrală numărul de trenuri se suplimentează de la 4 la 6 prin punerea în funcțiune a sistemului automat de urmărire a traficului”, se arată în comunicatul menționat.

În prezent, intervalul de succedare între două trenuri de metrou pe Magistrala 4, Gara de Nord 2 – Străulești, ajunge să depășească și 15 minute în afara orelor de vârf, motiv pentru care ea nu este foarte folosită de bucureștenii din cartierele Pajura și Bucureștii Noi. Aceștia preferă să se deplaseze cu mașinile personale sau să folosească transportul în comun de suprafață. În lipsa automatizării, trenurile circulă în sistem pendulă, la cale liberă, alternativ pe cele două fire între stațiile 1 Mai și Străulești. Astfel, la același peron din stația 1 Mai, de exemplu, poate veni fie tren spre Gara de Nord 2, fie spre Străulești, lucru care este anunțat prin instalația de sonorizare.

Și în 2018 Metrorex promitea mai multe trenuri pe Magistrala 4

Nu este însă pentru prima oară când reprezentanții Metrorex promit că se va reduce intervalul de succedare pe Magistrala 4.

Același lucru l-au promis și în primăvara lui 2018 și au anunțat că de la data de 1 Mai a anului respectiv trenurile de metrou vor circula la un interval de maximum opt minute. La vremea respectivă, Metrorex anunța că au loc ultimele lucrări pentru montarea echipamentelor de automatizare a traficului pe Magistrala 4, tronsonul Parc Bazilescu – Străulești. Lucrările, care, după cum se vede, nu s-au finalizat atunci, au presupus și inconveniente pentru călători, fiind introdusă transbordarea de la un peron la altul în stația Jiului.

“Odată cu finalizarea lucrărilor, circulația trenurilor de metrou se va relua în condiții normale în ambele direcții, cu interval de succedare a trenurilor mai mic cu cel puțin 4 minute față de intervalul actual de circulație”, se arăta în comunicatul Metrorex dat publicității pe 1 Martie 2018. Tot acest chin a fost în zadar pentru că situația nu s-a rezolvat, iar din 2018 și până acum trenurile tot nu au venit niciodată la interval de opt minute.

Aproape 30 de ani pentru opt stații de metrou

Lucrările de construcție la Magistrala 4 a metroului bucureștean au început în decembrie 1989, odată cu cele la tronsonul Nicolae Grigorescu – Linia de Centură (redenumită ulterior Anghel Saligny).

Din cauza fondurilor insuficiente, ritmul lucrărilor a început să scadă, pentru ca în 1994 să fie sistate de-a dreptul. Apoi, s-a trecut la inundarea controlată a tunelurilor, ca măsură de conservare a galeriilor.  Abia în 1997 s-a obținut un împrumut de la Banca Europeană de Investiții și astfel s-a putut repara infrastructura existentă pentru ca ulterior, pe 1 martie 2000 să aibă loc deschiderea pentru călători a tronsonului Gara de Nord 2 – 1 Mai (patru stații).

11 ani pentru două stații. Acum ni se promit din nou mai multe trenuri pe Magistrala 4

A fost nevoie de încă 11 ani pentru a fi date în funcțiune, la 1 iulie 2011, încă două stații, Jiului și Parc Bazilescu, în cartierele Pajura și Bucureștii Noi. În fine, pe 31 martie 2017 fostul ministru al Transporturilor Răzvan Cuc inaugura ultimele două stații din Magistrala 4, construite de italienii de la Astaldi – Laminorului și Străulești.

Ele erau gata încă de la finele lui 2016, însă au fost date în funcțiune cu mai bine de trei luni întârziere, pentru că nu erau gata sistemele de securitate în caz de incendiu. Nici după inaugurare, lucrurile nu au mers ca unse. Tronsonul fusese dat în folosință fără să fie gata semnalizarea și circuitele de cale, așa că se circula la cale liberă. Din această cauză, călătorii care se urcau în tren la Gara de Nord 2 erau nevoiți să schimbe peronul la Parc Bazilescu, pentru a-și continua călătoria până la Străulești. Transbordarea de la Parc Bazilescu a fost eliminată abia la data de 1 Mai 2017.

Așa se face că abia acum, în 2020, se poate spune că Magistrala 4 (care numără opt stații) va fi finalizată în totalitate, la mai bine de 30 de ani de la începerea lucrărilor – decembrie 1989.