sâmbătă, mai 4, 2024
spot_img

O magistrală de metrou în Sofia, inaugurată după patru ani. La noi, lucrările la M5 durează de opt ani

O magistrală de metrou în Sofia, similară cu M5 Eroilor-Râul Doamnei, a fost inaugurată miercuri, după doar patru ani de lucrări. La București, lucrările la metroul din Drumul Taberei au început în urmă cu opt ani de zile și nici acum trenurile nu circulă în subteran.

Adrian Bărbulescu

magistrală de metrou în Sofia

La stația Facultatea de Medicină din Sofia a avut loc miercuri inaugurarea oficială a primelor opt stații din Linia 3 de metrou din Sofia, eveniment la care au participat oficialități, dar și proiectanții și constructorii tronsonului.

Pentru călători, noul tronson a fost deschis de la 14,00, iar în prima zi de funcționare, utilizarea metroului a fost gratuită, așa cum s-a întâmplat și la celelalte inaugurări care au avut loc de-a lungul timpului.

O nouă magistrală de metrou în Sofia, cu opt stații

Cele opt stații noi sunt ”Krasno Selo”/Bulevardul „Țarul Boris III”, “Bulevardul Bulgaria”, ”Universitatea de Medicină”, „NDK-2” (Palatul Național al Culturii), ”Patriarh Evtimii”, ”Orlov Most”, ”Teatralna” și ”Hadji Dimităr”. Noua linie de metrou se intersectează cu Linia 1 și Linia 2 în stația ”Universitatea Sofia” și în stația ”NDK”, trecând sub tunelurile magistralelor deja construite. La Universitatea Sofia, transferul va avea loc prin tunelul existent, la pas și cu trotuare rulante. La Palatul Național al Culturii, conexiunea este tot subterană și este prevăzută în cadrul pasajului existent la stația de metrou de la intersecția dintre Bulevardul Vitoșa și Bulevardul Patriarh Evtimii.

După mai multe amânări ale inaugurării, în primăvara acestui an, primarul Sofiei, Iordanka Fandakova, a anunțat că primele opt stații ale celei de-a treia linii de metrou vor fi gata cel târziu în luna august. Ceea ce de data asta s-a întâmplat. Trenurile pe noua linie vor circula la intervale de succedare de cinci minute la orele de vârf. După lansarea celei de-a doua etape a Liniei, în funcție de gradul de solicitare, se va analiza dacă se va reduce intervalul de succedare.

Trenuri noi pentru o linie nouă

Transportul pe primul și pe al doilea tronson ale Liniei 3 de metrou din capitala Bulgariei va fi asigurat de 20 de trenuri de tip Siemens Inspiro, cumpărate în cadrul unui contract în valoare de 140 milioane de euro. Mai multe detalii găsiți AICI.

Odată cu punerea în exploatare a celor opt stații noi (8 km), lungimea metroului din Sofia ajunge la 48 km. Întreaga lungime a Liniei 3 ar trebui să fie de 21 km.

Lucrările la Magistrala 5 din București, oprite de Victor Ponta și Relu Fenechiu

magistrală de metrou în Sofia metroul din Paris teste la metroul din Drumul TabereiSpre comparație, tronsonul Eroilor-Râul Doamnei al Magistralei 5 a metroului bucureștean are o lungime de 7 km și 10 stații și lucrările de construcție au început în 2012, iar termenul inițial de punere în funcțiune era 2015.

Numai că ele au fost oprite un an mai târziu, din cauză că premierul de la acea vreme, Victor Ponta, a decis să taie drastic fondurile alocate acestui proiect de investiții. În proiectul de buget pe 2013, care ulterior a devenit literă de lege, la capitolul dedicat lucrărilor la Magistrala 5 Drumul Taberei-Universitate, s-au alocat 95 milioane de lei, de cinci ori mai puțin decât cele 500 milioane estimate pentru acel an de către Guvernul Ponta 1 la rectificarea bugetară din vara lui 2012. Ministru al Transporturilor era liberalul Relu Fenechiu, care nu a protestat în niciun fel față de tăierea fondurilor.

Sabotajul lui Marian Vanghelie

După mai bine de un an de întârziere, proiectul a fost inclus pe finanțare nerambursabilă de la Bruxelles, însă a apărut o altă problemă. De această dată, ”actorul principal” a fost Marian Vanghelie, fostul primar al Sectorului 5.

În primăvara lui 2015, procurorii DNA descindeau la sediul central al Metrorex (societate condusă la acea vreme de Aurel Radu, fostul șef de economat al lui Vanghelie), pentru a ridica documente legate de licitația pentru achiziția de trenuri de metrou destinate Magistralei 5, câștigată de spaniolii de la CAF. Cu acel prilej, s-a constatat că mai mulți membri ai comisiei de licitație fuseseră plimbați prin Spania și primiseră cadouri scumpe de la firma iberică. Licitația a fost anulată, iar procedura reluată se află acum în plină desfășurare. Evident, trenurile nu au cum să fie livrate până la punerea în funcțiune, așa că va fi luat material rulant de pe magistralele 1 și 3.

Sorin Oprescu a blocat și el lucrările

Gabriela Firea și Traian BăsescuLa întârzierea Magistralei 5, de această dată tronsonul Piața Iancului-Pantelimon, a ”contribuit” și fostul primar general Sorin Oprescu.

Lucrările la acest tronson, finanţate printr-un credit acordat de Banca Europeană de Investiţii, erau programate să înceapă în 2016 şi să se încheie în 2018. Numai că Primăria Capitalei, condusă de Oprescu, a refuzat să dea autorizaţie de construire, aşa că începerea excavaţiilor a fost amânată după 2020.

 

Lungime Număr de stații Începerea lucrărilor
Sofia 8 8 2016
București 7 10 2012

 

IN THE SPOTLIGHT

Târgul de Carieră Feroviară în România, 12-14 iunie în format hibrid: fizic și online

”Târgul de Carieră Feroviară în România”, singurul târg de profil dedicat domeniului feroviar și al transportului urban pe șină, se va desfășura în format...

Ultimele Articole